Gå til innhold

Så er Norge et EU-land eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden tok jeg fly til London og stilte meg i køen for ikke-EU-land i passkontrollen. Den gikk ufattelig tregt, og jeg rakk ikke hotellet jeg skulle overnatte på før de stengte for natta, jeg måtte leie ett til rom fordi jeg ble så forsinket. Og når jeg kommer frem til denne passkontrollen får jeg til alt overmål høre at jeg står i feil kø. For jeg skulle selvsagt stå i køen for EU-land, hvor dum var jeg liksom, som ikke hadde skjønt det?

Og nå for et par dager siden, så vil jeg bestille varer fra en nettbutikk i England. Jeg ser at de har sluttet å sende til EU-land, og skriver mail til dem og spør om de sender til Norge? Jeg fikk beskjed om å lese informasjonen om internasjonale forsendelser. Det har jeg lest, skrev jeg tilbake, det jeg lurer på er om dere regner Norge som et EU-land? De svarer tilbake; nei Norge er ikke et EU-land.

Så hvordan forholder man seg til dette?

Anonymkode: 4be31...5c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les litt om EØS. 

Du sto i feil kø ja....

Når det gjelder shopping, så har de enkelte bedrifter gjerne egne lister over land de sender til. Så der kan du bare spørre hver enkelt bedrift.

Anonymkode: 04acd...ee3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Milner Off Road England  som jeg bestiller bildeler hos har en veldig gammeldags metode og drive forretning på (E-Post) gjelder kun Norske kunder  

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Les litt om EØS. 

Du sto i feil kø ja....

Når det gjelder shopping, så har de enkelte bedrifter gjerne egne lister over land de sender til. Så der kan du bare spørre hver enkelt bedrift.

Anonymkode: 04acd...ee3

Så man må lese om EØS for å stille seg i riktig kø på flyplassen? Vet alle dette? Jeg tror ikke det var bare jeg som stod feil i den køen..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så man må lese om EØS for å stille seg i riktig kø på flyplassen? Vet alle dette? Jeg tror ikke det var bare jeg som stod feil i den køen..

Nei, Norge er ikke et EU land, men medlem av EØS, så mye som gjelder for EU gjelder også for Norge, men ikke alt. Forstår det kan være vanskelig i de situasjoner de nevner, spesielt den med flyplassen, å vite forskjell...

Skrevet

Nå er jo ikke England verken medlem av EU, EØS eller Schengen og det er derfor det blir litt spesielt å reise dit i forhold til andre land, er også derfor det kan være komplisert å kjøpe ting derifra på nettet.

Anonymkode: f017a...9b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 3.04):

For noen år siden tok jeg fly til London og stilte meg i køen for ikke-EU-land i passkontrollen. Den gikk ufattelig tregt, og jeg rakk ikke hotellet jeg skulle overnatte på før de stengte for natta, jeg måtte leie ett til rom fordi jeg ble så forsinket. Og når jeg kommer frem til denne passkontrollen får jeg til alt overmål høre at jeg står i feil kø. For jeg skulle selvsagt stå i køen for EU-land, hvor dum var jeg liksom, som ikke hadde skjønt det?

Og nå for et par dager siden, så vil jeg bestille varer fra en nettbutikk i England. Jeg ser at de har sluttet å sende til EU-land, og skriver mail til dem og spør om de sender til Norge? Jeg fikk beskjed om å lese informasjonen om internasjonale forsendelser. Det har jeg lest, skrev jeg tilbake, det jeg lurer på er om dere regner Norge som et EU-land? De svarer tilbake; nei Norge er ikke et EU-land.

Så hvordan forholder man seg til dette?

Hva sto det på skiltene, da? Sto det bare EU, eller sto det EU/EEA? EEA = EØS.

Ellers er jo eksemplene dine fra to forskjellige æraer i engelsk målestokk, altså før og etter Brexit, og det har en del å si. 

Anonymkode: 3acae...224

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva sto det på skiltene, da? Sto det bare EU, eller sto det EU/EEA? EEA = EØS.

Ellers er jo eksemplene dine fra to forskjellige æraer i engelsk målestokk, altså før og etter Brexit, og det har en del å si. 

Anonymkode: 3acae...224

Det stod bare EU. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stod bare EU. TS

Ja, gjorde samme tabben.  EEA-skilt er veldig sjelden å se.

Anonymkode: 71bb0...794

Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stod bare EU. TS

Nei, det gjør ikke det, og det gjorde ikke det før brexit heller. Du  lese bedre, eller forbedre din leseforståelse. Flyplassene i England er godt og grundig skiltet. Jeg har reist dit mange ganger. Ja, det er mange som surrer rundt og ikke forstår en ting i møte med dem, men det er ikke skiltingen som mangler. Det er evnen til å lese eller forstå den. Og vet en ikke hvilket land en kommer fra eller har orket satt seg inn i hvilke avtaler dette landet har med omverdenen så blir jo livet oppoverbakke. Det er ditt frie valg, for all del, men jeg anbefaler at du tar en revurdering.

Anonymkode: c3e2b...f7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det gjør ikke det, og det gjorde ikke det før brexit heller. Du  lese bedre, eller forbedre din leseforståelse. Flyplassene i England er godt og grundig skiltet. Jeg har reist dit mange ganger. Ja, det er mange som surrer rundt og ikke forstår en ting i møte med dem, men det er ikke skiltingen som mangler. Det er evnen til å lese eller forstå den. Og vet en ikke hvilket land en kommer fra eller har orket satt seg inn i hvilke avtaler dette landet har med omverdenen så blir jo livet oppoverbakke. Det er ditt frie valg, for all del, men jeg anbefaler at du tar en revurdering.

Anonymkode: c3e2b...f7a

Dette var det eneste jeg ikke forstod. Jeg pleier ikke å surre rundt og ikke forstå en ting på flyplasser...det var også flere andre som stod i feil kø. TS

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, vi er ikke offisielle medlemmer, bare skapmedlemmer som er med mot vår egen vilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...