Gå til innhold

Hvorfor/hvorfor ikke tar du NIPT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med nummer to. Forrige svangerskap var ikke NIPT tilgjengelig i Norge, og det var ikke aktuelt for meg å ta testen. Men nå er jeg usikker - skal jeg ta eller ikke? Lurer derfor på hva som ligger bak DITT valg om å ta/ikke ta? 

(Kommer uansett til å ta UL rundt uke 12,  antakeligvis privat. De sjekker vel nakkefold nå? Det var jo heller ikke «lov» sist svangerskap. (Ved privat kan jeg jo ta NIPT samtidig, men det koster jo typ 7000 kr ekstra (vet det er billigere om en sender prøven utlands.)))

Anonymkode: 006d2...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg ikke visste om det og verken lege eller jordmor nevnte noe på det.

Anonymkode: a864a...da5

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er gravid med nummer to. Forrige svangerskap var ikke NIPT tilgjengelig i Norge, og det var ikke aktuelt for meg å ta testen. Men nå er jeg usikker - skal jeg ta eller ikke? Lurer derfor på hva som ligger bak DITT valg om å ta/ikke ta? 

(Kommer uansett til å ta UL rundt uke 12,  antakeligvis privat. De sjekker vel nakkefold nå? Det var jo heller ikke «lov» sist svangerskap. (Ved privat kan jeg jo ta NIPT samtidig, men det koster jo typ 7000 kr ekstra (vet det er billigere om en sender prøven utlands.)))

Du får jo nipt gratis på ultralyd i uke 12 nå. 

Anonymkode: 964b1...3c0

Skrevet

Jeg tok NIPT fordi det var gratis og fikk tatt blodprøver samme dag som tidlig ultralyd. Og hvorfor ikke sjekke alt som kan sjekkes?

Anonymkode: e80b5...f2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får jo nipt gratis på ultralyd i uke 12 nå. 

Altså offentlig. Alle får tilbud om tidlig ultralyd nå. Nye regler

Skrevet

Hvordan fikk dere gratis? Ingen nevnte noe om NIPT til meg

Skrevet

Jeg tok testen fordi jeg ville view, you g ta avgjørelser basert på svaret. Tok NIPT etter å ha målt nakkefold osv i uke 12.

Anonymkode: a8879...bcc

Skrevet

De er ikke i gang med tidlig ultralyd for alle ved St. Olavs, som er mitt sykehus. Har også forstått det sånn at nå er det LOV for alle med NIPT/fosterdiagnostikk, men kun de som er 35 eller eldre ved termin som får det dekket? UL vet jeg alle skal få tilbud om, men som sagt er det ikke innført i hele landet enda, desverre.. 

Skrevet

NIPT skal vere gratis til alle som er over 35 ved fødsel, ikkje alle. Tidlig ultralyd skal vere gratis for alle. 

Eg tok nipt før dette da eg har ein slektning som fekk eit barn med trisomi 18. Dette er ein ganske sjeldan ting, men uforenelig med liv. Eg ønska ikkje å gå gjennom det dei gjorde, så en enkel test kunne spare meg for mykje, så vel verdt pengane (for meg).

Anonymkode: 7e28c...dc1

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok testen fordi jeg ville view, you g ta avgjørelser basert på svaret. Tok NIPT etter å ha målt nakkefold osv i uke 12.

*Ville ta ta avgjørelser 🤦‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

NIPT skal vere gratis til alle som er over 35 ved fødsel, ikkje alle. Tidlig ultralyd skal vere gratis for alle. 

Eg tok nipt før dette da eg har ein slektning som fekk eit barn med trisomi 18. Dette er ein ganske sjeldan ting, men uforenelig med liv. Eg ønska ikkje å gå gjennom det dei gjorde, så en enkel test kunne spare meg for mykje, så vel verdt pengane (for meg).

Anonymkode: 7e28c...dc1

Jeg fikk ikke tidlig ultralyd. Når begynte de med dette?

Skrevet

Tok utvidet (via Danmark) fordi jeg er 39 år og risikoen for avvik er større enn om jeg var yngre. Jeg ville ikke sette et barn til verden som ikke var levedyktig eller kom til å ha et svært kort liv i smerte. I tillegg ville vi måttet vurdert om vi ville ha et barn med downs, da dette kan kreve veldig mye og gå ut over barna vi allerede har. Og hvis vi hadde kommet til at vi skulle bære det frem, ville jeg vært forberedt på det i stedet for å få sjokk rett etter fødsel. 

Anonymkode: f2c40...d85

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel bare i forbindelse med nipt at de private får sjekke nøkkelord. Men noen gjør det, akkurat som før.

Anonymkode: 21216...a70

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk ikke tidlig ultralyd. Når begynte de med dette?

I år, fra nyttår skal alle få.  Jeg fikk i sommer

Anonymkode: 21216...a70

Skrevet

Fordi jeg ville ta et informert valg. Jeg syns NIPT i Norge dekker god del av hva som var viktig for meg, helt basis, mens i Danmark ble det for mye informasjon jeg følte jeg ikke kunne gjøre noe med. Man kan komme til et punkt hvor man overtester også. 

Anonymkode: 31c98...8cc

• Liker 1
Skrevet

Tok ikke. Her jeg bor (i Sverige) hadde jeg tilbud om duotest (tidlig ultralyd uke 12 + blodprøve) som også gir en sannsynlighet for kromosomavvik, om enn ikke like sikkert som NIPT. Uansett, med fine resultat på den testen så vi ingen grunn til å betale mange tusen for NIPT i tillegg. Har fått to friske barn. 

Anonymkode: 3c4f4...af9

Skrevet

Tok ikke. I Norge ville jeg akkurat vært gammel nok til å få det dekket, men der jeg bor måtte jeg betalt og det var ganske uaktuelt. Jeg tenkte også at hvis jeg hadde blitt gravid noen måneder tidligere ville det ikke vært dekket i Norge heller, og da ville jeg ikke vurdert engang om jeg skulle ta den: burde de få månedene plutselig gjøre at jeg engster meg mye mer? Nei, bestemte jeg meg for å tenke. 

Anonymkode: c2055...3b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg ville ta et informert valg. Jeg syns NIPT i Norge dekker god del av hva som var viktig for meg, helt basis, mens i Danmark ble det for mye informasjon jeg følte jeg ikke kunne gjøre noe med. Man kan komme til et punkt hvor man overtester også. 

Anonymkode: 31c98...8cc

Å, jeg visste ikke at det var forskjell! Hva er forskjell på NIPT i Norge og Danmark? Jeg trodde det var det samme, bortsett fra at du kan få vite kjønn i Danmark. 

Skrevet

Jeg tok NIPT og betalte selv. Jordmor sa at at de vanligvis kan avdekke trisomi i 70% av tilfellene hvor det hadde vært det uten testen. Så om det er noe så vil de med stor sannsynlighet se det på en ultralyd. Jeg opplevde at det ikke ble oppdaget i nær omgangskrets så jeg endte på å ta testen likevel for å være helt sikker. 

Anonymkode: 6b7fd...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...