frk.bie Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Hjelp.. er 38+1 og har ekstremt fødselsangst 😢 Har vært hos samtaler til jordmor siden før jeg ble gravid grunnet dette - men sliter enda. Har fått innvilget tidlig epidural, og lav terskel for keisersnitt. Jeg kan få planlagt keisersnitt men er redd det også 😞 Noen som har født både vaginalt og med KS som kan fortelle litt? Er redd jeg skal angre meg om jeg går for KS 😭 Og nå føler jeg meg bare fanget i kroppen min da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Jeg er likedan, men for meg hjalp det å lese hvor mye bedre vaginal fødsel er for barnet, enn keisersnitt. Anonymkode: e4b4a...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Jeg ville tatt vaginal fødsel over KS anyday. Mp kanskje ta KS pga medisinske greier og det skremmer meg. Kroppen vet hva den driver med ved en fødsel og det er sånn vi er ment å få barn til verden. Jeg har født vaginalt en gang før, og helt ærlig, det var ikke så ille. Vondt der og da, men langt fra skummelt eller noe sånt. Det var helt greit. Anonymkode: 35572...f08 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Jeg hadde enorm fødselsangst. Men når fødselen kom, gikk kroppen og hodet inn i et modus jeg ikke visste at jeg hadde. Ikke visste jeg at jeg skulle takle smerten slik, eller at jeg skulle glemme alt av smerten også. Jeg husker hva som skjedde, men klarer ikke reprodusere følelsene. Og jeg hadde egentlig mer komplisert fødsel enn vanlig, men det føltes «greit» til slutt! Det er fint å vite er at fødselen er ikke én lang smertefull greie. Man har perioder som går over, rier man ikke vil kjenne igjen, og et helt konkret mål. Jeg trodde også det var veldig mye kontakt og undersøkelser, men det ble pent spurt om ved behov. Og alt er midlertidig. Med keisersnitt har venninner brukt veldig mye tid på å bli bra og ikke kunnet løfte babyen. Såret har vært veldig vondt. For min del sårbar det siste jeg var overrasket over, hvor fort kroppen kommer seg. Stingene og underlivet har ikke gjort vondt. Ja, det er ømt, men ikke så vondt man tror man kan tenke seg at man kommer til å ha. Ville lett født igjen Anonymkode: b0e94...dc3
Trolltunge Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Jeg har født både vaginalt og ved keisersnitt. Hadde uten tvil foretrukket vaginal fødsel. Hadde vært redd for at det ble keisersnitt igjen om jeg ble gravid en tredje gang. Dette til tross for at jeg hadde en svært langvarig fødsel uten smertestillende da jeg fødte vaginalt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 For meg hjalp det å lese fødselshistoriene på smertefri fødsel sine nettsider. Ga et mer balansert inntrykk av hvordan fødsel er. Anonymkode: fe0ec...d2c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Hva konkret er du redd for ved vaginal fødsel? Hvis det er smerter, så fungerer epidural utrolig bra, er min erfaring. Den kan selvfølgelig ikke ha like god effekt, men det gjelder også ved keisersnitt… Hvis det er tap av kontroll, har du i praksis ingen kontroll ved keisersnitt (egen erfaring), så det er noe å tenke på. Og så kommer det an på om det ligger overgrepsproblematikk bak angsten. Jeg fikk selv fødselsangst etter en virkelig fæl førstefødsel. Noe annet enn keisersnitt var helt uaktuelt for de to yngste, men jeg hadde «heldigvis» en medisinsk grunn til keisersnitt også (dvs den årsaken som gjorde at fødselen gikk til h*lvete), og jeg ble møtt på en utrolig fin måte av alle i helsevesenet. Alle. Det virker som om du har gjort «alt riktig» mtp å ta kontakt med helsevesenet og få hjelp. Tidlig epidural og lav terskel for keisersnitt høres ut som en god plan, men jeg kjenner jo ikke hele bakgrunnen for angsten din. Keisersnitt er ingen «enkel utvei», men det er en fantastisk løsning når det trengs. Hva som er riktig for deg, vet bare du. Anbefaler deg å ta imot alle tilbud du måtte få om samtaler og hjelp, det har hatt stor betydning for meg i ettertid. Anonymkode: 81136...a55
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 Kjære deg. Så slitsom det må være å ha slik angst. Jeg vil bare si at jeg har hatt 3 vaginale fødsler og en 4.som endte i hastesnitt og jeg vil bare si at fødslene var en drøm i forhold til keisersnittet. Barseltiden har vært totalt annerledes. Man sitter med et operasjonssår og skal samtidig ta vare på en baby. Det er ekstremt tøft. Etter fødslene var jeg i full gang etter 2 uker. 9 uker etter keisersnitt og jeg føler først nå for å gå tur og slike ting. Er veldig lei meg for at jeg måtte gå igjennom et keisersnitt. Føler kroppen og magen aldri blir helt det samme. Så jeg ville prøvd vaginal fødsel for alt det er verdt! God klem til deg. Anonymkode: 2e727...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #9 Skrevet 24. september 2022 Jeg har vært igjenom begge deler. Jeg fødte for snart tre uker siden og det endte i akutt keisersnitt. Før det har jeg født to ganger vaginalt. Jeg ligger i senga i dag og har enda ganske vondt med alt jeg foretar meg. Gå i trappa er grusomt, sitte på do er vondt, reise seg og sette seg er vondt. Mye er egentlig vondt, og jeg har blitt hypersensitiv flere steder på magen pga nervebaner som har blitt skadet. Jeg fikk en infeksjon som gjorde at jeg tilbragte de første 12 dagene av lille sitt liv på sykehuset. Jeg har også vært uheldig med at såret har fått betennelse og væsker, så jeg må styre masse med det og er redd for såret videre. Ikke kan jeg bære, ikke gå langt av gangen, ikke klarer jeg turer med baby enda og jeg blir ekstremt tappet for energi av den minste ting. Magen har også fått et litt typisk keisersnitt-heng. Keisersnitt er godt å ha hvis man må, men jeg hadde valgt vaginalt over ks anytime. Vaginalt er vondt, men det er gode muligheter for smertelindring og du kommer deg hundre ganger raskere etterpå 👍 Lykke til uansett hva du velger ❤️ Anonymkode: 6a699...80b 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #10 Skrevet 24. september 2022 Nå har jeg kun født vaginalt, men jeg var livredd ks. Vaginal fødsel er mye bedre og tryggere for både mor og barn - det er en grunn til at helsepersonell anbefaler vaginalt så langt det er mulig. Jeg hadde en fødsel som var både lang og tung, endte med vakuum og klipp. Det gikk bra det og! Når jeg ser tilbake på det var det mye verre å være gravid enn å føde! Nå er du snart i mål! Lykke til! ❤️ Anonymkode: 7f187...b02 1
Sprudlesann Skrevet 24. september 2022 #11 Skrevet 24. september 2022 Både keisersnitt og vaginal fødsel er på generelt grunnlag trygt i Norge - men det finnes komplikasjoner for begge metoder. Vanskelig å vite hvem som rammes. Har du tenkt over hvor mange barn du kan tenke deg på sikt? Hvis du skal ha bare ett barn er keisersnitt best for mor og barn slik jeg forstår datagrunnlaget (basert på internasjonale studier, publiseres ikke norsk statistikk såvidt jeg vet - har ikke funnet dette) 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #12 Skrevet 24. september 2022 Sprudlesann skrev (2 minutter siden): Både keisersnitt og vaginal fødsel er på generelt grunnlag trygt i Norge - men det finnes komplikasjoner for begge metoder. Vanskelig å vite hvem som rammes. Har du tenkt over hvor mange barn du kan tenke deg på sikt? Hvis du skal ha bare ett barn er keisersnitt best for mor og barn slik jeg forstår datagrunnlaget (basert på internasjonale studier, publiseres ikke norsk statistikk såvidt jeg vet - har ikke funnet dette) Du har nok missforstått. Dette dreier seg nok om det faktum at KS anbefales maks 3 ganger. Anonymkode: 2e727...9c4 1
TinaChristina Skrevet 24. september 2022 #13 Skrevet 24. september 2022 Har født 2 ganger vaginalt og uten smertelindring. Riene er vonde, selve fødselen bare en lettelse når man får presse. Og etterpå er det over og smerten borte. Mange som har tatt ks klager over smerter i etterkant, klarer ikke løfte eller gå, mye vond luft, betennelse i såret og alt mulig. Her har du jo tilbud om epidural og de tar godt vare på fødende generelt. Det kommer til å gå helt fint skal du se❤️
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #14 Skrevet 24. september 2022 Jeg hadde fødselsangst på grunn av seksuelle overgrep som barn, men jeg valgte til slutt vaginal fødsel etter press fra legene og fordi det skulle være det beste for barnet. Jeg endte opp med en fæl, langvarig fødsel som endte med klipping, sugekopp og en fødselsskade jeg fremdeles sliter med flere år etterpå. Andre graviditet fikk jeg innvilget planlagt keisersnitt og jeg hadde en veldig god opplevelse. Men dette er jo veldig individuelt og for de fleste er nok en vaginal fødsel det beste og mest ukompliserte. I ettertid har jeg fått beskjed av fødselslege at de som har blitt utsatt for seksuelle overgrep og har angst for fødsel på grunn av det oftere ender opp med fødselsskader fordi kroppen blir så anspent at fødselen ofte går sakte. Det skulle jeg gjerne likt å visst før første fødsel.. Anonymkode: 097fa...975 1 2
Tone83 Skrevet 24. september 2022 #15 Skrevet 24. september 2022 Kommer jo an på hva du er redd for. Ingen av delene er smertefri, men vaginalt er i vertfall tortur. Også med epidural, men den hjelper mye! 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #16 Skrevet 24. september 2022 Tone83 skrev (2 minutter siden): Kommer jo an på hva du er redd for. Ingen av delene er smertefri, men vaginalt er i vertfall tortur. Også med epidural, men den hjelper mye! KS er tortur i etterkant føler jeg. Og det er en sånn sykdomssmerte. Reel. Kroppen er skjært i og skadet. Og det føler man på kroppen. En vaginal fødsel er vond. Men en annen type smerte. Ikke en farlig smerte. Men en naturlig en. Anonymkode: 2e727...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #17 Skrevet 24. september 2022 Jeg har kun et barn, en liten gutt, som ble tatt med akutt keisersnitt da vi egentlig bare skulle på overtidskontroll. Kan derfor ikke sammenligne. Det jeg kan fortelle, er at selve operasjonen var null problem, jeg følte ingenting der. Det var litt komplikasjoner med både meg (stort blodtap, ikke egentlig relatert til selve inngrepet) og baby (svelge fostervann med avføring) som førte til at jeg ikke fikk holde før 2 timer etter han kom. Da jeg endelig fikk han, gikk det en liten time før bedøvelsen gikk bort og etterriene kom. Det var et intenst smertehelvete i det neste døgnet. Fikk det som var forsvarlig å gi av smertestillende (mtp på amming), uten at det hjalp noe som helst. La oss starte der, de første 25-30 timene hvor babyen var ute hadde jeg kunne holde han i ca. tre kvarter bare, det var det verste. Jeg «var sprek og kom meg raskt» ifølge jordmødre på barsel, men sannheten er at vi var så heldige å få familierom så jeg mannen min hjalp meg opp av senga, løftet babyen til meg, hentet mat til meg, og alt annet jeg måtte trenge hjelp med. De første to ukene hjemme gikk også greit, da mannen var hjemme. Klart det var fælt å gå rundt, stå opp av senga og alt mulig, men mannen plukket opp baby for hver gang han våknet på natta, og la han igjen etter amming. Etterhvert måtte jo han selvsagt tilbake i jobb da vi ikke hadde råd til at han ble hjemme lengre. Jeg fikk kynnere og murringer av gåturer, det var vondt å le, tisse (pga. kateteret jeg hadde den første dagen etter KS), bæsje (aldri tenkt over hvor mye man bruker magemusklene til det før..) og alt annet som jrevde at magemusklene skulle benyttes. Først da babyen var ca. 2 mnd klarte jeg å nyte tiden… helt ærlig føler jeg meg robbet for nyfødttiden, og vil ALDRI ta KS igjen. Jeg vet selvfølgelig at vaginal fødsel ikke er noen dans på roser heller, fødsel uansett form er en stor belastning, men vil tørre å påstå at tiden etter KS kanskje er litt tøffere. Noe det ikke prates nok om er hvordan man blir dullet med, får sykemelding og det ene etter det andre med en hvilken som helst annen operasjon, men at man etter et keisersnitt blir veldig raskt overlatt til seg selv og i tilleg med ansvar for en baby. Anonymkode: 7f6f3...bb9 2 1
Sprudlesann Skrevet 24. september 2022 #18 Skrevet 24. september 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Du har nok missforstått. Dette dreier seg nok om det faktum at KS anbefales maks 3 ganger. Nei. Faktisk bedre utfall for mor og barns helse. For eksempel i Canada og Kina, linker henholdsvis Canada: DOI: 10.1503/cmaj.202262 og Kina: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(15)00617-0/fulltext og DOI: 10.1016/j.ajog.2015.01.043, finnes også studier fra Sverige (DOI:10.1016/S1701-2163(16)34982-9) og Danmark (https://doi.org/10.1111/aogs.13549) der det for mors helse kom likt ut. Keisersnitt hindrer hjerneskade hos barnet som følge av asfyksi, så om det er viktig for deg er det til fordel for keisersnitt. Vanskelig å si om statistikken holder for mer enn ett barn, men følgende artikkel angir at to barn er grensen for at keisersnitt er best for mor og barn: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2007.10.247 Disse tar ikke med at keisersnitt på generell basis krever mindre av mor og KAN være tilnærmet smertefritt (understreker kan, noen har en del postoperativesmerter, men ikke i nærheten av hva man må regne med med vaginal fødsel) - så hvis det er viktig for deg kommer disse hensynene i tillegg til fordel for keisersnitt. 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #19 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noe det ikke prates nok om er hvordan man blir dullet med, får sykemelding og det ene etter det andre med en hvilken som helst annen operasjon, men at man etter et keisersnitt blir veldig raskt overlatt til seg selv og i tilleg med ansvar for en baby. Anonymkode: 7f6f3...bb9 Dette er virkelig sant! Hvilken mann ville man forventet skulle ta seg av en nyfødt baby 24/7 rett etter en stor bukoperasjon?? Ingen! Ingen sykmelding. Som om det å ta seg av et nyfødt barn ikke er mer slitsomt enn de aller, aller fleste jobber! Det er helt sprøtt. Etter en tilsvarende operasjon er man vanligvis sykmeldt fra jobb i ukevis. Anonymkode: 81136...a55 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #20 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er virkelig sant! Hvilken mann ville man forventet skulle ta seg av en nyfødt baby 24/7 rett etter en stor bukoperasjon?? Ingen! Ingen sykmelding. Som om det å ta seg av et nyfødt barn ikke er mer slitsomt enn de aller, aller fleste jobber! Det er helt sprøtt. Etter en tilsvarende operasjon er man vanligvis sykmeldt fra jobb i ukevis. Anonymkode: 81136...a55 Er helt jævlig. Ukene etter KS med en baby på slep har vært noe av det jævligste jeg har opplevd. Anonymkode: 2e727...9c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå