Gå til innhold

Må betale egen middag i 50-årslag. Greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt invitert i 50- årslag i nær familie. Det skal være en overraskelse. Selskapet skal være på restaurant  og middagen er bestemt og koster 700,- per pers. Man kan altså ikke velge billigere alternativ. Er man to så kommer det da på 1400,-. Så skal man ha drikke og presanger.

Er det bare jeg som synes det er dyrt? Personlig mener jeg at har man ikke råd til å spandere mat på gjestene man inviterer så får man la være å invitere 🤬

Mulig jeg er smålig.. 🤷‍♀️

Anonymkode: 6bb7d...2a1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hvis man ikke har råd til å være med så lar man være å delta.

Jeg hadde glatt betalt tusen-lapp for å feire familie eller gode venner.

Skrevet

Jeg er enig i det. Inviterer man slik så skal man betale, og man skal ihvertfall ikke bestemme meny for alle sammen - og regne med at folk kan betale det. Har aldri vært i et "lag" og måttet betale selv, uavhengig om det har vært på restaurant eller i lokale med catering. 

Er dette nær familie? Kan du sende en melding og si "beklager, dette har ikke vi råd til akkurat nå - er det mulig å velge andre retter?"

Anonymkode: c8c30...a74

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er bare takke nei om en ikke har råd.

Anonymkode: 3293a...e1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alså, det er en overraskelse for jubelant? Et jo normalt at familien rundt dekker mat og drikk i den situasjonen. 

Anonymkode: 495fc...786

• Liker 22
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke har råd til å være med så lar man være å delta.

Jeg hadde glatt betalt tusen-lapp for å feire familie eller gode venner.

TS skriver ingenting om hun har råd eller ikke, TS impliserer at hun gjerne vil velge et billigere alternativ for sin egen meny. Det er bare frekt av den som inviterer, og bestemme for alle gjestene hva de skal måtte betale for maten. Da kunne de heller lagt frem et par alternativer, i forskjellige prisklasser - hvis forhåndsbestilling av maten var viktig. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har blitt invitert i 50- årslag i nær familie. Det skal være en overraskelse. Selskapet skal være på restaurant  og middagen er bestemt og koster 700,- per pers. Man kan altså ikke velge billigere alternativ. Er man to så kommer det da på 1400,-. Så skal man ha drikke og presanger.

Er det bare jeg som synes det er dyrt? Personlig mener jeg at har man ikke råd til å spandere mat på gjestene man inviterer så får man la være å invitere 🤬

Mulig jeg er smålig.. 🤷‍♀️

Jeg har aldri hørt om noe sånt før syns det er veldig rart i dag er det mange som ikke har så god råd, det er jo ikke så vanskelig å finne på noe som ikke koster en formue

når jeg var i 60 års dag hadde dem gjort det helt enkelt med pølser koster ingen ting

Anonymkode: 0fe79...0ba

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette nær familie? Kan du sende en melding og si "beklager, dette har ikke vi råd til akkurat nå - er det mulig å velge andre retter?"

Bror, men han vet ikke noe. Har forsåvidt råd, men blir forbannet over at ma  ikke blir gitt et valg. Og ikke alle har råd, men føler de må gå. Har aldri tatt betalt når jeg selv inviterer til selskap.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alså, det er en overraskelse for jubelant? Et jo normalt at familien rundt dekker mat og drikk i den situasjonen. 

Anonymkode: 495fc...786

Jepp!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er bare takke nei om en ikke har råd.

Anonymkode: 3293a...e1b

dem har jo sikkert veldig lyst til å dra i den bursdagen å det skjønner jeg veldig godt

kanskje snakke med dem å si at det blir veldig dyrt å kanskje prøve å finne på noe annet som ikke koster så mye, med di prisene der blir det sikker mye penger for andre også som er invitert

Anonymkode: 0fe79...0ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bror, men han vet ikke noe. Har forsåvidt råd, men blir forbannet over at ma  ikke blir gitt et valg. Og ikke alle har råd, men føler de må gå. Har aldri tatt betalt når jeg selv inviterer til selskap.

Jeg forstår jo at det er en som skal overraskes. Det er moren din som er vertinne, siden det er hun som inviterer - kan du ikke sende hun en sms da? Skrive at det hadde vært fint om du kan bestille mat selv, eller om det er noen andre alternativer ift meny. Jeg forstår godt du blir provosert, jeg hadde blitt det selv. Dette er jo ikke et lag, dette er en overraskelsesbursdag 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår jo at det er en som skal overraskes. Det er moren din som er vertinne, siden det er hun som inviterer - kan du ikke sende hun en sms da? Skrive at det hadde vært fint om du kan bestille mat selv, eller om det er noen andre alternativer ift meny. Jeg forstår godt du blir provosert, jeg hadde blitt det selv. Dette er jo ikke et lag, dette er en overraskelsesbursdag 😊

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kunne jo for øvrig sagt at det er en dårlig ide, og invitere på den måten på restaurant og forhåndsbestemte meny og pris for alle. Da det er mange som faktisk ikke har råd til dette nå, finnes andre måter å arrangere en bursdag - og inkludere andre i planleggingen, slik at ikke det er en bestemt person som bestemmer alt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er stor forskjell på å invitere selv til selskap og det å bli holdt et selskap for. Hvis man selv inviterer burde man legge ut for maten, men hvis man ikke vet om selskapet burde gjeste spandere på jubilanten. Synes du er smålig.

Anonymkode: 11a0d...09f

• Liker 11
Skrevet

Når det er nær familie tenker jeg det er rom for å si ifra om at 1400 kr kun i nærmest «deltakeravgift» for å kunne komme som par og feire er i stiveste laget. Det er mer enn mange hadde brukt på gaven. Hadde det vært min familie hadde jeg sagt rett ut at her må man roe ned prisen litt.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
altflyter skrev (2 minutter siden):

Når det er nær familie tenker jeg det er rom for å si ifra om at 1400 kr kun i nærmest «deltakeravgift» for å kunne komme som par og feire er i stiveste laget. Det er mer enn mange hadde brukt på gaven. Hadde det vært min familie hadde jeg sagt rett ut at her må man roe ned prisen litt.

Enig. Hadde sagt ifra selv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Samboeren min og jeg var ute og feiret bursdagen hans i går, på restaurant. Vi var 7 stykker med barn, og to-retters for oss to ble i overkant av 800-900,- kr. Og vi gikk på en av de rimelige restaurantene. Noe mer enn det hadde ingen av de i følge kunne blitt med på, hadde bare vært frekt av oss å invitere til noe annet føler jeg. 

Nå var ikke dette en overraskelse da, men 😊

• Liker 1
Skrevet

Er man mange krever restauranten som regel at alle spiser det samme (med unntak for allergier og vegetarianere hvor de fikser noe tilpasset), men de kunne jo prøvd å gjøre det litt rimeligere. Jeg mener menyen i mitt 40årslag kom på 500 per pers + drikke (jeg inviterte og betalte), men det er jo noen år siden. Da hadde vi fireretters i et chambre separee. 

Anonymkode: c35a6...271

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS skriver ingenting om hun har råd eller ikke, TS impliserer at hun gjerne vil velge et billigere alternativ for sin egen meny. Det er bare frekt av den som inviterer, og bestemme for alle gjestene hva de skal måtte betale for maten. Da kunne de heller lagt frem et par alternativer, i forskjellige prisklasser - hvis forhåndsbestilling av maten var viktig. 

Det er helt normalt at det ikke er flere alternative menyer.

Skrevet

Min søster inviterte til 40års dag på en dyr resturant. Måtte betale selv pluss gave. Gjorde det med glede. Men personlig hadde jeg heller laget en god middag hjemme med vin, og invitert gjestene hjem. 

Anonymkode: 02242...f55

• Hjerte 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på å invitere selv til selskap og det å bli holdt et selskap for. Hvis man selv inviterer burde man legge ut for maten, men hvis man ikke vet om selskapet burde gjeste spandere på jubilanten. Synes du er smålig.

Anonymkode: 11a0d...09f

Samboeren hans inviterer. Synes det er smålig og ikke spandere maten. Det er ikke spleiselag. Det finnes faktisk rimeligere alternativer enn 3 retter på restaurant også. To voksne med to barn er 2800,-. 😏

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...