AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Fy søren, sjekket BMI’en min og jeg trodde den lå på rundt 27 - ja overvektig, men den er for fuck sake på over 30 men IKKE 35+. Men fortsatt en del. Så ser jeg at min idealvekt er ned på 48(!!!!!!!)kg - HVORDAN?! Er ikke det å være veldig tynn, nesten ‘anorektisk’ tynn..?? Jeg har prøvd å endre matvaner/spise mer sunt og jeg prøvde å trene 2-3 ganger i uken i tillegg og jeg gikk ikke ned i vekt. Tro meg; jeg har prøvd hardt å like og trene på treningssenter, men jeg klarer ikke lenger å presse meg til å like det. Selv med den såkalte gode følelsen etterpå.. Noen som har tips til hvordan begynne å i det hele tatt starte? 🥲🙃 Anonymkode: 01140...dc0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Ved trening går du ned gram, ved mat går du ned kilo. Ergo se på hva du spiser, hvor mye du spiser, hvor ofte du spiser og når du spiser. To sunne, passe store måltider per dag for eksempel kan være nok. Anonymkode: 8a618...44b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Du høres ut som meg. Jeg "så" aldri at jeg ble overvektig, fordi jeg aldri veide meg, og vektoppgangen skjedde så gradvis. Syns alltid at jeg så fin ut i speilet helt til jeg så et bilde noen andre tok hvor jeg ikke poserte og fikk sjokk. Det satte i gang en prosess og en livsstilsendring. Dersom "idealvekten" er ned til 48 kg så regner jeg med at du er ganske lav. Drit i det. Det trenger ikke å være et mål. Det betyr bare at mennesker med din høyde er innenfor normalvekt når de veier 48 kg. Du sier du har "prøvd" å trene og spise bedre. Du må bare gjøre det til en rutine, og ikke forvente dramatiske resultater i starten. Du trenger ikke å like trening for å gjennomføre regelmessig trening. Se på det som en greie du gjør for å nå målet ditt. Alt skal ikke være så lystbetont hele tiden. Anonymkode: 7b437...416 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fy søren, sjekket BMI’en min og jeg trodde den lå på rundt 27 - ja overvektig, men den er for fuck sake på over 30 men IKKE 35+. Men fortsatt en del. Så ser jeg at min idealvekt er ned på 48(!!!!!!!)kg - HVORDAN?! Er ikke det å være veldig tynn, nesten ‘anorektisk’ tynn..?? Jeg har prøvd å endre matvaner/spise mer sunt og jeg prøvde å trene 2-3 ganger i uken i tillegg og jeg gikk ikke ned i vekt. Tro meg; jeg har prøvd hardt å like og trene på treningssenter, men jeg klarer ikke lenger å presse meg til å like det. Selv med den såkalte gode følelsen etterpå.. Noen som har tips til hvordan begynne å i det hele tatt starte? 🥲🙃 Anonymkode: 01140...dc0 BMI gir ikke uttrykk for en så snever «idealvekt» som du nevene, da normal BMI er mellom 18,5-24,9 og derfor vil også vekten ha et slingringsmonn på ganske mange kilo. I mitt tilfelle burde jeg ligge mellom 56 og 74 kilo. På grunn av kroppsbygning og muskelmasse er 56 kilo helt utopisk for meg. Trivselsvekten ligger på rundt 68-70 kg. Da ser jeg slank og frisk ut. Anonymkode: 4430a...3aa
Polyester Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 (endret) Det er ekstreeeemt vanskelig å endre spisevaner og livsstil. Det er lett å slanke seg, men 80% av de som går ned i vekt går opp til samme som startvekt eller mer! Men det går an, og det går i alle fall an å få et mer fredfullt forhold til mat. Først må du finne ut av hva som trigger de spisemønstrene som du egentlig ikke vil holde på med. Trøstespiser du? Når? Er det handlingen på butikken som avgjør hvordan spisingen din blir? Vanespiser du på gitte tidspunkt eller av spesielle matvarer som du egentlig ikke vil ha så mye av? Drikker du mye alkohol? Spiser du unødvendige måltider når du er full eller kjeder deg? Samtidig som du prøver å finne ut av dette er det lurt å lære seg å lage all mat fra bunn. Ikke posesauser, ikke halvfabrikat, ikke en gang dressing på flaske (frossent kjøtt/fisk, tørrvarer som pasta, knekkebrød, ris, couscous og ting på boks som tomater og kikerter er ok). Spis først det du har lyst på uten å ha fokus på å bli "sunnere" eller spise mindre, bare lag fra bunn. Da får du oversikt over hva slags mat du egentlig får i deg. Når du har observert og sett hva det er for lite eller for mye av og du kan gjenopprette balansen. Du skal ha ca en knyttneve med proteinkilde for å mette deg skikkelig, og ikke mer enn en tommelfinger med fett. Hvordan du skal oppnå denne balansen kan jeg ikke fortelle deg, du må gjøre det på en måte som kjennes bra og naturlig for deg. Hvis du kjenner på stress, tvangsoppførsel, skam eller andre negative følelser rundt maten i prosessen, ta et steg tilbake og prøv en annen innfallsvinkel. Husk at det ikke finnes sunn og usunn mat, bare forskjellige typer mat vi trenger mye eller lite av. Endret 23. september 2022 av Polyester
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 Polyester skrev (21 minutter siden): Det er ekstreeeemt vanskelig å endre spisevaner og livsstil. Det er lett å slanke seg, men 80% av de som går ned i vekt går opp til samme som startvekt eller mer! Men det går an, og det går i alle fall an å få et mer fredfullt forhold til mat. Først må du finne ut av hva som trigger de spisemønstrene som du egentlig ikke vil holde på med. Trøstespiser du? Når? Er det handlingen på butikken som avgjør hvordan spisingen din blir? Vanespiser du på gitte tidspunkt eller av spesielle matvarer som du egentlig ikke vil ha så mye av? Drikker du mye alkohol? Spiser du unødvendige måltider når du er full eller kjeder deg? Samtidig som du prøver å finne ut av dette er det lurt å lære seg å lage all mat fra bunn. Ikke posesauser, ikke halvfabrikat, ikke en gang dressing på flaske (frossent kjøtt/fisk, tørrvarer som pasta, knekkebrød, ris, couscous og ting på boks som tomater og kikerter er ok). Spis først det du har lyst på uten å ha fokus på å bli "sunnere" eller spise mindre, bare lag fra bunn. Da får du oversikt over hva slags mat du egentlig får i deg. Når du har observert og sett hva det er for lite eller for mye av og du kan gjenopprette balansen. Du skal ha ca en knyttneve med proteinkilde for å mette deg skikkelig, og ikke mer enn en tommelfinger med fett. Hvordan du skal oppnå denne balansen kan jeg ikke fortelle deg, du må gjøre det på en måte som kjennes bra og naturlig for deg. Hvis du kjenner på stress, tvangsoppførsel, skam eller andre negative følelser rundt maten i prosessen, ta et steg tilbake og prøv en annen innfallsvinkel. Husk at det ikke finnes sunn og usunn mat, bare forskjellige typer mat vi trenger mye eller lite av. Tusen takk for veldig utfyllende svar 🥹 Det som er greien er at jeg er ufør av div grunner, er derfor ikke veldig aktiv generelt som jeg var da jeg var 17-18år og veide 50-55kg 🥲 Sovemønsteret mitt er jo generelt ganske dritt da jeg sovner mellom 2-4 om morgenen og våkner mellom 11-13 om formiddagen hvor jeg da spiser frokost/lunsj og det er gjerne yoghurt/2 knekkebrød/2-4 skiver av grovbrød. Da blir heller ikke noe middag før kl 17/19 kommer an på når jeg blir sulten. Deretter spiser jeg egt mye fjordland middag, pizza, pasta retter etc.. Kvelds er gjerne mellom 21-00/01 alt kommer an på om jeg blir sulten og når jeg evt legger meg. Jeg innser jo i grunnen nå at mitt kosthold (hvertfall på middag) absolutt ikke er så sunt, da det går mye i fryseprodukter/ferdiglagde middag og ikke mye fra bunnen. Tror nesten sunneste sånn sett kanskje er taco, pasta/kylling salat som jeg og pleier å ha av og til. Jeg er jo gift også da, så mtp middag er det mye i hvordan han jobber. Jobber han sent er det gjerne kjedelig å lage middag fra bunnen av i tillegg til at han ikke alltid er kjempe sulten og da er fjordland middag skikkelig enkelt å lage.. 🥲 Ahh hjelp, jeg innser jo at jeg egentlig kan endre mye med ganske lite, når jeg nå snakker/skriver det ned.. Så generelt snacker jeg ikke mye - jeg er gjerne glad i å spise snack tomater, gulerøtter, jordbær. Smågodt, sjokolade og chips prøver jeg å holde meg til fredag-søndag og i moderate mengder 🤭 Jeg kan tenke meg at jeg forbrenner ganske lite kcal i forhold til hva jeg kanskje spiser 🤨 Nå har jeg de siste dagene holdt meg på 81kg og egentlig spist bare 2-3 måltider og spist liten porsjon 👀 Men ødelegger alltid i helger pgr av snop og chips da 🥲 Var en gang på 70-tallet på vekten og ble skikkelig hyped men det ble bare den ene gangen 🤭 Anonymkode: 01140...dc0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Hva mener du med «idealvekt»? Hvilken bmi tilsvarer det? 48 kilo er ganske lite. Dersom dette er i nedre del av normalområdet for din høyde er det ikke sikkert du behøver å gå så langt ned. Det kommer an på benbygning og muskelmasse. Er du kraftig bygget og har en del muskler kan det hende dette er et urealistisk mål for deg. Ellers virker det ikke som om du spiser så mye. Jeg tror ikke Fjordland har så enormt mye kalorier, men pass på porsjonsstørrelsene! Det er lett å spise for mye. Det bør være rom for litt snop og chips i helgene, men det kan fort ødelegge totalen for uken, særlig dersom «helg» er fredag, lørdag og søndag. Det er nesten halve uken. Også her bør du passe på mengdene. Mange har en ganske skrudd oppfatning av hva som er normalt. Anonymkode: f8037...5db 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva mener du med «idealvekt»? Hvilken bmi tilsvarer det? 48 kilo er ganske lite. Dersom dette er i nedre del av normalområdet for din høyde er det ikke sikkert du behøver å gå så langt ned. Det kommer an på benbygning og muskelmasse. Er du kraftig bygget og har en del muskler kan det hende dette er et urealistisk mål for deg. Ellers virker det ikke som om du spiser så mye. Jeg tror ikke Fjordland har så enormt mye kalorier, men pass på porsjonsstørrelsene! Det er lett å spise for mye. Det bør være rom for litt snop og chips i helgene, men det kan fort ødelegge totalen for uken, særlig dersom «helg» er fredag, lørdag og søndag. Det er nesten halve uken. Også her bør du passe på mengdene. Mange har en ganske skrudd oppfatning av hva som er normalt. Anonymkode: f8037...5db Ja jeg ble ganske sjokk da jeg så ideal vekten var på 48-60kg (noe rundt der). Jeg lå på 50-55kg da jeg var 16-19/20år og da også spiste jeg relativt lite, men var aktiv med skole osv. Etter 20-årene og jeg flyttet med min nåværende mann og hans far så fikk jeg det bedre psykisk (altså trivdes der jeg bodde og med de) og da spiste jeg også mer. Etter hvert ble jeg mindre aktiv og mer deprimert og utslitt grunnet dårlig økonomi, depresjon, angst, nav og psykolog. Falt litt i kjelleren da jeg ble ufør, men fikk samtidig kommet meg litt opp igjen mtp hvile etc. Klarer ikke kjempe mye aktivitet/sosialisering, så er jo så aktiv og sosial jeg kan være nå. Før orket jeg såvidt å gjøre noe husarbeid og middagslaging mens nå kan jeg faktisk klare litt husarbeid og lage lett middag i tillegg til sosialisering. Men generelt sett er jeg bare inne, hjemme 90% av tiden mens mannen er hver dag og jobber 🥲 Skjønner ikke at folk har ork/energi til jobb, studie, husarbeid, matlaging +++ 😵💫😵💫😵💫 Og jeg er enda i 20-årene liksom.. Men nei, de siste ukene har det jo ikke blitt kjempe masse mat, bare veldig enkel og ikke alltid like sunn middag (frossenpizza/peppes etc) hver dag.. Burde jo spise mye mer fisk og kylling f.eks men blir en god del kjøttdeig retter om vi ikke har fjordland middager 😅 Jeg tenker jo at jeg veldig gjerne vil ned til 55-60kg hvor kroppen kan trives og jeg kanskje være på normal vekt - for disse ekstra kiloene ødelegger jo for meg mtp selvbilde og sexlyst.. Føler seg ikke mye sexy med dobbelthake og bilringer liksom 🙈😬😬 Anonymkode: 01140...dc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå