Pipaluk Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Er det virkelig reelt? jeg diskuterte dette med en veninne som også har vært med på noen singelturer til utlandet. Det er turer hvor hvem som helst kan melde seg på. Sist gang meldte det på en person som jeg mistenker kunne ha autismelidelse. Vedkommende hadde ikke helt de sosiale sperrene som andre har, det merket jeg veldig fort. Det var en del ting som gjorde meg veldig stresset med tanke på at vi skulle ha med denne personen langt av sted, da hen virket veldig desorientert og virket å ha lite styr på tid og sted. Personen kom seg ikkke med på flyet, da hen ikke fant gaten og heller ikke klarte å formidle til reiseleder at hen hadde rotet seg bort. Venninna mi sa at det sikkert var noen pårørende som hadde betalt den turen for å få litt fred fra den personen noen uker og fortalte at hun hadde vært borti en mann som var lettere dement på en tur til Hellas. Hun var overbevist om at det var kona som sto bak denne turen. Han hadde ikke selv klart å bestille den turen på egen hånd. Har dere opplevd noe liknende? 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Jeg har ikke vært på slike singelturer, men jeg har vært på tur med noen som oppførte seg omtrent slik som den personen du beskriver (dårlige sosiale antenner, permanent desorientert, null kontroll på oppmøtetider og konstant på vidvanke). Han var en godt voksen, høyt utdannet mann med god jobb som absolutt burde være i stand til å ta vare på seg selv. Så etter hvert lot vi ham gjøre nettopp det, og til vår overraskelse fikk vi ham med hjem likevel. 😄 Jeg ser ikke bort ifra at kona kan ha sendt ham med oss for å få litt fri. Det hadde i alle fall jeg vært sterkt fristet til om jeg var henne. Anonymkode: 0b3da...0dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Pipaluk skrev (På 23.9.2022 den 22.06): Er det virkelig reelt? jeg diskuterte dette med en veninne som også har vært med på noen singelturer til utlandet. Det er turer hvor hvem som helst kan melde seg på. Sist gang meldte det på en person som jeg mistenker kunne ha autismelidelse. Vedkommende hadde ikke helt de sosiale sperrene som andre har, det merket jeg veldig fort. Det var en del ting som gjorde meg veldig stresset med tanke på at vi skulle ha med denne personen langt av sted, da hen virket veldig desorientert og virket å ha lite styr på tid og sted. Personen kom seg ikkke med på flyet, da hen ikke fant gaten og heller ikke klarte å formidle til reiseleder at hen hadde rotet seg bort. Venninna mi sa at det sikkert var noen pårørende som hadde betalt den turen for å få litt fred fra den personen noen uker og fortalte at hun hadde vært borti en mann som var lettere dement på en tur til Hellas. Hun var overbevist om at det var kona som sto bak denne turen. Han hadde ikke selv klart å bestille den turen på egen hånd. Har dere opplevd noe liknende? Hadde det vært greit om personen hadde med ledsager? Anonymkode: 697cf...e9c 1
Hengebuksvinet Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Nja. Jeg vet bare at det i min familie alltid krever mye når tante skal på tur. Oftest blir 2 med henne, så det ikke skal bli så mye på den ene. (Mye arbeid for de 4 søsknene, jeg hjelper til en sjelden gang). Så jeg tviler på at folk flest ville gjort noe sånt, men kanskje gamle foreldre som har et håp om å gjøre mer selvstendig. 1
Pipaluk Skrevet 25. september 2022 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde det vært greit om personen hadde med ledsager? Anonymkode: 697cf...e9c Ja
Pipaluk Skrevet 25. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2022 Hengebuksvinet skrev (4 timer siden): Nja. Jeg vet bare at det i min familie alltid krever mye når tante skal på tur. Oftest blir 2 med henne, så det ikke skal bli så mye på den ene. (Mye arbeid for de 4 søsknene, jeg hjelper til en sjelden gang). Så jeg tviler på at folk flest ville gjort noe sånt, men kanskje gamle foreldre som har et håp om å gjøre mer selvstendig. Ja det er kanskje mulig at noen foreldre vil oppmuntre til selvstendighet. Men når personen ikke klarer å finne frem til gaten selv så får jeg håpe de forstår at hen ikke er klar for å dra på slike turer uten ledsager.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Pipaluk skrev (På 23.9.2022 den 22.06): Har dere opplevd noe liknende? Kan jeg love deg at jeg har. Som turbuss-sjåfør for en operatør som drev med gruppeturer, så jeg dette til stadighet. Reiseledere som i mange tilfeller måtte være som personlige pleiere. Utrolig slitsomt + at det gikk ut over servicen til gruppen som helhet. " Ha det bra Onkel Kåre, her blir du godt tatt vare på. Disse her er så flinke så... " Jo Takk 🙄 Anonymkode: 239aa...024 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå