Gå til innhold

Tørking av klær og luftavfukter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må tørke klær i stua og sliter med at det blir så rått inne. Vil det kunne hjelpe å sette på en luftavfukter mens klærne tørker, og vil da klærne tørke raskere?

Anonymkode: 5905e...ac9

Skrevet

Ja

Anonymkode: 191f0...e95

• Liker 6
Gjest AprilRyan
Skrevet

Ja, jeg har en luftavfukter og veldig glad for at jeg har den. Før så ble det dårlig lukt av klærne og mye fuktighet. Jeg har lite bad med dårlig avtrekk så luftavfukter hjelper virkelig på og klærne tørker mye raskere også.

Skrevet

Hvis du vil spare strøm kan du jo først la de tørke ute når det er varmest på dagen og heller ta de inn når det blir kjølig. 

Anonymkode: 8c3f7...ac6

Skrevet

Ja definitivt. Jeg har nettopp kjøpt meg en luftavfukter og det er helt utrolig forskjell på innemiljøet, den trekker ikke mye strøm heller men det er jo selvsagt forskjell på de forskjellige luftavfukterene men uansett en fantastisk investering her iallefall

Anonymkode: da074...12c

• Liker 1
Skrevet

Ja. 

Men noen som vet hvordan strømbruken er ifht tørketrommel? 

Skrevet

Hva med å ha vinduer åpne? 

Anonymkode: eeef3...8b8

Skrevet
Albbas skrev (4 minutter siden):

Ja. 

Det vil jeg tro er ubetydelig, den varmer jo ikke opp noenting. 

Anonymkode: 9dce8...29a

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vil jeg tro er ubetydelig, den varmer jo ikke opp noenting. 

Anonymkode: 9dce8...29a

Men den går jo i mange timer, i motsetning til en tørketrommel. Jeg har prøvd å google litt og får ikke helt tydelige svar for det kommer an på både avfukteren og rommet den står i. 

Edit: du har rett. :)Googla litt på engelsk. 

Endret av Albbas
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Må tørke klær i stua og sliter med at det blir så rått inne. Vil det kunne hjelpe å sette på en luftavfukter mens klærne tørker, og vil da klærne tørke raskere?

Ja. Her står det en avfukter i vaskerommet i kjelleren.  Har ikke for vane å bruke tørketrommel fordi klærne tørker veldig raskt med avfukteren i gang.  Avfukteren produserer litt varme også, men det er bare en fordel der den står da det ellers ikke er oppvarming i det rommet.  Bruker denne da den fungerer greit ved lave temperaturer som det kan være på det rommet midt på vinteren https://www.komplett.no/product/822833/hjem-fritid/klima-varme/avfuktere/meaco-dd8l-standard?q=Meaco#reviews

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (5 timer siden):

Ja. 

Min avfukter drar 200 w på max, og klærne er tørre på ca 1,5- 2 timer.

Den bruker opptil 0,4 kWh på å tørke en vask.

Tørketrommelen min bruker ca 3 kwh pr tørkesyklus som tar rett i underkant av 3 timer.

Mellom disse to er avfukteren klart billigst i bruk, siden den kan brukes i 6 timer for kostnaden av en runde med tørketrommel. 

Jeg har en flyttbar aircondition som også kan brukes som avfukter, men den har jeg ikke prøvd ennå.  Den trekker 950 W på max, og om den brukes i 3 timer vil strømforbruket være tilsvarende forbruket til tørketrommelen.  

Det er fordeler og ulemper med begge deler, men jeg foretrekker avfukteren foran tørketrommelen på det meste.

Anonymkode: 41945...995

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Min avfukter drar 200 w på max, og klærne er tørre på ca 1,5- 2 timer.

Den bruker opptil 0,4 kWh på å tørke en vask.

Tørketrommelen min bruker ca 3 kwh pr tørkesyklus som tar rett i underkant av 3 timer.

Mellom disse to er avfukteren klart billigst i bruk, siden den kan brukes i 6 timer for kostnaden av en runde med tørketrommel. 

Jeg har en flyttbar aircondition som også kan brukes som avfukter, men den har jeg ikke prøvd ennå.  Den trekker 950 W på max, og om den brukes i 3 timer vil strømforbruket være tilsvarende forbruket til tørketrommelen.  

Det er fordeler og ulemper med begge deler, men jeg foretrekker avfukteren foran tørketrommelen på det meste.

Min bruker hvertfall 12 timer på å tørke en vask (det kan jo henge sammen med både selve avfukteren og rommet), så det gjør vel differansen på lønnsomhet noe mindre. 🤔

Skrevet

Tusen takk, dere! Har dere noen spesielle å anbefale? 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk, dere! Har dere noen spesielle å anbefale? 😄

Jeg har nettopp kjøpt meg, brukte en stund på å Google, litt frem og tilbake, så på tester, hvor stillegående den er da jeg også har den på soverommet om natten, strømbruk etc og endte opp med denne

Meaco 10L ABC

Jeg har hatt den en måned og er veldig fornøyd med den så langt, både Inneklima og ved klestørking 🙌

https://bedre-inneklima.no/produkt/meaco-abc-10l/?utm_source=Google+Shopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google+Shopping+for+Bedre+Inneklima+AS&gclid=Cj0KCQjw1bqZBhDXARIsANTjCPLkOPaSVhKedT7Q1XsMPM1-J3LPmt77XmrD1ILeupWt2QDb64uFaeUaAq96EALw_wcB

"Stille avfukter for romtemperatur. Max 80 m2. Lavt strømforbruk kun 160 Watt. Display. Klestørk. 10 liter pr døgn. Quiet Mark. Stille. Strømbesparende"

Skrevet

Jeg har denne: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftavfukter/woods-luftavfukter-mrd12g/40600

Jeg har klessnor på badet, og med dører og vinduer lukket (og avtrekksviften stående på) tørker som sagt klærne på 1,5-2 timer.

Nå vet ikke jeg om du har åpen løsning, men siden du må tørke på stuen ville jeg personlig gått for en som er dimensjonert for større areal enn min er, siden en stue stort sett alltid er mer åpen enn et bad er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 7.46):

Jeg spør igjen 🙂

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 7.46):

Jeg ser ikke helt at det å ha vinduer åpne døgnet rundt skulle være særlig hensiktsmessig. Det tar ganske lang tid å tørke klær med vinduer åpne og om man bor i en mindre bolig så blir det litt sånn fyre for kråkene opplegg når det er mer kjølig ute :P Så må bruke endel strøm for å varme opp igjen bolig. Jeg ville heller ikke ha latt vinduene stå åpne når jeg ikke er hjemme, men det kommer nok an på hvor og hvordan man bor.

Når ts skriver at vedkommende må tørke klær på stua så antar jeg at det er en mindre bolig.

Skrevet
AprilRyan skrev (33 minutter siden):

Jeg ser ikke helt at det å ha vinduer åpne døgnet rundt skulle være særlig hensiktsmessig. Det tar ganske lang tid å tørke klær med vinduer åpne og om man bor i en mindre bolig så blir det litt sånn fyre for kråkene opplegg når det er mer kjølig ute :P Så må bruke endel strøm for å varme opp igjen bolig. Jeg ville heller ikke ha latt vinduene stå åpne når jeg ikke er hjemme, men det kommer nok an på hvor og hvordan man bor.

Når ts skriver at vedkommende må tørke klær på stua så antar jeg at det er en mindre bolig.

Ikke døgnet rundt, men kun et par timer på dagtid. Plassere tørkestativet ved vinduet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke døgnet rundt, men kun et par timer på dagtid. Plassere tørkestativet ved vinduet? 

Da blir ikke fuktigheten transportert ut, og det tar slt for lang tid før klærne tørker.  Lang tørketid = dårlig inneklima, og sure klær

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det har jeg prøvd og klærne er da ikke litt tørre engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...