AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Jeg er helt utslitt! Baby er 6 mnd og har til nok ikke ligget mer enn to min i babygymen, sover kun på oss på dagtid og inntil meg om natten. Legger seg med meg, står opp med meg, sitter på meg hele dagen, spiser på fanget da det bare er roping, grining og å prøve å komme seg ut opp av stolen. Jeg orker ikke flere måneder sånn her nå, jeg er utslitt! Dere som hadde tilsvarende baby, NÅR BLE DET BEDRE? Folk sier jeg må være hard, 4 dager med skriking så er baby "kurert", er det sant? Har ikke hjerte eller instinkt til det. Kan noen vere så snill å dele sine erfaringer og komme med råd om dere har. Dette er uutholdelig. Har ikke hatt en eneste ordentlig pause på et halvt år, spiser med baby, sover med baby, går på do med baby. Ikke fått lest, sett TV, drukket en kopp kaffe, spist en middag uten baby, ikke vert ute uten baby. HJELP. Anonymkode: 230d9...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Hat du vært hos fysioterapeut for babyer/småbarn? Min var utrøstelig og nektet å sove alene og på rygg. Nektet å ligge på magen, o.l. Viste seg å være låsninger i nakken. Gikk til 3 behandlinger, var som om jeg hadde født ny unge. Anonymkode: 41dee...dec 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hat du vært hos fysioterapeut for babyer/småbarn? Min var utrøstelig og nektet å sove alene og på rygg. Nektet å ligge på magen, o.l. Viste seg å være låsninger i nakken. Gikk til 3 behandlinger, var som om jeg hadde født ny unge. Anonymkode: 41dee...dec Ja, ikke noe galt. Baby gjør alt dette, men på oss, og innimellom når vi sitter, ligger ved siden av. Sover hele natten på magen eller ryggen uten problemer, det må bare være intil meg. Anonymkode: 230d9...7b9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Da han begynte å krabbe ble det litt bedre her. Men bare litt. Rundt året følte jeg at jeg kunne puste igjen. Anonymkode: 39345...a35
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Du vil få noen minutter her og der når de begynner å krabbe. Ennå litt mer når de begynner å gå. Da er uforskertrangen stor. Vår gullmester i klenging ble mye mer selvstendig fra ca 2 år. Da følte jeg at jeg fikk kroppen mer tilbake. Nå er hun 5 år og fortsatt en koser, men nå er det i så mye mindre mengder at det bare er koselig. Anonymkode: e3ee6...91d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 Når permisjonen min var over følte jeg at jeg fikk hodet litt over vann igjen, men hun behøvde meg fortsatt for alt når jeg var hjemme, og sover fortsatt på puppen hele natta nå når hun er 18 mnd. Jeg brukte omtrent hele permisjonen med henne på puppen foran tven, eller liggende ved babygymmen med bøker og leker. Hun ville aldri ligge i vogn, nest eller egen seng. Hun nektet å bli holdt av andre enn meg eller til nøds sin far. Å ha henne i bæresjal gav meg større bevegelsesfrihet og gjorde det enklere å komme seg ut av huset. Nå som hun har begynt i barnehage har livet blitt enda et hakk bedre igjen. Avlaster far deg noe? Anonymkode: 5b073...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når permisjonen min var over følte jeg at jeg fikk hodet litt over vann igjen, men hun behøvde meg fortsatt for alt når jeg var hjemme, og sover fortsatt på puppen hele natta nå når hun er 18 mnd. Jeg brukte omtrent hele permisjonen med henne på puppen foran tven, eller liggende ved babygymmen med bøker og leker. Hun ville aldri ligge i vogn, nest eller egen seng. Hun nektet å bli holdt av andre enn meg eller til nøds sin far. Å ha henne i bæresjal gav meg større bevegelsesfrihet og gjorde det enklere å komme seg ut av huset. Nå som hun har begynt i barnehage har livet blitt enda et hakk bedre igjen. Avlaster far deg noe? Anonymkode: 5b073...6e4 Far jobber mye så er også sliten, han avlaster når jeg lager middag, og rydder etter middag, også litt innimellom på kvelden på tur. Det er ikke nok til at jeg faktisk får puste eller gjort noe eget. Anonymkode: 230d9...7b9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #8 Skrevet 1. oktober 2022 Kjære TS! min ekstreme klistremerkebaby nærmer seg 12 mnd (om en uke). Frem til 6-7 mnd var hun akkurat som din baby. Hun ligger fortsatt inntil meg om natten og er klistremerke, men da hun begynte å krabbe så løsnet MYE. Hold ut❤️ Anonymkode: 246ee...6b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 Ungen min var slik, viste seg å være allergi og magesmerter. Skal sies at vi troppet opp på sykehuset jevnlig, til slutt nekta jeg å dra før vi fikk hjelp og etterpå ble det mye bedre! Ungen kunne sove litt alene, så vi tok det gradvis til ungen sov helt alene. Så jeg ville sjekket opp med fysio/manuellterapeut som andre foreslår her. Utelukke magesmerter osv. Anonymkode: 4d917...710 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Bæretøy. Dere som sliter med dette, har dere bæretøy? Jeg brukte det all våken tid de første 7-8 mnd med mine, bortsett fra når far eller tante tok over så jeg kunne ta en dusj alene og vaske håret med sjampo (hadde de med i dusjen for det meste). Jeg syntes aldri det var et problem, hadde lest meg opp på In Arms-fasen på forhånd og koste meg med å gi barna optimal nærhet. Ammet i bæretøy så fort de kunne holde hodet (4 uker gamle), og gjorde alt jeg trengte å gjøre uten problemer. Til og med yoga gjorde jeg, og lange turer hver dag. Gikk på butikken, studerte deltid, traff venner, var på babykino og gikk på kafé. Vi skaffet aldri vogn, og samsov til de selv valgte å sove i egen seng (rundt skolestart). Nattammet til henholdsvis 19 og 20 mnd. Nå har vi en 8-åring og en 12-åring som er trygge, selvstendige, sosiale, veltilpassede og herlig kosete. Føler mye av dette kommer av disse moderne vestlige ideene om at babyen MÅ ligge i vogn og egen seng og babygym og vippestol og alt det fjaset. Babyer trenger hudkontakt og nærhet til de selv søker utover. Og folk må senke forventningene sine. Egentid får man nok av når de trygge barna blir større. ❤️ Anonymkode: 75cbe...236 3
Luckiness Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 Må bare spørre om noe av nysgjerrighet nå. Hvordan er motorikken til babyen din? Evt om andre som har hatt dette kan svare. Hvis babyen aldri klarer å ligge under en babygym/matte hvordan skal de klare å utvikle seg motorisk? Eller klarer babyen din det hvis du ligger/sitter rett ved?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 Luckiness skrev (34 minutter siden): Må bare spørre om noe av nysgjerrighet nå. Hvordan er motorikken til babyen din? Evt om andre som har hatt dette kan svare. Hvis babyen aldri klarer å ligge under en babygym/matte hvordan skal de klare å utvikle seg motorisk? Eller klarer babyen din det hvis du ligger/sitter rett ved? Baby er nå 6 mnd og det har begynt å løsne her. Motorikken var aldri et problem, baby trente jo mye på fanget mitt, man blir kreativ etter hvert. Lå også siden av meg ved samsoving og forflyttet seg mot meg lenge før det er vanlig. Det var nok motivasjon nok å komme inntil meg. Anonymkode: 230d9...7b9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bæretøy. Dere som sliter med dette, har dere bæretøy? Jeg brukte det all våken tid de første 7-8 mnd med mine, bortsett fra når far eller tante tok over så jeg kunne ta en dusj alene og vaske håret med sjampo (hadde de med i dusjen for det meste). Jeg syntes aldri det var et problem, hadde lest meg opp på In Arms-fasen på forhånd og koste meg med å gi barna optimal nærhet. Ammet i bæretøy så fort de kunne holde hodet (4 uker gamle), og gjorde alt jeg trengte å gjøre uten problemer. Til og med yoga gjorde jeg, og lange turer hver dag. Gikk på butikken, studerte deltid, traff venner, var på babykino og gikk på kafé. Vi skaffet aldri vogn, og samsov til de selv valgte å sove i egen seng (rundt skolestart). Nattammet til henholdsvis 19 og 20 mnd. Nå har vi en 8-åring og en 12-åring som er trygge, selvstendige, sosiale, veltilpassede og herlig kosete. Føler mye av dette kommer av disse moderne vestlige ideene om at babyen MÅ ligge i vogn og egen seng og babygym og vippestol og alt det fjaset. Babyer trenger hudkontakt og nærhet til de selv søker utover. Og folk må senke forventningene sine. Egentid får man nok av når de trygge barna blir større. ❤️ Anonymkode: 75cbe...236 Jeg er ikke ts. Bæretøy funker ikke like bra for alle. Vi har også en ganske krevende baby, og han er ikke så glad i bæresele eller sjal. For at det skal funke må vi være i konstant bevegelse og kan ikke gjøre masse andre greier (har prøvd å gjøre litt enkelt husarbeid, da våkner han og hyler). I tillegg er min baby ganske stor og tung så etter et par timer er ryggen min skikkelig gåen. Selv om det ikke var er problem for deg betyr ikke det at det funker optimalt for alle andre. Det er et godt råd å prøve, men vil tro de fleste med krevende barn prøver bæretøy. Vi har prøvd fire ulike typer uten hell. Anonymkode: 0c3af...2b3 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 Luckiness skrev (1 time siden): Må bare spørre om noe av nysgjerrighet nå. Hvordan er motorikken til babyen din? Evt om andre som har hatt dette kan svare. Hvis babyen aldri klarer å ligge under en babygym/matte hvordan skal de klare å utvikle seg motorisk? Eller klarer babyen din det hvis du ligger/sitter rett ved? Babyer som blir båret blir sterkere og holder hodet fortere enn de som ikke bæres. https://www.bekkenogbarn.no/blogginnlegg/beresjal-til-babyen-din 12-åringen min har aldri ligget i en babygym, og hun begynte ballett som 5-åring. Hun har hatt hovedrollen i de fleste forestillingene på ballettskolen siden hun startet fordi hun har så god motorikk og er så elegant. 8-åringen driver med skiskyting og fotball. Anonymkode: 75cbe...236 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 Luckiness skrev (1 time siden): Må bare spørre om noe av nysgjerrighet nå. Hvordan er motorikken til babyen din? Evt om andre som har hatt dette kan svare. Hvis babyen aldri klarer å ligge under en babygym/matte hvordan skal de klare å utvikle seg motorisk? Eller klarer babyen din det hvis du ligger/sitter rett ved? Begge mine har vært (den ene er fremdeles) klistremerker. Og begge har ligget langt foran normalen motorisk hele veien. Kognitivt også forøvrig. de ble ikke lagt på gulvet for å «trene», men lå mye oppå meg og trente jo hele tiden der ettersom jeg ikke fikk lagt de ned. Dessuten krever det endel styrke i nakke å bli holdt oppreist så mye. Andre babyer ligger nok mer på ryggen i vogn o.l. Eller blir «glemt» litt under babygymen. Mind måtte jo bli med på alt, for de nektet å ligge i vogn, bilstol, gulvet under en babygym. Så da blir de nok mer stimulert også. Anonymkode: 03e61...9b9 1 1
Kaffekrus Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 Enig i at du ikke skal være hard mot babyen. Barn på den alderen skal ikke tvinges til noe den gir tydelig signal på at det er uvell med.. ❤ Kanskje handler tidspunktene du legger baby ned om at det er feil for baby da? Min kunne sitte i vippestolen og se på at jeg dullet rundt i huset. Men trengte å se meg. Her slapp han heldigvis taket rundt 3 mnd, men frem til da kunne jeg omtrent ikke spise uten at han hang på puppen min.
Luckiness Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Baby er nå 6 mnd og det har begynt å løsne her. Motorikken var aldri et problem, baby trente jo mye på fanget mitt, man blir kreativ etter hvert. Lå også siden av meg ved samsoving og forflyttet seg mot meg lenge før det er vanlig. Det var nok motivasjon nok å komme inntil meg. Anonymkode: 230d9...7b9 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Babyer som blir båret blir sterkere og holder hodet fortere enn de som ikke bæres. https://www.bekkenogbarn.no/blogginnlegg/beresjal-til-babyen-din 12-åringen min har aldri ligget i en babygym, og hun begynte ballett som 5-åring. Hun har hatt hovedrollen i de fleste forestillingene på ballettskolen siden hun startet fordi hun har så god motorikk og er så elegant. 8-åringen driver med skiskyting og fotball. Anonymkode: 75cbe...236 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Begge mine har vært (den ene er fremdeles) klistremerker. Og begge har ligget langt foran normalen motorisk hele veien. Kognitivt også forøvrig. de ble ikke lagt på gulvet for å «trene», men lå mye oppå meg og trente jo hele tiden der ettersom jeg ikke fikk lagt de ned. Dessuten krever det endel styrke i nakke å bli holdt oppreist så mye. Andre babyer ligger nok mer på ryggen i vogn o.l. Eller blir «glemt» litt under babygymen. Mind måtte jo bli med på alt, for de nektet å ligge i vogn, bilstol, gulvet under en babygym. Så da blir de nok mer stimulert også. Anonymkode: 03e61...9b9 Takk for svar og forklaringer! Jeg hadde også for så vidt klistremerkebaby. Men ikke helt ekstremt om det er lov å beskrive det slik. Måtte stort sett ha baby på meg. Men kunne bruke babygym innimellom gjennom dagen så lenge jeg lå/satt der med baby. Brukte det vel egentlig aller mest fordi jeg tenkte det var noe baby «måtte» for å utvikle deg bra nok motorisk😅 ikke babygymmen i seg selv. Men det å ligge på ryggen for å lære seg å rulle, ligge på magen osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå