Gå til innhold

Nå som strømmen er så dyr, hjemmelaget grøt eller ferdigposene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse ferdigposene er jo så dyre ca 80 kr pr kartong, tenker å lage selv, det er rimeligere i innkjøp, men det må jo kokes og nå er strømmen så dyr. Vil det lønne seg?

Anonymkode: 275eb...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva det koster å kjøpe inn alt du trenger. Aldri laget selv, men jeg har alltid kjøpt ferdig grøt. Så dyrt er det jo ikke. 

Anonymkode: 4fd93...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Spørs hva det koster å kjøpe inn alt du trenger. Aldri laget selv, men jeg har alltid kjøpt ferdig grøt. Så dyrt er det jo ikke. 

Anonymkode: 4fd93...751

Det er ganske dyrt jo, 70-80 kr for 9-16 porsjoner, varer jo ikke et par uker engang. 

Skrevet

Lage selv er billigst og mest næringsrikt for babyen. Jeg lager grøt ved å blande litt havregryn, litt hirseflak, litt kokosmelk, litt vann og litt linfrø og evt chia, så setter jeg det i kjøleskapet over natten. Varmer det kjapt opp, men det trenger ikke koke lenge for å bli grøt etter å ha stått vårt over natten. Å bløtlegge havren og hirsen gjør også at jernet tas lettere opp. 

Så tilsetter jeg, evt gir på skje etterpå, aprikosmos i tillegg, det inneholder C-vitamin som bidrar med å øke opptaket av jernet og virker i tillegg godt på tarmene 🙂 Grøt (av alle typer) kan være litt tungt for babymager, også om man venter til anbefalte 6 mnd. 

Anonymkode: 789b0...1cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lage selv er billigst og mest næringsrikt for babyen. Jeg lager grøt ved å blande litt havregryn, litt hirseflak, litt kokosmelk, litt vann og litt linfrø og evt chia, så setter jeg det i kjøleskapet over natten. Varmer det kjapt opp, men det trenger ikke koke lenge for å bli grøt etter å ha stått vårt over natten. Å bløtlegge havren og hirsen gjør også at jernet tas lettere opp. 

Så tilsetter jeg, evt gir på skje etterpå, aprikosmos i tillegg, det inneholder C-vitamin som bidrar med å øke opptaket av jernet og virker i tillegg godt på tarmene 🙂 Grøt (av alle typer) kan være litt tungt for babymager, også om man venter til anbefalte 6 mnd. 

Masse bra her! Jeg bløtlegger også havregryn og hirseflak i kokosmelk og vann. Det trenger ikke koke lenge når det er bløtlagt over natta, knapt lenger enn å koke opp vann (som man gjør til pulvergrøten). 

Grøt kan du kjøle raskt ned og ha i kjøleskap et par dager slik at du kan varme opp litt hver gang babyen skal ha.

Man kan også gi sviskemos eller frukt/bær som jordbær, appelsin eller kiwi ved siden av for å bedre jernopptaket.

Tenker det er mer næringsrikt og sunnere for babyen enn ultraprosessert pulvergrøt.

Du kan også gi annen mat enn grøt. Babyer kan fint spise vanlig mat som ikke trenger å varmes, f.eks. grovbrød med leverpostei. Du kan også bløtkoke et egg og gi eggeplommen på skje. Det elsker mini som nå er 7 måneder (men da må det jo koke noen minutter).

Anonymkode: 99eac...787

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ganske dyrt jo, 70-80 kr for 9-16 porsjoner, varer jo ikke et par uker engang. 

Kan ikke si at det er så ille dyrt akkurat 

Anonymkode: 07e82...2b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke si at det er så ille dyrt akkurat 

Anonymkode: 07e82...2b7

400 kr mnd for bare grøt kunne blitt mange god ullklær, vinterstøvler og skalldresser etterhvert. 

Følger en youtuber som kjører ferdig babymat, og samtidig sier hun ikke har råd til annet yttertøy til ungen enn klær fra Europris og salg på H&m.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

400 kr mnd for bare grøt kunne blitt mange god ullklær, vinterstøvler og skalldresser etterhvert. 

Følger en youtuber som kjører ferdig babymat, og samtidig sier hun ikke har råd til annet yttertøy til ungen enn klær fra Europris og salg på H&m.

Hun youtuberen vet ikke om finn, tise og  gi bort-grupper altså. Litt tafatt kanskje

Anonymkode: c0c43...b29

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det koster jo penger å handle inn til hjemmelaget også. 

Altså jeg er enig med at hjemmelaget er bedre og mer økonomisk, men ikke så økonomisk at det gir råd til mye ekstra klær

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den grøten så spennende ut! Har du litt mer ca mål til oss(les meg) som er sabla dårlig på slump? Og hvor gammel kan baby være når den får denne grøten? 😊

• Nyttig 1
Skrevet
Molly_ skrev (8 minutter siden):

Den grøten så spennende ut! Har du litt mer ca mål til oss(les meg) som er sabla dårlig på slump? Og hvor gammel kan baby være når den får denne grøten? 😊

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel. 

Jeg har tatt utgangspunkt i denne: https://www.barebrabarnemat.no/grot-full-av-naering/

1,5 dl havregryn 

1 ts fytaserikt mel (f.eks. spelt, bygg, rug, emmer) - kan droppes

2 dl vann

1 dl kokosmelk (du kan også bruke morsmelk eller mme)

Bland sammen og la stå i kjøleskap over natten (eller minst en time). Kok opp og server f.eks. med et dryss ceylonkanel og/eller sammen med frukt rik på c-vitamin.

Altså 1 del havregryn og 2 deler væske - dobbelt så mye væske som havregryn. Du kan fint bruke 50/50  havregryn og hirseflak.

Du kan også bruke mer kokosmelk og mindre vann. 

Om du lager mer grøt enn babyen din spiser/får i bollen, kan du kjøle det rask ned (sett kjelen i kaldt vann og rør gjerne rundt), og ha resten i kjøleskapet 1-2 dager. Det går raskt å varme opp en ny porsjon. Tror det også kan fryses, men det har jeg ikke prøvd selv.

Har du usaltede nøtter (i lenken ovenfor foreslås paranøtter), kan du kverne et par og blande i grøten. Nøtter må kvernes slik at babyen ikke kan sette det i halsen. Vi har ikke kvern, men jeg har brukt den fine delen på rivjernet en gang. Det gikk sånn passe.

Å lage næringsrik grøt selv er veldig enkelt!

Anonymkode: 99eac...787

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...