Jenny4 Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Et lite hjertens sukk her og kanskje noen har noen råd? For 5 år siden flyttet jeg inn i min førstekjøpte leilighet, et nybygg utenfor Oslo. Bodde der i 2 år og var plaget av bråkete, festglade naboer hver eneste helg og helt sinnsykt mye falske brannalarmer (den kunne gå 3-4 ganger om dagen!). Solgte endelig og kjøpte meg ny leilighet i samme småby, også nybygg. Der var lydisoleringen helt grufull, og jeg måtte daglig takle naboen som pratet, lyd fra Tven, og festbråk og nachspiel hver eneste helg. I sommer solgte jeg den også, og leier nå enda lengre utenfor byen i en blokk med bare pensjonister. Det har vært magisk, inntil en leilighet ble solgt og det flyttet inn en ung person og festbråk er igjen et faktum. Leiekontrakten utløper snart og planen er å kjøpe ny bolig. Men nå er jeg seriøst redd for å gå på nok en bommert! Finnes det ikke blokker med god lydisolering, eller naboer som tar hensyn? Skulle gjerne kjøpt meg en enebolig, men det har jeg dessverre ikke råd til. Er det noen som har vært borti samme problemstilling og funnet en løsning? Jeg vil så gjerne bare ha et hjem der jeg kan slappe av i helgene og føle meg trygg og avslappet. 3 1
Tatja Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Skjønner deg godt. Vet ikke hvor gammel du er, men er seniorleilighet en mulighet? Antar du er altfor ung, men må bare spørre. Bor i tomannsbolig, er sjeleglad for å ha naboer som viser hensyn. 1 1
Jenny4 Skrevet 23. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2022 Tatja skrev (18 minutter siden): Skjønner deg godt. Vet ikke hvor gammel du er, men er seniorleilighet en mulighet? Antar du er altfor ung, men må bare spørre. Bor i tomannsbolig, er sjeleglad for å ha naboer som viser hensyn. Jeg er i midten av 30-årene. Singel og ingen barn 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Jenny4 skrev (1 time siden): Et lite hjertens sukk her og kanskje noen har noen råd? For 5 år siden flyttet jeg inn i min førstekjøpte leilighet, et nybygg utenfor Oslo. Bodde der i 2 år og var plaget av bråkete, festglade naboer hver eneste helg og helt sinnsykt mye falske brannalarmer (den kunne gå 3-4 ganger om dagen!). Solgte endelig og kjøpte meg ny leilighet i samme småby, også nybygg. Der var lydisoleringen helt grufull, og jeg måtte daglig takle naboen som pratet, lyd fra Tven, og festbråk og nachspiel hver eneste helg. I sommer solgte jeg den også, og leier nå enda lengre utenfor byen i en blokk med bare pensjonister. Det har vært magisk, inntil en leilighet ble solgt og det flyttet inn en ung person og festbråk er igjen et faktum. Leiekontrakten utløper snart og planen er å kjøpe ny bolig. Men nå er jeg seriøst redd for å gå på nok en bommert! Finnes det ikke blokker med god lydisolering, eller naboer som tar hensyn? Skulle gjerne kjøpt meg en enebolig, men det har jeg dessverre ikke råd til. Er det noen som har vært borti samme problemstilling og funnet en løsning? Jeg vil så gjerne bare ha et hjem der jeg kan slappe av i helgene og føle meg trygg og avslappet. Hvordan kan du ha leiekontrakt når du eier? Anonymkode: b436b...f89
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan kan du ha leiekontrakt når du eier? Anonymkode: b436b...f89 Les igjen Anonymkode: 3f27c...3ca 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 Støy er alltid en risiko i blokk. Nybygg med gode betongvegger i mellom har bedre krav til lydisolering enn eldre blokker Anonymkode: 2023c...f27
Blåttvann Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Støy er alltid en risiko i blokk. Nybygg med gode betongvegger i mellom har bedre krav til lydisolering enn eldre blokker Anonymkode: 2023c...f27 Nå har jo TS bodd i to nybygg uten at det har hjulpet da... Dessverre har jeg ikke noen gode råd TS, så lenge man bor i leilighet kan hvem som helst bli din neste nabo og man er aldri garantert noe som helst. Jeg vet hvordan det er og det er grusomt!!!! 1
Motelvibes Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 Google hvem som blir dine naboer i en evt ny leilighet, først. Da vet du omtrent hvordan det blir der. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Du høres i overkant lydsensitiv ut....Når det er sagt så bor jeg selv i en veldig godt isolert leilighet. Hører lite fra naboer over, under og ved siden av meg med mindre de spiller veldig høy musikk. Og, ja, klart det skjer i helgene, men i ukedagene har sameiet en streng policy om nattero på kvelden. De lørdagskveldene jeg er hjemme og det er full fest så må jeg bare tåle bassen og legger meg med ørepropper. Forhør deg med de andre som bor der før du vurderer en leilighet. Ikke med selger eller megler, de har en egeninteresse om å få boligen solgt. Anonymkode: e02aa...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 Hvis det er noen trøst så er det like ille her. Vi bor i enebolig men har 6 naboer som elsker musikk, det er ikke en eneste vår/sommer/tidlig høst-dag med ro. Går fra morgen til kveld og det sliter vanvittig på psyken min. Anonymkode: 560f3...27c 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #11 Skrevet 24. september 2022 Motelvibes skrev (10 timer siden): Google hvem som blir dine naboer i en evt ny leilighet, først. Da vet du omtrent hvordan det blir der. ? Folk flytter. Den rolige eldre damen dør,og inn flytter en festglad 20-åring. TS,hvis leilighet er eneste mulighet må du kjøpe toppleilighet,helst på et hjørne. For hver flate som deles med en nabo,øker risikoen for støy. Bor selv i nybygg. Det er ingen garasjen i seg selv. Anonymkode: 415bb...30b 2 1
Jenny4 Skrevet 24. september 2022 Forfatter #12 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan kan du ha leiekontrakt når du eier? Anonymkode: b436b...f89 Jeg eier ikke. Solgte leiligheten min i sommer 1
Jenny4 Skrevet 24. september 2022 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2022 Blåttvann skrev (14 timer siden): Nå har jo TS bodd i to nybygg uten at det har hjulpet da... Dessverre har jeg ikke noen gode råd TS, så lenge man bor i leilighet kan hvem som helst bli din neste nabo og man er aldri garantert noe som helst. Jeg vet hvordan det er og det er grusomt!!!! Takk for forståelsen ❤️ Det er nettopp det. Jeg kjøpte nybygg fordi jeg trodde det skulle være god lydisolasjon. Men jeg har leid leiligheter fra 1950-tallet som har vært bedre isolert. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #14 Skrevet 24. september 2022 Vi bor i enebolig, har 2 ulike naboer som har tenåringsbarn som jevnlig er alene hjemme med full fest til morgenkvisten. Og - før vi flyttet hit bodde vi i loftsleilighet i Oslo, vi hadde en nabo, under. Samme der, full fest ca hver helg (og brannalarm som jevnlig ble utløst) Dette var forresten en forfatter, som vi i utgangspunktet trodde ville være rolig 🤭 De er over alt, dessverre. Anonymkode: df932...ee3 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #15 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): ? Folk flytter. Den rolige eldre damen dør,og inn flytter en festglad 20-åring. TS,hvis leilighet er eneste mulighet må du kjøpe toppleilighet,helst på et hjørne. For hver flate som deles med en nabo,øker risikoen for støy. Bor selv i nybygg. Det er ingen garasjen i seg selv. Anonymkode: 415bb...30b Enig. Du må velge leilighet med omhu, minst mulig vegger mot naboer, bygget må selvfølgelig være godt isolert (du må prøve å finne ut så mye som mulig på visning osv). Så har det jo også betydning hvor strenge reglene er og hvordan de følges opp i sameiet. Her jeg bor er det mange som bor tett men det er ganske strengt regime for festing (Securitasvakter går runder osv). For å sikre det må du engasjere deg i styret. Anonymkode: ab1cf...2c1 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Hei Ts, bor selv i blokk og var selv oversensititv for lyder. Nå er jeg heldig og naboene mine er eldre og stille Hjelper massevis. Men et godt tips: kjøp støyreduserende headsett som dekker over ørene. Dette har gjort underverker for meg! Det vil ikke hjelpe når du sover selvfølgelig, men i løpet av dagen, blir du plaget av lyd så ta de på. Det blir mye mer rolig. Anonymkode: 55a86...a03
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Sjekk hvordan bygget er konstruert. Hvordan lyden bærer gjennom bygget. Sjekk ordensreglementet, og regler for støynivå, nabovarsling, stilletider osv. Anonymkode: d9a47...e9e 2
Jenny4 Skrevet 25. september 2022 Forfatter #18 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei Ts, bor selv i blokk og var selv oversensititv for lyder. Nå er jeg heldig og naboene mine er eldre og stille Hjelper massevis. Men et godt tips: kjøp støyreduserende headsett som dekker over ørene. Dette har gjort underverker for meg! Det vil ikke hjelpe når du sover selvfølgelig, men i løpet av dagen, blir du plaget av lyd så ta de på. Det blir mye mer rolig. Anonymkode: 55a86...a03 Det er et godt tips, og slik jeg har levd de siste årene. Men jeg synes det er trist å bruke flere millioner på et hjem også måtte gå 24/7 med headset. Burde jo ikke være sånn 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 Kjøp et sted der det bor mange småbarnsfamilier. Folk med småbarn er ikke så interesserte i å holde hverandre våkne med festbråk om natta. Når du er på visning - se etter lekeplasser med mange barn på! Anonymkode: 80004...5bf 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Enig med den over. Kjøp et sted med mange barnefamilier. Har selv god erfaring med blokk fra 1960 mtp lydisolering. Hørte ikke et pip fra naboene i hverdagene med tykke betongvegger mit alle naboer. Anonymkode: 66200...7b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå