AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Vi har en katt på 11 år, så han er ikke spesielt gammel. Men i et par år nå så har han begynt å tisse inne med noen mnd mellomrom. Vi har måttet kaste tepper, kattesenger, bager og puter pga dette og jeg begynner å bli temmelig lei. Men hver gang det skjer, så sier jeg gjerne; om dette skjer igjen, så kan vi ikke ha han lengre. Men nå vil jeg ikke vente på neste gang det skjer, for vi har i tillegg en datter som jeg ikke skal komme borti urinen hans. Vi har hatt han til veterinær, men de finner ingen grunn til at han skal urinere utenfor kattekassen med jevne mellomrom. Er det innafor og avlive katten pga dette? Det er jo ikke et valg vi ønsker å ta, men finner ingen annen løsning 😢 Anonymkode: a03fc...3e5
Gjest Chroma Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Hvor flink er du til å rense doen? Mange katter er veldig renslige og tisser utenfor hvis doen ikke er ren.
HT22 Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Chroma skrev (3 minutter siden): Hvor flink er du til å rense doen? Mange katter er veldig renslige og tisser utenfor hvis doen ikke er ren. Renser daglig, så aldri lenge det ligger igjen avføring.😊 men han bruker doen daglig, men plutselig så tisser han andre steder. og doen er ikke glemt de dagene han tisser utenfor😭
Gjest ti10 Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Det virker som at det er typisk myke ting han tisser på. Kan du prøve å holde det unna ham? Altså begrense tilgangen hans til sånt? Er han kastrert? Kan det være markering, noen som har kommet inn på hans område? Kastrerte katter kan altså også markere. Ellers ville jeg ha tatt ham med til veterinær en gang til. Og angående datteren din, det er jo selvsagt udelikat, men det er ikke farlig å komme borti urinen hans.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Har dere det rotete? Anonymkode: 029a2...940
Gjest Chroma Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 HT22 skrev (1 time siden): Renser daglig, så aldri lenge det ligger igjen avføring.😊 men han bruker doen daglig, men plutselig så tisser han andre steder. og doen er ikke glemt de dagene han tisser utenfor😭 Men fjerner du urinen også? Er han kastrert?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Vi hadde det slik med vår katt, hun ble 11. Hun tissa inne når det begynte å bli kaldt. Hun satt til og med rett fremfor meg å tissa på teppet under salongbord et mens hun stirret på meg. Jeg truet med avlivning i tre år, men av en eller annen grunn så skjerpa hun seg hver gang jeg fikk nok. Hver gang jeg mannet meg opp med at en gang til nå så blir det en siste tur til dyrlegen, så tissa hun ikke før mange måneder etterpå. De sjekket henne for urinstein, nyresvikt, osv osv. Uten å finne noe. En gang kjøpte jeg nytt tørrfôr, kvalitetsfor men et annet merke enn det jeg pleide å kjøpe, da tissa hun inne. Dyrlegen spurte faktisk om jeg hadde gjort et sånt sprell, jeg kjøpte det vanlige og med en gang slutta tissinga. Det er skikkelig kjipt når sånt skjer. Jeg vet hvordan det er å ha det slik. Anonymkode: fbdb1...eb8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 En ting, jeg håper at dere kan prøve å omplassere han før dere avliver. Ikke skjul situasjonen. Men si at dere ikke klarer mer. Det er mulig at det å flytte faktisk kan hjelpe. Det kan være noe hos dere, eller utenfor huset hos dere som trigger denne tissingen. Det er vanskelig å si. Og dere har lov til å bli lei. Jeg antar at dere har prøvd alt, og er ferdig. Alt; er katten kastrert? Har dere nok do-kasser 1 for hver katt + 1? Har han blitt sjekket rundt akkurat når han har tisset utenfor? Kan det være at han har en nesten urin infeksjon, og dette skaper problemet? Men når dere har tatt han med til veterinær, så er det ikke noe galt? Har dere nabokatter som kan være et problem? Er det vinduer generelt rundt der han har tisset? Er det gjentagene steder, eller alltid nye steder? Er det på visse gjenstander? Anonymkode: da560...018 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Har du tatt en titt på Jackson Galaxy sine klipp? Han har en serie også der det med tissing går mye igjen og du får veldig god kunnskap av å se de. Det er bare til å lese litt på beskrivelsen på episodene og se om du finner en som er relevant. https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Her er et klipp fra den serien bare for å vise litt hva det går i, og resten fra yt kanalen, han har mange flere enn dette og: 99% av gangene katter tisser utenfor kassen er det mulig å løse problemet, man må bare være litt detektiv og finne problemet og riktig metode. Katter kan jo finne på å tisse bare fordi man ommøblerer litt eller at det er ny katt i nabolaget. Stress, utrygghet, forandringer kan trigge slikt. Det er ikke avlivnings grunn i det hele tatt. Finn problemet, fiks det, ferdig. Feliway classic kan kanskje hjelpe hvis problemet er stress/usikkerhet/markering. Hvis du har undersøkt forskjellige mulige problemer og løsninger til det og det ikke hjelper så hadde jeg tatt kontakt med en kattekonsulent (catoffice eller kattekonsulenten, eller her https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/katt) Hvis man har utelukket alle muligheter og man kan si at katten ikke har god livskvalitet, ja da kan man heller snakke avlivning. Eneste jeg vil si som kanskje ikke har en løsning, eller en enkel løsning i hvert fall er hvis katten har demens, nå er jo ikke 11 år så mye men de kan vell få demens i den alderen? Har veterinær nevnt det for dere? Har katten andre tegn? Det er jo noe som gjerne kan skje med katter med demens, at de begynner å tisse andre steder. Anonymkode: 911fa...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har dere det rotete? Anonymkode: 029a2...940 Nei, ekstremt ryddig vil jeg heller si :) Anonymkode: a03fc...3e5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 Chroma skrev (35 minutter siden): Men fjerner du urinen også? Er han kastrert? Ja, urinen er en del av avføringen, så vi fjerner selvfølgelig den og. ja, han ble kastrert som liten Anonymkode: a03fc...3e5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 Og for å svare på spørsmålet ditt. Nei det er ikke en god grunn for å avlive. Det er en god grunn til å lese deg opp på det, til å finne problemet, til å tilpasse og forsøke løsninger, til å kontakte atferdskonsulent eller til å omplassere. Det er et ansvar man tar på seg når man skaffer seg dyr. Eneste gode grunnen til avlivning er hvis man har forsøkt alt og er tom for muligheter og det faktisk påvirker katten i den grad fysisk eller psykisk at katten ikke har god livskvalitet. Jeg kan ikke skjønne at tiss her og der med flere måneders mellomrom er så plagsomt for deg, det er jo bare å vaske, bruk eddik og vann eller ferdig kjøpt spray på dyrebutikk. Ikke er det farlig for dere heller. For katten sin del bør man få ordnet opp i det men at man tenker avlivning pga litt tiss? Begynte det når datteren din kom til verden? Er han kastrert? Noen forandringer i det han begynte å tisse? Andre «symptomer»? Anonymkode: 911fa...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 ti10 skrev (50 minutter siden): Det virker som at det er typisk myke ting han tisser på. Kan du prøve å holde det unna ham? Altså begrense tilgangen hans til sånt? Er han kastrert? Kan det være markering, noen som har kommet inn på hans område? Kastrerte katter kan altså også markere. Ellers ville jeg ha tatt ham med til veterinær en gang til. Og angående datteren din, det er jo selvsagt udelikat, men det er ikke farlig å komme borti urinen hans. Han tisser også på gulvet, men det er litt enklere å rense. Tekstiler må som gjerne kastes. Han ble kastert når han var liten og vi bor i tredje etasje i blokk. Så skal ikke være noen andre katter i nærheten da. Anonymkode: a03fc...3e5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #14 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han tisser også på gulvet, men det er litt enklere å rense. Tekstiler må som gjerne kastes. Han ble kastert når han var liten og vi bor i tredje etasje i blokk. Så skal ikke være noen andre katter i nærheten da. Anonymkode: a03fc...3e5 Er han innekatt? Kan det være han blir for lite aktivisert? Anonymkode: 911fa...0d4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 Nei. Er han ellers frisk, så er dette ikke grunn for avliving. Og jeg håper virkelig av dyrelegen avviser dette om dere tar han med dit. Mest sannsynlig, hvis det er en anstendig dyrelege, vil han/hun kontakte dyrebeskyttelsen og be de ta ansvar for katten. Er selv frivillig hos dyrebeskyttelsen, og det er ikke få friske katter vi mottar fordi eier velger den enkle utvei. Jeg forstår frustrasjonen. Men mest sannsynlig, siden katten ikke feiler noe, er dette et symptom på frustrasjon hos katten og. Så enten må du analysere situasjonen med kattens øyne og finne ut hva som plager han, eller så må du be noen som er villig til å hjelpe katten overta ansvaret. Anonymkode: 15904...b86 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #16 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han tisser også på gulvet, men det er litt enklere å rense. Tekstiler må som gjerne kastes. Han ble kastert når han var liten og vi bor i tredje etasje i blokk. Så skal ikke være noen andre katter i nærheten da. Anonymkode: a03fc...3e5 Det kan bo katter vegg i vegg. Katter hører bedre enn oss mennesker, og han kan reagere på naboer. Anonymkode: da560...018 1
Kittykat Skrevet 23. september 2022 #17 Skrevet 23. september 2022 (endret) Dere må finne årsaken til at katten tisser utenfor kattedoen. Det kan være stress, frustrasjon, sykdom (nyresteiner, urinveisinfeksjon o.l.), katten liker ikke kattesanden, kattedoen blir ikke tømt eller rengjort m.m. Man avliver ikke katten med mindre det er pga sykdom og andre ting som man ikke kan få bukt med ved hjelp av medisin. Når begynte katten med det dette? Begynte det før eller etter datteren deres ble født? Har naboen deres også en katt? Dere må begynne å bekrefte/avkrefte årsakene til urineringen utenfor kattedoen. Dere har allerede vært hos dyrlegen. Har dere hatt med urinprøve? Har katten blitt undersøkt med ultralyd/røngten? Hvis det er tilfelle, så må dere se på hva som er årsaken hjemme. Det kan som sagt være stress og frustrasjon, at katten er misfornøyd med noe. Vi hadde en katt som urinerte og bæsjet utenfor kattedoen med jevne mellomrom. Vi bor også i blokk. Vi tolket det som protest mot hvor kattedoen stod, størrelsen på kattedoen og hvor ofte den ble rengjort/tømt (tømt hver dag). Men vi hadde en til katt da. De hadde hver sin kattedo, men den ene katten brukte likevel denne kattens kattedo. Det kunne aldri falt meg inn å avlive katten vår pga dette. Ja, det var frustrerende for oss, men det var ingen fysisk årsak og det skjedde kun innimellom. Ellers så var katten glad og hadde det kjempefint. Så er det ingen fysisk/medisinsk årsak, så må dere undersøke situasjonen hjemme. Og dere må ikke kaste alt som katten har tisset på. Vi vasket pledd/små gulvtepper o.l. hvis katten hadde tisset på det. Det ble rent og pent og luktet ikke urin etter vask. Endret 23. september 2022 av Kittykat 1
Gjest Chroma Skrevet 23. september 2022 #18 Skrevet 23. september 2022 Bruker du den samme kattesanden hele tiden? Noen katter reagerer hvis man bytter sand. Det samme gjelder fór.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #19 Skrevet 24. september 2022 Kanskje laktiv/nervøs blære? Mange, både dyr og mennesker, kan reagere på kulde og få dårlig blærekontroll pga det. det skjedde faktisk meg en gang jeg gikk en fjelltur en vinter. Plutselig tissa jeg på meg.. Anonymkode: aa0bc...9a9
Maskinfører Skrevet 1. oktober 2022 #20 Skrevet 1. oktober 2022 Har han det bra ellers så er det ingen grunn til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå