Gå til innhold

Nå må det snart være nok filmer om Andre Verdenskrig. Milde måne som det er et oppbrukt tema.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer en ny norsk film nå om temaet. Og det kommer flere slike hvert år, fra Hollywood til franske Indie-filmer. Det MÅ snart være nok.

Anonymkode: 67dd1...2df

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krigsseilerne har det vel ikke akkurat laget mange filmer om. Det er heller ingen som tvinger folk til å se filmen.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye - både fakta og fiksjon - om annen verdenskrig, og blir stadig overrasket over ny informasjon, nye vinklinger og nye historier. Så lenge man klarer å tenke litt originalt, vil det alltid være mer å ta av. Dessuten har ulike filmer ulikt publikum og ulik målgruppe.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En film med Kristoffer Joner, ja - lurer på hvilke norske filmer laget de siste årene han ikke har vært med i ...

Så jeg vil påstå at det er viktigere å ha større mangfold i skuespillerne i norske filmer enn å slutte å lage filmer om 2. verdenskrig; som Daria sier i kommentaren over, er det svært mye å ta av rent temamessig, men man begynner å bli ganske lei etter hvert når man ser det samme fjeset i film etter film.

Anonymkode: 015f7...157

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det lages alt for mye reality-drama, og synes det er ett svært oppbrukt tema og fullstendig uinteressant. Men jeg lar bare vær å se det. Andre synes tydeligvis det er interessant, så da får de se på det, mens jeg kan se på filmer om historiske hendelser som andre verdenskrig...

Anonymkode: 0218b...8be

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kommer en ny norsk film nå om temaet. Og det kommer flere slike hvert år, fra Hollywood til franske Indie-filmer. Det MÅ snart være nok.

Anonymkode: 67dd1...2df

WW1-2 er et temmelig vidstrakt univers. Ser overhode ikke hvorfor det er noe å klage på at det lages filmer om ulike norske krigshelter eller hendelser. Det er en viktig del av historien vår, og selv om filmene ikke akkurat er dokumentarer så spiller de en viktig rolle i å formidle dette.

Krig generelt er et universelt og enig aktuelt tema for filmer, kunst og historiefortelling. Enig i at en del hollywood actionfilmer om temaet mangler substans, men de norske har da basert seg på virkelige og ganske ulike hendelser og derfor blir det feil å si at de er «oppbrukt».

Og krigsseilerne! Om noen fortjener å få historien sin fortalt, så er det dem. De fikk aldri den oppmerksomheten, respekten og takken de fortjente før nå i nyere tid, for de var jo ikke «soldater» de «bidro ikke like mye».

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Embla Othea said:

Det er en grunn til at det er så populært da. Det er jo et tema som engasjerer mange.

Temaet engasjerte naturlig nok mange i årene etter krigen, men siden det aller fleste som ikke var babyer den gang, nå er døde, er jeg usikker på om selve engasjementet er hovedårsaken.

Min teori går ut på at her kan man se spennende historiske fakta fra en trygg og behagelig synsvinkel; selv har jeg sans for filmer om den kalde krigen, og har mange ganger sett "The Day After" om utbruddet av en atomkrig, men filmen ble plutselig riktig skummel og atfor aktuell i mars i år da en atomkrig kunne bli en reell mulighet.

Det er enkelt å diskutere historiske fakta mange tiår senere, men vanskeligere å forholde seg til dem som nåtid, noe som sannsynligvis er grunnen til at mens de første filmene laget etter krigen var svart-hvite i tematikken, var det først mye senere at "vanskelige" emner om krigen har blitt tatt opp.

Anonymkode: 015f7...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med ab 157.

på tide å få inn nytt blod i norsk film og teater. alle er søskenbarn, svoger, barnebarn, tremenning. grandtante osv av en eller annen skuespiller avdød eller levende. det er så innavlet at det er helt grusomt. ikke rart norsk film aldri blir bedre. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer og serier om ww2 er greit nok men Kristoffer Joner har jeg sluttet å se på. Det ble bare så alt for mye Joner etter alle disse katastrofefilmene.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Tror ikke det er helt oppbrukt. Vi trenger mest av alt en film om de medisinske eksperimentene utført av utdannede leger i konsentrasjonsleire, og Nürnbergkodeksen som oppstod som en følge av disse horrible eksperimentene, og hvorfor det ikke er ok å eksperimentere på mennesker.

Vera Sharav, a Holocaust survivor and president of the Alliance For Human Research Protection, recommends people look at history and recognize the parallels between today and tragic events in the past.
https://www.bitchute.com/video/SC-AgLkWMbo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (4 timer siden):

WW1-2 er et temmelig vidstrakt univers. Ser overhode ikke hvorfor det er noe å klage på at det lages filmer om ulike norske krigshelter eller hendelser. Det er en viktig del av historien vår, og selv om filmene ikke akkurat er dokumentarer så spiller de en viktig rolle i å formidle dette.

Krig generelt er et universelt og enig aktuelt tema for filmer, kunst og historiefortelling. Enig i at en del hollywood actionfilmer om temaet mangler substans, men de norske har da basert seg på virkelige og ganske ulike hendelser og derfor blir det feil å si at de er «oppbrukt».

Og krigsseilerne! Om noen fortjener å få historien sin fortalt, så er det dem. De fikk aldri den oppmerksomheten, respekten og takken de fortjente før nå i nyere tid, for de var jo ikke «soldater» de «bidro ikke like mye».

Følger deg på denne. Krigsseilerne har fått noen lusne kroner av staten. Og det var den oppmerksomheten. Hvis man fikk satt seg inn i hva disse opplevde under krigen burde  man holdt kjeft. Endelig får de en oppmerksomhet de fortjener. Filmen er i tillegg bra sies det.. Denne bør settes på en positiv sidelinje overfor masseproduksjon av mange gjentatte temaer.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, da lar du være å se dem all den tid det ikke interesserer deg. Selv er jeg krigsnerd og sluker alt av serier, filmer, dokumentarer, bøker og artikler om temaet - og enda finnes jeg nye ting - så oppbrukt er det jo ikke. 

Men personlig orker jeg ikke reality, men jeg surver da ikke over at lages enormt mye av dette - jeg lar bare være å se på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at det pøses på med nye generasjoner hele tiden. Ikke alle er like opplyste eller lei av krigshistorien. Det kommer stadig mer informasjon vi ikke visste.

Anonymkode: f2003...384

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser heller nok en slik film i stedet for det som spys ut fra Hollywood i disse dager. Superhelter, dårlige remakes og PK-wokedritt.

Anonymkode: 65a37...2da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet er et oppbrukt tema.

Humor er et oppbrukt tema.

Skrekk er et oppbrukt tema.

Superhelter er et oppbrukt tema.

Tankeløs action er et oppbrukt tema.

Ser du hvor jeg vil her?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i alle fall se en film om for eksempel andre verdenskrig, i stede for å se enda mer søppel som "71 grader Nord" eller Farmen.                           

:svett:

Anonymkode: c416e...da0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller 2.verdenskrig film enn så mye tull som går fortiden. Det er stadig nye vinklinger. Enkelte ting, slik som bordeller i konsentrasjonsleire som et eksempel, har vært så tabu at det er ikke så veldig mange år siden det ble kjent. 

Mulig hendelsene selv er gamle, men det menneskelige aspektet blir ikke gammelt. Med det mener jeg hva folk kunne få seg til å gjøre på godt og vondt under press. Det er like aktuelt i dag. Krigen er verdensomspennende, unik og tragisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...