Gå til innhold

Hvor tidlig kan legen se at du er gravid?

Gjest Gjest_siina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_siina_*

Vet noen hvor tidlig det er mulig for legen å påvise graviditet ved gynekologisk undersøkelse, blodprøve eller vha. andre metoder? Jeg er innkalt til laseroperasjon av celleforandringer på livmorhalsen torsdag neste uke, men har en mistanke om at jeg kan være gravid.. Venter imidlertid ikke mens før mandagen etter inngrepet, så det er vel ikke noe vits i å teste hjemme før jeg legges på operasjonsbordet. Men kan legen se det såpass tidlig? Operasjonen må selvsagt utsettes hvis jeg er gravid..! Hjelp, noen!?

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg se om jeg skjønner dette.

Du venter mens mandag om to uker, og du mistenker allerede at du er gravid...

Hvordan kan du mistenke dette??

Eggløsningen skjer jo i disse dager, og enda er det vanligvis noen dager til egget fester seg, og kroppen i det hele tatt skjønner at den er gravid. Du kan da vel ikke mistenke noe uten at kroppen din har fått noen tegn vel...???

Eller har jeg forstått feil her nå.

Men for å svare på det du spør om - legen kan oppdage graviditet vha blodprøve ganske tidlig - bare noen dager etter at egget har festet seg i livmoren (ca en uke etter eggløsningen)

En trenet lege KAN også se det ved hjelp av innvendig ultralyd rundt den tiden du venter mens (ser da på slimhinnen din)

Men det vil nok ikke oppdages på noen GU så tidlig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for kjapt svar!:) Du har litt rett, jeg tror jeg hadde eggløsning på fredag, så jeg vet ingenting. Jeg merker stort sett ingenting til eggløsingen, men denne gangen, nå i dagene etterpå har jeg vært oppblåst, hatt vondt/vært øm i det jeg innbiller meg er livmoren/området rundt og gått å kjent på en slags murring som ikke vil gi seg. Dagene vi hadde sex passer veldig godt med tidspunktet jeg tror eggløsning skjedde på, og så håperhåperhåperhåperhåper jeg så veldig at det klaffet... :sjenert: Litt psykisk er det altså, men likefullt er det absolutt en sjanse for at det er reelt, og jeg er livredd for at det ikke kan påvises før operasjonen. Men du tror det kan vises på en blodprøve altså?

*krysser fingre og tær og hååååper ;)*

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du tror det kan vises på en blodprøve altså?

OM du hadde eggløsning på fredag, så er det da ca 13 dager (om jeg ikke teller feil) etter dette at operasjonen er. Da vil det kunne vises på en blodprøve ja. Og det KAN også vises på en test på dette tidspunktet.

Vet du at du hadde eggløsning på fredag? (vi tester, temping, blodprøver, el.l)

Ellers så kan de "tegnene" du har nå også være tegn på eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HCG (et hormon) kan påvises i blodet kort tid etter at du er befruktet. Og dette HCG nivået vil fordobles dag for dag i begynnelsen av svangerskapet. Innvendig UL av slimhinnene kan kanskje vise det (men det kunne ikke min lege se på meg da jeg var gravid), men ikke nødvendigvis. Innvendig UL viste først fostersekken (på meg) i uke 5 eller så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu! *øyner håp* :-D Chiquita, jeg har verken målt eller tatt tester, har bare tatt det på "magefølelsen" (hehe, festlig) og på at el-slimet forsvant torsdag eller fredag. Er ikke så dreven i dette enda.. Håper ikke jeg trenger å bli det heller ;) Hvis HCGnivået som LilleMy sier kan være merkbart før operasjonen tror jeg jeg skal ringe sykehuset et par dager før inngrepet, for å forhøre meg om muligheten for blodprøve. Tusen takk for svar!:)

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...