Gå til innhold

Belønning med godterier til sunne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett på Turklar på tv2. Da Hedda Kise var med barna sine i Rondane på sykkeltur satt barna hele tiden med mye godteri i hendene bak i sykkelvogna. Potetgull og masse forskjellig godteri.

Så jeg tenkte at kanskje det er sånn det er. At det er en måte å lære barna å like naturen på. Gi de godteri, så det blir en positiv opplevelse... eller?

(den dagen vi får barn, hadde jeg kanskje håpt at det holdt med litt sjokolade, og ikke et helt lass). Kan noen som har barn forklare litt om dette? For det er sikkert noe fornuftig i det, bare at jeg er grønn på barneoppdragelse.

I bladet Kamille sa forresten Hedda Kise at hun ikke gir barna sine sukker. Det syntes jeg hørtes fornuftig ut. Ikke fanatisk lite sukker, men prøve å begrense det. Nå tildags er jo til og med yoghurt proppfull med sukker, i hvertfall barneyoghurt.. :overrasket:

Men er det smart dette, altså? De får ikke godteri hjemme, men overøses virkelig når de er på tur. Må påpeke at dette ikke er noen svartmaling av Hedda Kise! Men jeg spør for å lære.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje barna hennes fikk litt ekstra godteri på denne turen fordi de skulle oppføre seg ekstra fint pga filmkameraet? :ler:

Gjest LoisLane
Skrevet
Nå tildags er jo til og med yoghurt proppfull med sukker, i hvertfall barneyoghurt..  :overrasket:

Barneyoghurten er nå sukkerredusert.

Men er det smart dette, altså? De får ikke godteri hjemme, men overøses virkelig når de er på tur.

Direkte overøsing synes jeg ikke noe om. Men en kvikklunsj eller to i løpet av en dagstur (i tillegg til god niste!) synes jeg er helt greit. Tror ikke det velter livvstilen til en unge.

Skrevet

Ja, jeg hadde jo håpt å få med våre framtidige barn på turer i marka og på fjellet uten å ha med et bærenett snop, ja.

Jeg synes det er litt vondt å se på når enkelte mødre jeg kjenner pakker godteri inn i munnen på barna, og barna har ikke spurt en gang om å få.. Er det et poeng å venne barna på snop? Og mange besteforeldre skal absolutt fylle barna opp med brus for å være snille. Det blir litt feil for meg. Da jeg var liten fikk jeg smågodt på lørdager, i påska og i jula. Nå er det jo snop overalt, og det er lettere å få kjøpt seg en loffbaguett med majones enn grove baguetter. Kantina jeg jobbet i før var kjemisk renset for sunne alternativer. Prøver å ikke bli fanatisk, men det irriterer meg veldig. Forstår at etterspørselen bestemmer utvalget, men i en tid hvor myndighetene klager på at nordmenn stadig blir feitere, burde en kanskje se litt på utvalget av ting som kan kjøpes. Jeg vet det er sunne ting å få kjøpt, men jeg påstår at det er ti gang så lett å få tak i noe usunt.

Skrevet

Enig, i det siste du skriver. Så en reportasje på tv der ulike par skulle gjøre bestemte matinnkjøp med det sunneste alternativet. Det var ingen enkel jobb. (I sverige er det lettere - der merkes maten bedre!) Det er utrolig mye skjult sukker i mat, også mat som tilsynelatende er "sunn". Og helt enig: Hva skjedde med gode, gamle "lørdagsgodt"?!

Skrevet (endret)

Jeg har ikke sett dette programmet, men mye godteri på tur er ikke bra.

Lange skiturer med varm kakao, appelsin og kvikklunsj hører sammen. Likedan kanskje noen kjeks når man går tur i skogen.

En og annen karamell som "bensin" er slettes ikke dumt, spesielt når barna er små og ikke vant til å gå lengre turer.

Godteri, søte kjeks og kaker gir ikke kroppen nok energi, og barn kan bli slapp av for mye av dette.

Det finnes mer enn nok av andre ting man heller kan ta med på tur, og som barna setter stor pris på, i alle fall her i huset.

Antar at programleder ville ha snille og rolige barn akkurat der og da, derav godteriet :ler:

Endret av Marillia
Gjest Very Victoria
Skrevet

Å ha med sjokolade på tur vil jeg kalle for en urnorsk tradisjon. Med potetgull & cola er unødvendig. Vann er den beste tørsteslukkeren som finnes.

Skrevet
Det er utrolig mye skjult sukker i mat, også mat som tilsynelatende er "sunn".

Ja, jeg ble skremt da jeg så en frokostblandingstest i shapeup. De som virkelig reklamerer med slankere kropp på utsiden, f.eks. fitness i navnet på produktet, og bilde av dame som får igjen smekken, eller dame med slanke linjer, de hadde MASSE sukker i seg!

Produsentene "forsvarer" seg med at dette er for folk som trener. Hallo!? Mange mange mennesker kjøper disse produktene fordi de framstilles som SUNNE. Og så putter produsentene mye sukker oppi (sukker er billig) for at vi skal like produktet og dermed kjøpe mer av dette "sunne" produktet. Folk kjøper de jo fordi de vil bli slankere/sprekere og sånt. Dette er villedende, og jeg skulle ønske jeg fikk en jobb hvor jeg kunne ha rettet opp i dette. Jeg ønsker regler på merking av mat, og ikke at det skal være et sånt sprik mellom sunnheten produktet reklamerer med og det faktiske næringsinnholdet i det.

Men jeg skjønner jo taktikken til produsentene; tilsett sukker/fett, så vil folk like smaken og dermed kjøpe enda mer. Og de jobber virkelig med å villede folk som faktisk leser hele innholdsdeklarasjonen, også. De deler opp sukker i mange ulike sukkertyper og sirupstyper, og får derfor sukkeret lengre bak i innholdslista.

Skrevet

(Bare som en liten digresjon; det sukkeret som er frokostblandingen er nødvendigvis ikke tilsatt sukker, i form av rørsukker, men det er karbohydrater fordi frokostblandingene er laget av hvete osv. Det er litt for enkelt å si at produsentene putter mye sukker i frokostblandinger fordi det er billig)

Skrevet

Ja, det vet jeg. Men det var forskjell på totalt antall karbohydrater og tilsatte sukkerarter. Det er de tilsatte jeg reagerer veldig på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...