AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Har vel, sammen med behandler på Dps, kommet frem til at søsken og ene forelder har personlighetstrekk som samsvarer med antisosial personlighetsforstyrrelse type 1. Ingen som kan fjerndiagnostisere, selvsagt, men trekkene er ganske fremtredende, og nok nedarvet genetisk. Hos mor går dette mest på en nokså fullstendig mangel på empati og evne til mentalisering, med dertil omsorgsevne. Hos søsken er dette mer sneaky, med manipulering, masker som går av og på, hen sier selv at hen ikke føler frykt eller skam, ganske (utad) velfungerende, men utrolig ødeleggende for de aller nærmeste, og selvsagt et mareritt i oppveksten. Jeg var klar over at ting var "skrudd", men ille å få det såpass tydelig bekreftet av behandler. Dette er ille.. Og utrolig tabubetalgt, så føler at jeg (fortsatt) må bære på tunge hemmeligheter, noe som er utrolig ensomt. Jeg er vettskremt, sitter med masse spørsmål om hvordan dette har påvirket meg, har egentlig bare sittet med skjelven de siste par behandlingstimene. Snakker med behandler selvsagt, og har lest litt på nett, men lurer på om noen kjenner til gode nettverk eller støttegrupper som jeg kan oppsøke og få pratet? Anonymkode: 079d3...d9d 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Jeg syntes det høres suspekt ut med denne fjerndiagnostiseringen. Din versjon av historien blir ikke objektiv og kan ha vært påvirket av så mye. Du ble skremt av dette de siste timene også, så hvor heldig var det egentlig? Anonymkode: 29791...821 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg syntes det høres suspekt ut med denne fjerndiagnostiseringen. Din versjon av historien blir ikke objektiv og kan ha vært påvirket av så mye. Du ble skremt av dette de siste timene også, så hvor heldig var det egentlig? Anonymkode: 29791...821 Jeg skjønner skepsisen mot fjerndiagnostisering, men det finnes noen tilfeller der det blir overtydelig at det ikke er snakk om normale avvik. Jeg kommer selv fra en familie med lignende problematikk som det ts beskriver, og er ikke i tvil om at min biologiske far var en sadistisk psykopat av verste sort, og at et par av mine søsken dessverre har arvet noe av dette. Til ts: Jeg vet dessverre ikke om noen nettverk eller støttegrupper, men det finnes litteratur rettet mot de som har erfaringer med relasjoner til mennesker med alvorlige personlighetsforstyrrelser. Jeg vet at denne boka har vært både en "aha"-opplevelse og støtte for mange: "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helseskadelige mennesker" av Inger Wesche og Aud Dalsegg. Den finnes både på bibliotek og hos flere bokhandlere, f.eks. her: https://www.ark.no/boker/Aud-Dalsegg-Ut-av-psykopatens-grep-9788203377990 Anonymkode: f26f5...290 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner skepsisen mot fjerndiagnostisering, men det finnes noen tilfeller der det blir overtydelig at det ikke er snakk om normale avvik. Jeg kommer selv fra en familie med lignende problematikk som det ts beskriver, og er ikke i tvil om at min biologiske far var en sadistisk psykopat av verste sort, og at et par av mine søsken dessverre har arvet noe av dette. Til ts: Jeg vet dessverre ikke om noen nettverk eller støttegrupper, men det finnes litteratur rettet mot de som har erfaringer med relasjoner til mennesker med alvorlige personlighetsforstyrrelser. Jeg vet at denne boka har vært både en "aha"-opplevelse og støtte for mange: "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helseskadelige mennesker" av Inger Wesche og Aud Dalsegg. Den finnes både på bibliotek og hos flere bokhandlere, f.eks. her: https://www.ark.no/boker/Aud-Dalsegg-Ut-av-psykopatens-grep-9788203377990 Anonymkode: f26f5...290 Takk for tips, skal sjekke ut den. Tenker "diagnostiseringen" i slike tilfeller handler om å skjønne hva man har vokst opp i, og fortsatt har å forholde seg til, fremfor å sette merkelapper på folk. Jeg vil uansett ikke kunne snakke med andre enn behandler eller noen få helt nære om det, eller under svært konfidensielle rammer. Det verste er at man (som en person med samvittighet) må bære på ting som de uten samvittighet driver på med, og det gnager noe å inni hampen 😛 Anonymkode: 079d3...d9d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 Dessverre vet jeg ikke om noe fellesskap, men jeg har fulgt Anita Sweeney en stund. Hun har mye kunnskap om dette som hun legger ut på sin youtube. Hun skriver også bøker og svarer på maill: https://www.youtube.com/c/FrilanserKanalen Her er hennes offisielle facebook-side (tror hun driver den med en annen): https://www.facebook.com/opplysningmotnarsissisme Hun har lang svartid på mail, men kanskje hun vet om noen ressurser. Her er en urelatert facebook-gruppe som jeg fant ved å søke på narsissisme: https://www.facebook.com/opplysningmotnarsissisme Det blir lettere å takle dem nå når du vet det, selv om det er et sjokk til å begynne med. Hvis behandler har rett da, det er alltid lurt å være litt kritisk til behandler også. Om du f.ex. googler eller søker på Sweeney's youtube på "gråsteinmetoden" så skal dette være en god metode for å takle dem slik at de ikke plager deg så mye. Lykke til TS! Anonymkode: 5c094...555 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg syntes det høres suspekt ut med denne fjerndiagnostiseringen. Din versjon av historien blir ikke objektiv og kan ha vært påvirket av så mye. Du ble skremt av dette de siste timene også, så hvor heldig var det egentlig? Anonymkode: 29791...821 Enig dette. Vet om tilfeller hvor folk har fått plantet i hodet både overgrep og mishandling av psykolog og blitt helt vrak fordi det ikke stemmer og de tror det står så ille til med de at de ikke kan huske at det stemmer. Vil heller anbefale deg å lese bøker om psykopati og se om ALT sammenfaller med din erfaring enn å la noen fjerndiagnostisere ut fra enkelt type oppførsel eller hendelser. Jeg har levd med en psykopat og når du lærer hva psykopati er så er du ikke i den minste tvil og jeg syns det er en uting at mange kaller annen oppførsel for psykopati. Anonymkode: 07a88...1be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå