AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Gjennom studiet var jeg i praksis i en periode. En av de som var ansvarlig for opplæringen min, begynte raskt å sende meg meldinger på mobil, av og til med innhold som jeg vil si var å gå langt over grensen over hva som er greit å skrive til en student som er i praksis. Det gikk i middagsinvitasjoner, kysse-emojies, og "kjærestespråk" (fra hans side). Jeg valgte å svare på meldingene på en profesjonell måte for å ikke skape sur/ klein stemning i praksis siden jeg måtte ha en del med han å gjøre. Hadde heller ingen sjanse til å avslutte denne praksisen, pga travel timeplan og studiepoeng som måtte på plass før studieslutt. Når jeg var ferdig i praksis regnet jeg med at meldingene kom til å ta slutt, men nei. De siste meldingene hans etter praksis svarte jeg ikke på. Jeg har nå fått fast jobb i en annen bedrift, og møtte på han igjen i jobbsammenheng for noen dager siden. Han virket sur, såret, avvisende. Han snakket ikke med meg, og turte så vidt å se på meg. Vi snakket ikke med hverandre, men var i et møte sammen. Nå har han sendt melding igjen 3 dager etterpå møtet (type "ååå så koselig å se deg igjen" ++) og jeg vet ikke om jeg bør svare eller ikke. Sjansen er der for at vi møtes i jobbsammenheng igjen, så jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Om jeg svarer, så vet jeg at han kommer til å sende flere meldinger. Når vi møtes igjen, og jeg ikke svarer på denne meldingen, kan sikkert stemningen bli dårlig/ utfordrende. Det er snakk om stor aldersforskjell i tillegg, og jeg har ikke lagt opp til noe som helst her. Hvordan hadde du løst dette om det var deg? Skal jeg fortsette med å ikke svare? Anonymkode: fbc82...57f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Gjør det noe om det blir dårlig stemning mellom dere? Jeg hadde ikke svart. Anonymkode: 90c29...7ad 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Hvorfor har du ikke blokkert ham for lenge siden? Anonymkode: 5be1b...0f0 2
La Luna Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Ikke svar. Meld det inn til institusjonen du studerte ved, slik at andre slipper å gå gjennom det samme. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 «Hei. Du har sendt meg en del meldinger opp igjennom årene. Jeg får inntrykk av at du er interessert, men det er dessverre ikke jeg. Ha det fint videre.» Anonymkode: c6d09...2c4 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjør det noe om det blir dårlig stemning mellom dere? Jeg hadde ikke svart. Anonymkode: 90c29...7ad Selvfølgelig gjør det noe om vi skal jobbe sammen på et prosjekt, og det er klein og/ eller dårlig stemning. Anonymkode: fbc82...57f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Du svarer kort «er du komfortabel med at jeg deler dette innholdet med kollegaene mine og dine? Dersom ikke - slutt med det.» Så screenshotter du det hele før du sletter tråden og om han fortsetter så blokkerer du han, snakker om situasjonen med din overordnede og enes om at han taes til side og bes avstå ellers avsløres utakten for hans kollegaer. Din sjef blr ta denne oppgaven Og, du? Til neste gang deler du den første upassende meldingen du får med sjefen. På e-post. Det er ikke kvinners oppgave å «skape god stemning». Vi tåler fødsler, så vi tåler definitivt dårlig stemning. Dårlig stemning er faktisk stort sett bare moro, og definitivt mer moro enn trakassering. Og tråkker noen utenfor på konferanser etc? Si fra. Der og da. Vær høyrøstet nok til at de 20 nærmeste hører deg. Anonymkode: af0fb...4f9 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor har du ikke blokkert ham for lenge siden? Anonymkode: 5be1b...0f0 Dette er snakk om meldinger på sms. Jeg har blokkert, men får likevel varsel om at noen har sendt melding, og da så jeg at det var han og hva han skrev når jeg trykte på varselet. Anonymkode: fbc82...57f
AprilLudgate Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 La være å svare. Bare blokker. Og så mailer du studiestedet og orienterer om din opplevelse i tilfelle de skulle få flere henvendelser på ham. Og si du tenker han ikke forstår grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig gjør det noe om vi skal jobbe sammen på et prosjekt, og det er klein og/ eller dårlig stemning. Anonymkode: fbc82...57f Nei. Det gjør ikke det. Du tror at det spiller noen rolle fordi du har lært hjemme at det spiller noen rolle. Og uansett er det han, ikke du, som har valgt å tråkke utenfor. Slutt å tulle. Er du ukomfortabel med å samarbeide med han? Formidle til din sjef at han trakkaserte deg da du var student og be om å få han lempet ut av prosjektet. Og når jeg sier «be» så mener jeg at du forlanger at han fjernes, eller skaper du huskestue ved å dele hans handlinger i plenum. Anonymkode: af0fb...4f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå