Gå til innhold

"Vi sparte mye under pandemien. Vi har rekordstore summer på sparekonto. de kommer godt med i disse tider"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan vi lese nesten daglig av kommentarer i mediebildet. Hvertfall ukentlig. Dette går altså igjen og igjen og igjen. Disse ekspertene/økonomikommentatorene som hele tiden sier dette. nemlig at vi sparte så mye penger under pandemien.

Hva får det deg til å føle? Har DU mulighet til å ta av denne store bankkontoen, nå som alt blir dyrere?

Anonymkode: 94bee...2e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette kan vi lese nesten daglig av kommentarer i mediebildet. Hvertfall ukentlig. Dette går altså igjen og igjen og igjen. Disse ekspertene/økonomikommentatorene som hele tiden sier dette. nemlig at vi sparte så mye penger under pandemien.

Hva får det deg til å føle? Har DU mulighet til å ta av denne store bankkontoen, nå som alt blir dyrere?

Vi sparte ikke mer enn vanlig. Selv sparer jeg til pensjonsalder,  da jeg alltid har jobbet deltid   og kommer ikke til å få så mye pensjon. Det er ikke penger jeg vil røre. Jeg har helt vanlig oppspart buffer, ikke så rekordstor buffer akkurat. Det er kontoer jeg av og til bruker litt av, hvis jeg må. Men jeg ønsker egentlig ikke å røre det så veldig heller. Passer alltid på å betale tilbake veldig fort til disse kontoene. Foreløpig klarer vi oss uten å bruke av sparekonto,  men det blir verre til vinteren,  tenker jeg. Heldigvis har jeg mulighet til å jobbe mye ekstra ved siden av stillingen min, så det blir nok å jobbe mye utover vinteren. 

Anonymkode: dd9ad...6b6

• Liker 3
Skrevet

De har jeg jo brukt allerede da, på nye vinduer og varmepumpe. Men jeg har jo lav inntekt og ikke så mye mulighet til å spare uansett. Så ganske stolt over at jeg klarte å spare såpass.

Anonymkode: f7f73...3b6

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi sparte ikke ekstra under pandemien. Kjenner mange som ble permitert, og som jeg antar ikke fikk spart så mye. Dr som sparte masse var vel de som hadde mest fra før av, altså trygge kontorjobber og stor økonomisk frihet til å spise ute, gå på konserter og reise på helgeturer til utlandet. 

Anonymkode: 4ce46...aca

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er kanskje ikke det du vil høre, men ja.

Jeg sparte ikke på lave renter, da jeg har fastrente på boliglånet. Men jeg har spart på:

- drivstoff pga mye hjemmekontor

- lunsjbudsjettet pga hjemmekontor

- ferie ble avlyst og pengene refundert

- klær, ikke stort behov for mye nytt tøy

- shopping. Ikke at jeg shoppet så mye før, men disse to årene har det blitt særdeles lite

- restaurant og opplevelser, nesten to år med lite slikt, og heller masse hjemmekos.

Så bufferkontoene mine er fulle, og jeg begynte nylig å spare i fond. Jeg har hatt tid til å rydde i alle eiendeler, og selger unna en del på finn.

Det har vært gode økonomiske tider, og pga fastrenta får jeg ikke høyere boutgifter. Foruten strøm, der løp fastprisavtalen vår nettopp ut.

Endret av Guppy88
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Med tanke på hvor mange som mistet jobb, bedrift og ble permittert så er det ganske frekt å påstå at alle skulle hatt mulighet til å spare masse...

Anonymkode: 16321...c07

• Liker 6
Skrevet

Jeg sparte ingenting under plandemien.

Anonymkode: 8180a...a74

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Sparte mye i fond, men det er ikke noe vi tar ut på korttidsperspektiv. Kjøpte også ny og midlertidig bolig som vi nå selger med profitt. Men, det igjen går inn i ny bolig. Vi kjøpte også ny bil fordi den forrige røyk (vi snakker om 150k som vi betalte ned på 1 år så ingen enorme summer). Så joda, vi gjorde mye under pandemien som økte formuen, men vi sitter ikke med voldsomme summer på konto annet enn en normal buffer. Det er heller ikke intensjonen. Eller behovet.

Anonymkode: c24bb...eb1

Skrevet
Guppy88 skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje ikke det du vil høre, men ja.

Jeg sparte ikke på lave renter, da jeg har fastrente på boliglånet. Men jeg har spart på:

- drivstoff pga mye hjemmekontor

- lunsjbudsjettet pga hjemmekontor

- ferie ble avlyst og pengene refundert

- klær, ikke stort behov for mye nytt tøy

- shopping. Ikke at jeg shoppet så mye før, men disse to årene har det blitt særdeles lite

- restaurant og opplevelser, nesten to år med lite slikt, og heller masse hjemmekos.

Så bufferkontoene mine er fulle, og jeg begynte nylig å spare i fond. Jeg har hatt tid til å rydde i alle eiendeler, og selger unna en del på finn.

Det har vært gode økonomiske tider, og pga fastrenta får jeg ikke høyere boutgifter. Foruten strøm, der løp fastprisavtalen vår nettopp ut.

Er ikke alle som sparte mye, nei... Vi har begge relativt lave inntekter, og ferie er noe vi veldig sjeldent unner oss. Derfor var det heller ingenting å spare der. Vi tok buss til jobb før pandemien, så drivstoff sparte vi heller ikke på. Vi går svært sjeldent på konsert, restaurant og byen, så der var det lite å hente. Det gjelder vel mest de som allerede har god råd, dette. Og vet mange av de brukte større summer på å pusse opp hjemme, kjøpe møbler osv. Så ble kanskje ikke så mye sparing da heller. Kjenner meg hvertfall ikke igjen, TS.

Anonymkode: 67339...9a6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke alle som sparte mye, nei... Vi har begge relativt lave inntekter, og ferie er noe vi veldig sjeldent unner oss. Derfor var det heller ingenting å spare der. Vi tok buss til jobb før pandemien, så drivstoff sparte vi heller ikke på. Vi går svært sjeldent på konsert, restaurant og byen, så der var det lite å hente. Det gjelder vel mest de som allerede har god råd, dette. Og vet mange av de brukte større summer på å pusse opp hjemme, kjøpe møbler osv. Så ble kanskje ikke så mye sparing da heller. Kjenner meg hvertfall ikke igjen, TS.

Glemte å skrive at vi ble permittert, begge to også.. Og mista oppdrag vi har ved siden av også, så gikk egentlig bare i minus under pandemien, dessverre...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt sant. Vi sparte sjukt mye under pandemien. Lav rente, billig strøm, 0 transportutgifter, ingen feriereiser, jobbet mye mer ettersom man uansett ikke kunne dra på ferie. Veldig fint å ha en overfylt sparekonto nå som alt har blitt så mye dyrere ja.

Anonymkode: 19320...8ee

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt finns det mange som sparte på pandemien ; ikke noe shopping, handlet mat en gang i mnd, spiste ikke ute, reiste ikke på ferie.Så jeg fikk en god start på sparingen og siden har jeg bare fortsatt med det. Så NOE positivt kom det ut av korona. 

Anonymkode: 423df...273

• Nyttig 1
Skrevet

Begynner å bli vant til at «vi» ikke inkluderer slike som meg.

Skrevet

Vi gjorde dessverre ikke det da jeg hadde 80% permisjon og mannen ble permittert oppi det hele. Vi fikk hele ikke byttet slik at han ble hjemme med minsten.

Anonymkode: b7439...5c0

Skrevet

Ja, jeg sparte mye. Ferie pleier være det som tar mest penger hos meg, og sparte jo mye på å ikke ha flere utenlandsturer i år. Samme med å ikke spise ute. 

Anonymkode: 45557...fd8

Skrevet

Sparte mer, og brukte opp sparingen på diverse oppussingsprosjekter i hjemmet under pandemien. 

Anonymkode: 95997...f3a

• Liker 1
Skrevet

Skrudde opp avdragene på boliglånet da renta var lav. Mindre gjeld nå og litt penger på bok.

Anonymkode: cf186...b19

Skrevet

Lol, jeg panikkbrukte alle pengene mine, i tilfelle enden var nær.

Anonymkode: 10e41...ce4

• Hjerte 3
Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Begynner å bli vant til at «vi» ikke inkluderer slike som meg.

Jeg er enig.  Jeg kjenner meg heller ikke igjen i det kollektive  "vi" i denne sammenhengen. 

For vår del endret ikke pandemien noen positiv effekt på økonomien vår, tvert i mot egentlig.   Inntektene var som vanlig, og det samme var utgiftene.

Anonymkode: ab654...1a2

• Liker 2
Skrevet

Sparte ikke mer. Var på ferie i utlandet både i 2020 og 2021. Trengte ikke å endre noen vaner da jeg knapt er ute her i Norge. Dro også på jobb som vanlig så ingen penger å spare på bensin. 

Anonymkode: d547e...27f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...