AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Feks: Angst, depresjon, autisme, adhd, stoffskifte +++. Når jeg googler lavkarbo får jeg opp artikler som nærmest mener dette kostholdet kan kurere det meste.. Men om dette stemmer burde jo da det være anbefalt av helsedirektoratet å unngå brød, ris, pasta, frukt, sukker fullstendig?! Jeg skjønner jo at mindre sukker/mel er bra og kan dempe symptomer av ymse slag. Anonymkode: 628d0...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Der er samme som at kokosolje, chiafrø etc også kan kurer alt. Slike dietter passer ikke alle, derfor mange ikke får ned i vekt eller blir verre. Angst og depresjon sitter jo ikke i magen, dette kan jo komme av traumer etc. Og da vil jo ikke mat hjelpe. Iallefall ikke kurere. At mat i seg selv kan hjelpe kroppen på mange måter er jo sant i forhold til Energi, vitaminer, blodtrykk etc. Men å si at keto vil hjelpe en med autisme vil jeg si nei....keto vil aldri kunne fjerne autisme Anonymkode: 34660...232 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Det er en quick fix fordi man fjerner tilsetningsstoffer, hvitt sukker og gluten, men utover det har det altfor mye fett, og dette legger man på seg av over tid, det belaster hjertet, leveren osv, akkurat som vårt "vanlige" høyfett-kosthold. Det er derfor mange som spiser keto etter hvert begynner med periodisk fasting, de legger på seg etter hvert. Et kosthold som er tilsvarende rent, men som har en mye større andel av frukt og grønnsaker istedenfor lassevis av fett er ideelt, men heller ikke dette kurerer kronisk sykdom selv om symptomene kan reduseres med det. Man tar ikke selve årsaken. Anonymkode: c6f62...e07
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Kan bare svare av egen erfaring. Er selv sykepleier og har "vokst" opp med helserådene fra helsedirektoratet. Gitt de samme rådene til pasienter år etter år, fordi det er det som er anbefalt. Har selv vært overvektig i mange år, slitt med vondter her og der, og stadig hatt kamp om kiloene. Prøvd diett på diett,men har ikke klart å gå ned noe annet en noen gå kilo her og der, men de har raskt kommet på igjen. Lavkarbo hadde jeg ikke troa på, det var livsfarlig for både helse og liv. Det var jo det jeg hadde hørt. Men etter flere år med "kamp" om kiloene traff jeg ei veninne som hadde fått livet sitt snudd opp ned. Hun hadde også "alltid" vært kraftig overvektig, hadde fibromyalgi, diabetes type 2, høyt blodtrykk og, plager med mage/tarm. Hun hadde begynt på det hun kalte ketovenlig kost , og gått ned 25 kg på 8 måneder. Hun kunne slutte på både blodtrykksmedisiner og metformin (mot diabetes), tarmene hadde "ordnet seg" , og hun levde et aktivt liv med helt ny energi. Skeptisk som jeg er tenkte det var for godt til å være sant, men nysgjerrigheten vokste i meg og jeg fikk lyst til å prøve. Og etter 4 måneder må jeg si at jeg kommer "aldri" gå tilbake. Jeg har et helt annet overskudd enn jeg har hatt på så lenge jeg kan huske. 12 kg ned uten å føle at jeg har "ofret noe" . Sitter ikke å drikker fløte og knaskrer bacon som jeg trodde de gjorde, men tilfører mye grønnsaker, litt protein og fett til kroppen. Rene produkter, som holder meg mett lenge. Jeg var sukkeravhengig men suget etter sukker er helt borte og jeg føler meg bedre enn på lenge. Jeg hadde også litt forhøyet kolesterol, men ikke "medisinhøyt". Det har normalisert seg helt, og det skulle ko være merkelig ned et kosthold med høyere fettinntak. Så synet mitt på hva som er sundt og bra for kroppen min, har endret seg kraftig de siste månedene. Man kan bare finne ut for seg selv hva som er riktig. Anonymkode: 25bb2...600 2
JegMotStrømmen Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Vil tro at et renere og mer næringsnyttig kosthold vil gi helsegevinst for alle. Og mange sykdommer kan være kostholdsrelaterte, diabetes 2, IBS, matvareintoleranser m.m. Når det gjelder lavkarbo spesielt så kan jeg bare prate for meg selv. Jeg har hatt en tarm som tydeligvis ikke har tålt det kostholdet jeg hadde tidligere, selv om det i hovedsak var et såkalt sunt kosthold. Jeg fikk diagnose IBS, og i tillegg til generelle mageproblemer, smerter, oppblåsthet, treg mage, så utviklet jeg flere andre symptomer som tildels skremte meg. Betennelser i tarm, som kjentes som smerter ved hjertet, ekstreme vitamin og mineralmangler som ga mange ulike plager. Selve IBS-sykdommen kom snikende, smerter fikk jeg ikke før i godt voksen alder, men oppblåst har jeg vært siden barndom. Det var et langvarig prosjekt med prøving og feiling før jeg fant det som fungerte for meg, og det var et veldig rent kosthold, ganske lavkarbo, alle raske karbohydrater ble droppet litt etter litt. Tarmen ble friskere og friskere, vitaminopptaket ble bedre og bedre, og plagene forsvant gradvis. I tillegg forsvant tydeligvis en kostholdsutløst migrene. Den hyppige sultfølelsen forsvant også, jeg spiste sjeldnere, men mer næringsnyttig mat. Så ja, lavkarbo kan nok hjelpe noen, men det er nok ikke en vidunderkur for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå