Gå til innhold

Nedkjøling fårikål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ fårikålen kokt i kveld, avkjøles helt før jeg setter den ut i kulden for natta? 

Vil ta veldig lang tid, selv ved å stå i kaldt vann først ... 🙄

Anonymkode: f5166...2d8

Skrevet

Nei, du kan selvsagt sette den rett ut i kulden. Hvorfor skulle du ikke kunne det?

Anonymkode: a9cb1...66f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan sette den i kjellertrappa da hvis du har kjeller :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

MÅ fårikålen kokt i kveld, avkjøles helt før jeg setter den ut i kulden for natta? 

Vil ta veldig lang tid, selv ved å stå i kaldt vann først ... 🙄

Anonymkode: f5166...2d8

Sett den rett ut. Pass på at ikke dyr kommer til. Ikke steng lokket før den er kald, dekk den til med en stekerist eller sprutfanger til stekepanne.

Anonymkode: 957c1...81c

Skrevet

For å snu litt på det... hvorfor skal du sette den ut i kulden i natt?

Skrevet
applestories skrev (23 minutter siden):

For å snu litt på det... hvorfor skal du sette den ut i kulden i natt?

Vanligvis gjør man det for å kjøle ned maten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vanligvis gjør man det for å kjøle ned maten.

Om TS gjør det av samme grunn vil man kanskje revudere egen praksis.

Skrevet
applestories skrev (1 time siden):

Om TS gjør det av samme grunn vil man kanskje revudere egen praksis.

Hvorfor det? Jeg gjør da alltid det selv istedenfor å putte varm mat i kjøleskapet eller la det stå på benken?

Skrevet

Kan du ikke fordele den i flere mindre beholdere? Fortere kjølt ned da. 

Anonymkode: 76cd2...deb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Jeg gjør da alltid det selv istedenfor å putte varm mat i kjøleskapet eller la det stå på benken?

TS nevner ikke kjøleskap.

Skrevet
applestories skrev (4 minutter siden):

TS nevner ikke kjøleskap.

Sikkert fordi mange koker fårikål i en kjele som det er vanskelig å få plass til i et vanlig kjøleskap. Ellers er det ikke nødvendig å kjøle ned fårikålen før man setter den ut. Grunnen til at man ikke skal sette varm mat i kjøleskapet er at det kan bidra til å heve temperaturen der inne og dermed gi grobunn for bakterievekst i andre lettbedervelige matvarer som allerede befinner seg der. 

Selv setter jeg alltid mat ut for å kjøle den ned når utetemperaturen tilsier det og lar aldri f.eks. fårikål stå på ovnen til dagen etter. Som regel går det vel bra og jeg vet at mange gjør det, men etter en opplevelse med en suppe som begynte å gjære etter bare noen timer (En del uheldige, sammenfallende faktorer som i 2022 går under begrepet "perfekt storm" :ler: ) og faktisk nærmest "eksploderte" har jeg blitt ekstremt nøye på å kjøle ned mat raskt. 

• Liker 2
Skrevet

Maten smaker også best om man kjøler den ned raskt.

Skrevet
Leo skrev (14 timer siden):

Sikkert fordi mange koker fårikål i en kjele som det er vanskelig å få plass til i et vanlig kjøleskap. Ellers er det ikke nødvendig å kjøle ned fårikålen før man setter den ut. Grunnen til at man ikke skal sette varm mat i kjøleskapet er at det kan bidra til å heve temperaturen der inne og dermed gi grobunn for bakterievekst i andre lettbedervelige matvarer som allerede befinner seg der. 

Selv setter jeg alltid mat ut for å kjøle den ned når utetemperaturen tilsier det og lar aldri f.eks. fårikål stå på ovnen til dagen etter. Som regel går det vel bra og jeg vet at mange gjør det, men etter en opplevelse med en suppe som begynte å gjære etter bare noen timer (En del uheldige, sammenfallende faktorer som i 2022 går under begrepet "perfekt storm" :ler: ) og faktisk nærmest "eksploderte" har jeg blitt ekstremt nøye på å kjøle ned mat raskt. 

Nettopp. Prøvde å få TS til å tenke selv men det slo helt feil..

Kjøle ned før sette ut blir jo som å spørre om hvor lenge pizzaen må stå i mikroen før den kan settes i ovnen.

Sette ut om natta = kjøle ned. Er vant til at store gryter settes ut, så fordeles de eventuelt i mer passende emballasje når det er kaldt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...