AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Hei, Fødte for 6 uker siden og har i etterkant av fødselen fått fremfall.. den fremre skjedeveggen buler ut av skjedeåpningen. Føles som en stor kul. Har noen andre opplevd dette - evnt. Ble det bedre? Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Det ble veldig mye bedre og er ikke noe jeg kjenner noe til, selv ikke etter å ha fått et barn til i ettertid. Men du må gi det tid, etter et år følte jeg ting begynte å bli bedre. Jeg er ikke god til å knipe, men det bør du jo gjøre hver dag. Anonymkode: 4353e...622
Gjest Lija Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 (endret) | Endret 26. september 2022 av Lija
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Hvis man er eldre fødende så får man lettere prolaps...? Anonymkode: d690a...2d0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Jeg sliter også med dette, 5 mnd etter fødsel. Det ble ikke et problem rett etter fødsel, men etter et par måneder sluttet jeg med knipeøvelser, og det skulle jeg ikke gjort. Trening av bekkenbunn hjelper, men jeg må passe på at jeg ikke overdriver. Korte økter hver dag gjør at jeg får løftet ting på plass, uten at musklene blir slitne. Jevnlig trening, hvor jeg tenker over bekkenbunn og buktrykk, virker også å ha en effekt. For meg er ikke standard knipeøvelser bra nok, for de går ikke dypt nok. Jeg har derfor funnet en gratis podcast med forskjellige øvelser, med økter på 5, 10 og 15 minutter. "Innovo restore the floor" heter den. Anonymkode: c8587...a38
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 Ja, men gjorde knipeøvelser og var som før ett år etter fødsel. Anonymkode: f3e78...816
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Veldig vanlig, men du som har født for så kort tid siden må gi det tid. Jeg fikk fremfall etter tvillinggraviditet,og måtte ta operasjon for rette opp igjen. Da hadde det gått to år med bekkenbunnstrening etter fødselen. Desverre har jeg nå etter 7 år fått tilbakefall, og venter på ny gyn vurdering. Underlivet forandrer seg ofte en del etter fødsel. Det er helt normalt. Og hos mange er det varig. Så lenge det fungerer uten smerter og problematikk skal du bare slappe av, og tenke på hva fantastisk oppgave den har vært igjennom. Det er jo ganske utrolig å tenke på sånn egentlig 😅 Anonymkode: 23f37...a58 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det ble veldig mye bedre og er ikke noe jeg kjenner noe til, selv ikke etter å ha fått et barn til i ettertid. Men du må gi det tid, etter et år følte jeg ting begynte å bli bedre. Jeg er ikke god til å knipe, men det bør du jo gjøre hver dag. Anonymkode: 4353e...622 Hvor lenge etter fødsel tok det før du ble bra? Og var du så plaget at selve fremfallet kom ut skjedeinngangen? Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men gjorde knipeøvelser og var som før ett år etter fødsel. Anonymkode: f3e78...816 Hvor ofte og hvilke knipeøvelser gjorde du? Var fremfallet så ille at det kom ut skjedeåpningen? Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 Lija skrev (6 timer siden): Veldig vanlig. Søk opp hypopressiv trening💕Og kanskje ta en tur til gynekolog på 6 ukers kontrollen. ?:) Skal begynne hos fysio nå (spesialist) og hun anbefalte meg å avvente med hypopressiv trening inntil videre! Men skal definitivt sjekke det ut dersom jeg ikke merker bedring av knipeøvelsene Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sliter også med dette, 5 mnd etter fødsel. Det ble ikke et problem rett etter fødsel, men etter et par måneder sluttet jeg med knipeøvelser, og det skulle jeg ikke gjort. Trening av bekkenbunn hjelper, men jeg må passe på at jeg ikke overdriver. Korte økter hver dag gjør at jeg får løftet ting på plass, uten at musklene blir slitne. Jevnlig trening, hvor jeg tenker over bekkenbunn og buktrykk, virker også å ha en effekt. For meg er ikke standard knipeøvelser bra nok, for de går ikke dypt nok. Jeg har derfor funnet en gratis podcast med forskjellige øvelser, med økter på 5, 10 og 15 minutter. "Innovo restore the floor" heter den. Anonymkode: c8587...a38 Takk for svar! Hvor fant du podcasten, finner den inne på spotify🤷🏼♀️ Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 Jeg hadde det og fikk satt inn en gummiring hos gynekolog som holdt det på plass. Kjente ikke at den var der, så helt uproblematisk. Hun fortalte at ting ofte trekker seg sammen når man får tilbake mensen. Dette stemte for min del, så tok den ut da jeg fikk mensen etter ca 9-10 mnd. Brukte den igjen etter fødsel nr to også. Løper en del og for meg var dette redningen for å komme igang etter fødsel, da det var veldig ubehagelig uten denne ringen Anonymkode: 4af2d...0aa
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde det og fikk satt inn en gummiring hos gynekolog som holdt det på plass. Kjente ikke at den var der, så helt uproblematisk. Hun fortalte at ting ofte trekker seg sammen når man får tilbake mensen. Dette stemte for min del, så tok den ut da jeg fikk mensen etter ca 9-10 mnd. Brukte den igjen etter fødsel nr to også. Løper en del og for meg var dette redningen for å komme igang etter fødsel, da det var veldig ubehagelig uten denne ringen Anonymkode: 4af2d...0aa Takk for svar Jeg er helt avhengig av løpeturene mine, og gikk helt i kjelleren når jeg fikk fremfall.. klarer såvidt å trille vogna på flatmark liksom.. Antar det er pessar du fikk, altså denne ringen? Hvor «ille» var fremfallet, kjente du det utenfor/i skjedeinngangen? Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #14 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar Jeg er helt avhengig av løpeturene mine, og gikk helt i kjelleren når jeg fikk fremfall.. klarer såvidt å trille vogna på flatmark liksom.. Antar det er pessar du fikk, altså denne ringen? Hvor «ille» var fremfallet, kjente du det utenfor/i skjedeinngangen? Anonymkode: ba242...798 Jeg var ikke veldig rammet, men det føltes som når en tampong sitter i åpningen og holder på å falle ut. Så kun ubehagelig, ikke vondt. Ringen var bokstavelig talt en gummiring, kanskje 7-8 cm i diameter. Kunne ta den ut og inn selv, men hadde den inne hele tida. Anbefaler å teste ut, siden sjansen er stor for at ting går seg til etter hvert Anonymkode: 4af2d...0aa
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #15 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg var ikke veldig rammet, men det føltes som når en tampong sitter i åpningen og holder på å falle ut. Så kun ubehagelig, ikke vondt. Ringen var bokstavelig talt en gummiring, kanskje 7-8 cm i diameter. Kunne ta den ut og inn selv, men hadde den inne hele tida. Anbefaler å teste ut, siden sjansen er stor for at ting går seg til etter hvert Anonymkode: 4af2d...0aa Akkurat samme følelsen jeg har.. ikke vondt men ubehagelig nok til at det går skikkelig utover livskvaliteten. Jeg som skulle kose meg sånn i barseltia med trilleturer og:( men denne ringen; kunne du leve som «før»? Altså trene og løfte litt tyngre osv? Og kunne du ha samleie med ringen? Anonymkode: ba242...798
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #16 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akkurat samme følelsen jeg har.. ikke vondt men ubehagelig nok til at det går skikkelig utover livskvaliteten. Jeg som skulle kose meg sånn i barseltia med trilleturer og:( men denne ringen; kunne du leve som «før»? Altså trene og løfte litt tyngre osv? Og kunne du ha samleie med ringen? Anonymkode: ba242...798 Ja, levde helt som før. Jeg trener ikke noe vekter, men var veldig aktiv ellers. Gikk milevis hver dag ol. Jeg merket ikke noe ved sex, og mannen sa ikke han gjorde det heller, men mulig han bare var snill 😅 Anonymkode: 4af2d...0aa
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #17 Skrevet 24. september 2022 6 uker er ingenting. Er helt normalt at skjedevggene er slappe så kort tid etter fødsel. Og den tampong som faller ut følelsen er også helt vanlig. Gjør knipeøvelser og ikke vær redd for å bevege deg. Men vent litt med jogging. Jeg følte meg helt fin igjen 8 mnd etter fødsel. Født 2 barn til etter det og har da ikke merket noe forverring. Jeg hadde veldig god effekt av knipeøvelser. Gikk til en fysioterapeut som var ekspert på området. Anonymkode: 180aa...624
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #18 Skrevet 24. september 2022 Fødte for 6 mnd siden, og har ikke merket bedring enda. Anonymkode: c19a3...661
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #19 Skrevet 24. september 2022 Jeg måtte operere, ca 4 år etter tvillingfødsel. Var en grei operasjon, og ble veldig bra. Anonymkode: a8271...069
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #20 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fødte for 6 mnd siden, og har ikke merket bedring enda. Anonymkode: c19a3...661 Ikke? Har du oppsøkt gyn/fysio? Anonymkode: ba242...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå