AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Jeg har vært til revmatiker og tatt mr av rygg/hofteparti fordi det kjennes så vondt. Men alt så fint ut der på tross av smerter. Har vært til fysioterapeut og der fikk jeg noen øvelser, har hjulpet noe men på langt nær bra. Nå har jeg i tillegg begynt å få smertefulle punkter på rompe, lår og ved knær, og armer. De er så vonde at tårene spretter hvis jeg trykker der med samme trykk som ikke føler noe på andre steder. Kan det være fibromyalgi? Ingen leger har trykket på meg, de trekker bare på skuldrene. Men er det noe jeg kan gjøre for at dette ikke skal bli verre? Jeg går turer i terreng og gjør lett styrketrening. Anonymkode: 21316...6d1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 https://www.fysioterapeuten.no/files/archive/8193/92099/version/1/file/Essay_0417.pdf Les der. Jeg vet at min mor ble MYE bedre da hun endret på en del ting i livet sitt som ikke var bra. Det er jo en omdiskutert diagnose som noen mener kan henge med psyken. Sier ikke dette gjelder alle, men i dette tilfellet hjalp det. Fra å klage hver dag til å nesten ikke klage. ( hun ble skilt og fikk det mye bedre psykisk) Anonymkode: 6c14c...a84 3
Wenda Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Noen har klart å bremse/dempe symptomene ved endring av livsstil, kosthold, behandlinger osv, andre merker ingen endring uansett hva de gjør Hva du kan gjøre vet bare du. Beklager, men det finnes ikke en løsning som passer for alle. Man må finne balansen i sitt liv. Balansen mellom hvile og aktivitet, stress og ro, hvilke matvarer/kosthold som trigger eller demper for deg osv 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (På 9/23/2022 den 19.40): Jeg har vært til revmatiker og tatt mr av rygg/hofteparti fordi det kjennes så vondt. Men alt så fint ut der på tross av smerter. Har vært til fysioterapeut og der fikk jeg noen øvelser, har hjulpet noe men på langt nær bra. Nå har jeg i tillegg begynt å få smertefulle punkter på rompe, lår og ved knær, og armer. De er så vonde at tårene spretter hvis jeg trykker der med samme trykk som ikke føler noe på andre steder. Kan det være fibromyalgi? Ingen leger har trykket på meg, de trekker bare på skuldrene. Men er det noe jeg kan gjøre for at dette ikke skal bli verre? Jeg går turer i terreng og gjør lett styrketrening. Anonymkode: 21316...6d1 Har du gått opp i vekt på disse områdene? Anonymkode: 562a2...6cc
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Jeg har fibromyalgi. Holder det i sjakk med riktig kosthold, trening, akupunktur og meditasjon. Symptomene mine blir langt verre i perioder med stress og belasting. Med daglig meditasjon lærer man i hente seg inn psykisk. Anonymkode: fda95...790 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Styrketrening er det aller viktigste, jeg trener 3 ganger i uken. Så kommer kostholdet, kjøp kun mat som ikke er bearbeidet! Lag maten selv, ikke kjøp ferdigmat. Anonymkode: 0249f...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du gått opp i vekt på disse områdene? Anonymkode: 562a2...6cc Nei. Jeg har gått opp og ned et par kilo men har bmi på 19-20. Anonymkode: 21316...6d1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fibromyalgi. Holder det i sjakk med riktig kosthold, trening, akupunktur og meditasjon. Symptomene mine blir langt verre i perioder med stress og belasting. Med daglig meditasjon lærer man i hente seg inn psykisk. Anonymkode: fda95...790 Hvordan ble du utredet? Jeg har vært til fastlegen mange ganger, revmatolog og spesialist i fysikalsk medisin. Alle sier bare hva det ikke kan være, ingen har gitt meg diagnosen, og ingen har forsøkt å kjenne på trykkømme punkter. Det gjør at jeg tviler på egen opplevelse og føler at jeg er hypokonder. Anonymkode: 21316...6d1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvordan ble du utredet? Jeg har vært til fastlegen mange ganger, revmatolog og spesialist i fysikalsk medisin. Alle sier bare hva det ikke kan være, ingen har gitt meg diagnosen, og ingen har forsøkt å kjenne på trykkømme punkter. Det gjør at jeg tviler på egen opplevelse og føler at jeg er hypokonder. Anonymkode: 21316...6d1 Be spesifikt om en utredning for fibromyalgi, fibromyalgi er vel en utelukkelsesdiagnose så det du har vært igjennom har vel utelukket andre sykdommer. Da tenker jeg det er på sin plass og se om det kan være fibromyalgi. Det er jo alltid greit p få ett svar selvom man ikke nødvendigvis har en kur mot alt. Lykke til! Anonymkode: 11b3d...cc7
Kaisada Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 19.40): Jeg har vært til revmatiker og tatt mr av rygg/hofteparti fordi det kjennes så vondt. Men alt så fint ut der på tross av smerter. Har vært til fysioterapeut og der fikk jeg noen øvelser, har hjulpet noe men på langt nær bra. Nå har jeg i tillegg begynt å få smertefulle punkter på rompe, lår og ved knær, og armer. De er så vonde at tårene spretter hvis jeg trykker der med samme trykk som ikke føler noe på andre steder. Kan det være fibromyalgi? Ingen leger har trykket på meg, de trekker bare på skuldrene. Men er det noe jeg kan gjøre for at dette ikke skal bli verre? Jeg går turer i terreng og gjør lett styrketrening. Anonymkode: 21316...6d1 Jeg håper du har vært hos revmatolog og ikke revmatiker.... Men du kan gjøre mye selv for å bli bedre, bare hold godt på lommeboka for det vil garantert komme endel svadaråd når du evt går ut med «diagnosen» fibromyalgi. Dette er gjerne noe en faller ned på når alt annet er utelukket. Om revmaprøver er fin og du ikke har feilstilte ledd er det nok heldigvis lite sannsynlig med revmatisme. Aktivitet, er nesten alltid bra, også for fibro-pasienter. Legg opp livet etter energiregnskap og pass på at du får nok søvn og et rent og godt kosthold som hjelper kroppen. Triggerpunktsmassasje kan være til hjelp, spør fysio om hjelp til dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå