Gå til innhold

Er jeg urettsmessig midlertidig ansatt? I så fall, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en midlertidig stilling som jeg lurer på om kan være ulovlig (altså, burde ha vært fast), og lurer på om noen kan hjelpe meg med å svare på spørsmål.

I kontrakten min er det skrevet at jeg har en midlertidig stilling fordi arbeidet jeg gjennomfører er av midlertidig karakter, jf. Arbeidsmiljøloven § 14-2 andre ledd bokstav a. I realiteten gjør jeg det samme arbeidet som kollegene mine. Vi deltar på de samme møtene, deler arbeidsoppgaver med hverandre og tar over hverandres arbeid hvis det skulle oppstå uventede endringer eller fravær. Det virker som om jeg er engasjert for å jobbe med bedriftens daglige drift, og ikke ett eller flere store/uregelmessige prosjekter med fastsatte tidsfrister.

Jeg er så vidt jeg vet ikke ansatt i vikariat – i så fall vet jeg ikke hvem jeg vikarierer for (noe jeg, hvis vikariat, har krav på).

Bedriften jeg er ansatt i har så vidt meg bekjent ikke hatt flere eller større arbeidsoppgaver i perioden jeg er ansatt, og hvis driften skal fortsette med samme kapasitet etter at kontrakten min går ut må det ansettes noen i mitt sted.

Den midlertidige kontrakten min avsluttes snart, og jeg vet ikke om arbeidsgiver er interessert i å beholde meg. Før kontrakten ble signert ble det også skrevet i en epost fra arbeidsgiver at jeg skriver under på en midlertidig kontrakt som kan bli omgjort til fast stilling «hvis det er en god match». Dette får jeg svar på «snart».

Jeg lurer på to ting: 1) Om stillingen min i det hele tatt burde ha vært midlertidig, og om arbeidsgiver har brutt Arbeidsmiljøloven ved å ansette meg i en midlertidig stilling (og ikke fast), og 2) Hvordan går jeg frem for å bli fast ansatt?

Anonymkode: 26384...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de har ansett deg rett (og fornyer avtalen) er jo alt ok.

Men om du er ansatt feil fordi de bevisst har misbrukt systemet - vil du fortsatt jobbe der da?

Skrevet

Du bør kontakte fagforeningen din. Men her er noen generelle betraktninger:

• Det høres ikke ut som stillingen din burde vært klassifiert som midlerditid.
  • Imidlertid hadde arbeidsgivere lov til å ansette folk midlertidig i inntil 1 år på et generelt grunnlag uten spesifikk begrunnelse frem til 1 juni å år.  Så de har nok sitt på det tørre ved ansettelse av deg (selv om definisjonen er feil). 
  • Hvis stillingen din faktisk ikke er av midlertidig karakter har de faktisk ikke lov til å forlenge kontrakten din.
  • Arbeidsmiljøloven § 14-2 sier at du har krav på fortrinnsrett hvis de lyser ut en stilling innefor det du jobber med, ikke at du har krave på fast ansettelse uansett
  • Hvis du har være midlertidig ansatt i mer enn 3 år har du krav på fast ansettels

• Nyttig 1
Skrevet
Tuba skrev (2 timer siden):

Du bør kontakte fagforeningen din. Men her er noen generelle betraktninger:

• Det høres ikke ut som stillingen din burde vært klassifiert som midlerditid.
  • Imidlertid hadde arbeidsgivere lov til å ansette folk midlertidig i inntil 1 år på et generelt grunnlag uten spesifikk begrunnelse frem til 1 juni å år.  Så de har nok sitt på det tørre ved ansettelse av deg (selv om definisjonen er feil). 
  • Hvis stillingen din faktisk ikke er av midlertidig karakter har de faktisk ikke lov til å forlenge kontrakten din.
  • Arbeidsmiljøloven § 14-2 sier at du har krav på fortrinnsrett hvis de lyser ut en stilling innefor det du jobber med, ikke at du har krave på fast ansettelse uansett
  • Hvis du har være midlertidig ansatt i mer enn 3 år har du krav på fast ansettels

Vikarer har ikke fortrinnsrett. 

Anonymkode: 659cf...89e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vikarer har ikke fortrinnsrett. 

Anonymkode: 659cf...89e

Nei det stemmer men midlertidig ansatte har fortrinn. 

(2) Fortrinnsretten gjelder også arbeidstaker som er midlertidig ansatt og som på grunn av virksomhetens forhold ikke får fortsatt ansettelse. Dette gjelder likevel ikke arbeidstaker som er midlertidig ansatt i vikariat etter § 14-9 andre ledd bokstav b. Fortrinnsretten gjelder dessuten for arbeidstaker som har akseptert tilbud om redusert stilling i stedet for oppsigelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...