Gå til innhold

Kjøpte bruktbil - ble vi lurt? Hva gjør vi nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hey guys! 

Vi hoppa i det og kjøpte en ny bruktbil da vi trengte en større bil. I finnannonsen stod det at bilen selges av forhandler (annonsen er slettet nå, rødt flagg?) og i kontrakten står det oppført firmaet som selger av bilen. Allikevel står det "kontrakt på bilkjøp mellom private". 

Da jeg prøvdekjørte bilen merket jeg ikke koe galt, men da jeg henta den (med 7 mnd baby på slep, etter å ha busset i fire timer, rimelig stressa) var den ikke vasket engang, verken utvendig eller innvendig. Baby gråt innstendig og jeg måtte bare komme meg til nærmeste sted å kunne få opp baby for å skifte bleie, mate etc så måtte bare komme meg avgårde. 

Da jeg kjører begynner en varsellampe å lyse om tire pressure monitore. Forøvrig var det tomt for både spylevæske og diesel, så dette ble første stopp. Ingen krav om dette, men virket meget rart og uprofesjonelt. Dessuten måtte batteriet i nøkkelen skiftes. Ringte fyren med en gang om varsellampen, han sa dette ikke var noe å bry seg om og at jeg bare skulle søke på youtube for å finne ut hvordan man skulle skru den av. Dette sa jeg nei til, da jeg ikke ønsket å tukle med noe jeg ikke kan. Kranglet meg frem til at et verksted skulle se på dette, og kranglet hele neste dag om at han skulle betale for i det minste en overflatevask innvendig og utvendig. Fikk kranglet oss til at han betalte 2/3 av vasken, da vi ikke orket mer krangling.

For å ha det klart, han lovte at bilen skulle leveres strøken og at det ikke var noe galt med den i det hele tatt. Men etter alt dette begynte vi å lukte ugler i mosen, så tok bilen med på lokalt verksted for en liten sjekk. 

Han tar en kjempekjapp vurdering hvor han lytter til motoren og sier det er en lyd der som ikke skal være der, i tillegg lekker det noe olje og det mangler dekksensorer på dekkene, noe som tydeligvis vil si at vi ikke blir kvitt den varsellampa. Dekkene var heller ikke balanserte. Dette var kun de feilene han merket ved en kjapp titt. 

I kontrakten står det forøvrig 3 mnd garanti på motor, og 50/50. 

Lurer jo på om noen har noe formening her i forhold til hva vi kan ha rett på? Har vi blitt rundlurt? Vi er jo kjempelei oss, og tenker det verste; at vi har brukt så mye penger for å ikke sitte igjen med en bil vi kan bruke. Vi bor på bygda og er totalt avhengig av bil, det går faktisk ingen busser her, nærmeste bussholdeplass er en halvtime unna med bil.

På forhånd takk til de som har orket å lese dette innlegget som ble litt langt! 

Anonymkode: 29ed0...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da..der høres litt ut som dere har blitt litt. Gå inn på Forbrukerrådet.no og les om bil der. Dere må jo bare heve kjøpet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det er 3 mnd garanti i kontrakten, men det er også reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler som selgeren burde ha visst om eller ikke har opplyst om. For bruktbilsalg mellom privatpersoner så er reklamasjonsretten 2 år, hos forhandler så er det 5 år.

Vil råde dere til å ta en Garantiutløpstest hos NAF men det beste er nok å satse på å få hevet kjøpet.

Anonymkode: 9fffc...d52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hey guys! 

Vi hoppa i det og kjøpte en ny bruktbil da vi trengte en større bil. I finnannonsen stod det at bilen selges av forhandler (annonsen er slettet nå, rødt flagg?) og i kontrakten står det oppført firmaet som selger av bilen. Allikevel står det "kontrakt på bilkjøp mellom private". 

Da jeg prøvdekjørte bilen merket jeg ikke koe galt, men da jeg henta den (med 7 mnd baby på slep, etter å ha busset i fire timer, rimelig stressa) var den ikke vasket engang, verken utvendig eller innvendig. Baby gråt innstendig og jeg måtte bare komme meg til nærmeste sted å kunne få opp baby for å skifte bleie, mate etc så måtte bare komme meg avgårde. 

Da jeg kjører begynner en varsellampe å lyse om tire pressure monitore. Forøvrig var det tomt for både spylevæske og diesel, så dette ble første stopp. Ingen krav om dette, men virket meget rart og uprofesjonelt. Dessuten måtte batteriet i nøkkelen skiftes. Ringte fyren med en gang om varsellampen, han sa dette ikke var noe å bry seg om og at jeg bare skulle søke på youtube for å finne ut hvordan man skulle skru den av. Dette sa jeg nei til, da jeg ikke ønsket å tukle med noe jeg ikke kan. Kranglet meg frem til at et verksted skulle se på dette, og kranglet hele neste dag om at han skulle betale for i det minste en overflatevask innvendig og utvendig. Fikk kranglet oss til at han betalte 2/3 av vasken, da vi ikke orket mer krangling.

For å ha det klart, han lovte at bilen skulle leveres strøken og at det ikke var noe galt med den i det hele tatt. Men etter alt dette begynte vi å lukte ugler i mosen, så tok bilen med på lokalt verksted for en liten sjekk. 

Han tar en kjempekjapp vurdering hvor han lytter til motoren og sier det er en lyd der som ikke skal være der, i tillegg lekker det noe olje og det mangler dekksensorer på dekkene, noe som tydeligvis vil si at vi ikke blir kvitt den varsellampa. Dekkene var heller ikke balanserte. Dette var kun de feilene han merket ved en kjapp titt. 

I kontrakten står det forøvrig 3 mnd garanti på motor, og 50/50. 

Lurer jo på om noen har noe formening her i forhold til hva vi kan ha rett på? Har vi blitt rundlurt? Vi er jo kjempelei oss, og tenker det verste; at vi har brukt så mye penger for å ikke sitte igjen med en bil vi kan bruke. Vi bor på bygda og er totalt avhengig av bil, det går faktisk ingen busser her, nærmeste bussholdeplass er en halvtime unna med bil.

På forhånd takk til de som har orket å lese dette innlegget som ble litt langt! 

Anonymkode: 29ed0...9e3

Bestill NAF-Test burde vært tatt før kjøp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene må jo byttes etter hvert og da kjøper dere selvsagt dekk med sensor slik at varsellampen slutter å lyse. Så akkurat det er ingen krise og heller ikke farlig.

Anonymkode: d8b4a...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 16.14):

Dekkene må jo byttes etter hvert og da kjøper dere selvsagt dekk med sensor slik at varsellampen slutter å lyse. Så akkurat det er ingen krise og heller ikke farlig.

Anonymkode: d8b4a...9da

De har nok hjul med sensorer siden bilen tydeligvis er såpass ny at at den har varsellampe for lavt lufttrykk.

Uansett er nok dette med at varsellampa for lavt lufttrykk lyser det minste problemet med denne bilen. Enten skyldes det noe så banalt som at det virkelig er lite luft i ett eller flere hjul. Eller mer sannsynlig så er det en "falsk alarm", som bare er noe man, uavhengig av bilmerke, må leve med etter at denne lufttrykksvarslingsdritten ble obligatorisk. Det typiske er at denne funksjonen begynner å kødde vår og høst når man skifter mellom sommer- og vinterhjul. Det skal finnes en prosedyre for å resette denne varsellampa, se i instruksjonsboka til bilen eller søk på nettet. Ikke alltid den metoden fungerer, min personlige erfaring er at det er sånn ca. 50/50, da kan et verksted hjelpe.

Anonymkode: cee5b...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...