Gå til innhold

Ville du fortsatt i jobben om du vant en rettssak mot arbeidsplassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsplassen sa deg opp. Du gikk til sak, vant retten, og fikk jobben tilbake.  Hadde det vært lett for deg å bare fortsette i den jobben da? Kunne du hatt møter med sjefen og andre kolleger helt som før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hadde ikke orket. Man føler seg så lite verdt da. 

Anonymkode: 758a9...7d3

• Liker 2
Skrevet

Haha absolutt ikke. Til nød hadde jeg giddet å gå til sak, hadde det ført til jobben tilbake hadde jeg uansett dratt asap. Man er jo åpenbart ikke ønsket, og etter en sak er det vell naturlig og ikke ønske seg tilbake heller. En sak ville evt vært av prinsipp.

Anonymkode: af023...576

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (22 minutter siden):

Arbeidsplassen sa deg opp. Du gikk til sak, vant retten, og fikk jobben tilbake.  Hadde det vært lett for deg å bare fortsette i den jobben da? Kunne du hatt møter med sjefen og andre kolleger helt som før?

Være et sted man er uønsket? Ikke til å unngå negativt følelser da så nei. 

Anonymkode: 1161d...1c1

• Liker 1
Skrevet

Er det bedre da å vinne rettssaken om å få tilbake jobben, for deretter å si opp selv? Er det løsningen?

'

Skrevet

Enkelt svar: Aldri verden. 

Så med mindre jeg hadde fått kompensasjon gjennom rettssaken så hadde hele saken vært bortkastet. 

Skrevet

Nope! Jeg gidder ikke jobbe et sted jeg ikke er verdsatt. Men kunne gått til sak av prinsipp, bare for at.

• Liker 1
Skrevet

Det skjedde med meg, men de trakk seg før retten og jeg fikk 11 mnd lønn utbetalt. Ville aldri jobbet ett minutt mer for dem, og det slapp jeg også!

Anonymkode: 2d7a0...53b

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Er det bedre da å vinne rettssaken om å få tilbake jobben, for deretter å si opp selv? Er det løsningen?

'

Trøsten får være at du ga arbeidsgiver en lærepenge, og sørget for bedre ansattbehandling for de gjenværende. 

Du kan ta sjansen på å spørre arbeidsgiver om en sluttpakke mot frivillig oppsigelse. Du har gode kort, for de vil jo helt klart ha deg ut. 

• Liker 2
Skrevet
Bombasi skrev (4 minutter siden):

Trøsten får være at du ga arbeidsgiver en lærepenge, og sørget for bedre ansattbehandling for de gjenværende. 

Du kan ta sjansen på å spørre arbeidsgiver om en sluttpakke mot frivillig oppsigelse. Du har gode kort, for de vil jo helt klart ha deg ut. 

jeg har lest en del saker om folk som går til sak mot arbeidsplassen. Jeg er på ingen måte (heldigvis) ikke i en slik situasjon. Men det er jo interessant hva folk velger å gjøre til syvende og sist

Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (15 minutter siden):

jeg har lest en del saker om folk som går til sak mot arbeidsplassen. Jeg er på ingen måte (heldigvis) ikke i en slik situasjon. Men det er jo interessant hva folk velger å gjøre til syvende og sist

Målet med rettssak er vel kanskje kompensasjon. Noen ønsker nok å beholde jobben også, men jeg tror fåtallet ønsker å bli værende en plass de er uønsket. For meg er det klink uaktuelt. 

Lærte på lederstudie at opplever du mobbing, trakassering og utfrysning, da gjør du alt i din makt for å komme deg ut. Får du tilbud om sluttpakke på veien så bør du ta imot og stikke. Kjemper du imot så blir du fort skadelidende selv (både fysisk, psykisk, arbeidsmessig og/eller økonomisk), og tar du saken helt ut mot retten så oppnår du egentlig lite på det. Rettssak er vanskelig og tveegget. I bestefall får du kompensasjon/sluttpakke, noen ganger får du tilbake jobben (en jobb du egentlig ikke vil ha mer) og noen ganger taper du, og ved sistnevnte sliter du for da sitter du igjen med store utgifter etter rettssaken, arbeidsløs og med ripe på CV'en. 

Faktisk kan det å si opp på eget initiativ og gå i karantene hos NAV for så bli arbeidsledig på mange områder være bra og en investering i egen fremtid med tanke på fysisk og psykisk helse, og mye bedre enn å kjempe imot. For slike saker er krevende. 

Det snakkes om å kjempe imot for sin egen integritet og ære. Men come on, det er offerspill de lux med mange fallgruver og stor sjanse for å tape enten ene eller andre veien. Men for all del, kjør på hvis du føler det. Kanskje stikker du av med kompensasjon eller får jobben tilbake. Kanskje.

(Jeg skrev "du" som eksempel, og da mener jeg ikke deg).

Endret av Bombasi
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...