Gå til innhold

Har sjakk gitt opp forsøket på å være en ekte sport, for heller å fokusere på å være e-sport for å appellere til zoomere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man begynte å selge elektroniske sjakkbrett allerede i 1980-årene, så det er mer et spørsmål om teknologi - og mitt personlige syn er at når man kan få det beste trekket servert automatisk på en webside, har dette ødelagt sjakken; hvem spiller vel postsjakk idag ...?

Anonymkode: 7c1b4...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, sjakken IRL lever videre i nest beste velgående. De fleste som spiller IRL turneringer trener også på nettet. For vanlige sjakkspillere er det svært lite pengepremier å hente , så det er egentlig i all hovedsak amatøridrett.

Tror nok det er corona som har flyttet mer spill vekk fra IRL og over til nettet.

Angående postsjakk , eller egentlig nettsjakk med flere dager pr. trekk. Det finnes to hovedsett med regler. I noen turneringer har man lov til å bruke alle hjelpemidler og dataprogram, mens  i andre turneringer må man bare tenke selv . Jeg mener at sjakkfantomet (SVEN WISLØFF NILSSEN) er en av de som er veldig gode i sjakk med alle hjelpemidler lovlig.  

PS. Mange middels greie sjakkspillere er mye på nett og finner sjelden tid til å møte til skikkelige IRL-turneringer.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik jeg ser det har sjakk aldri vært en ekte sport.

Anonymkode: cba52...92a

Da har du nok aldri spilt tøff  langsjakk, og iallfall ikke observert monstertankedragene til FM Isak Sjøberg. Det handler til tider om å presse tankene over smertegrensa, og det kan i høyeste grad sammenlignes med å presse annen muskulatur over smertegrensa, noe som er sentralt i mange idretter. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...