Gå til innhold

til deg som jobber turnus. Hva syns du er fordelene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er nydelig å ha fri før kveldsvakt, da får jeg gjøre akkurat det jeg vil , om det er å rydde hus, handle, gå tur, lese bok,slappe av osv. Elsker også at jeg ikke må tidlig opp hver dag. Når jeg jobber helg, har jeg meir fri i uka. Varierte arbeidsoppgaver da jeg er sammen med pasienter både på dagtid og kveld ( jobber ikke natt ) Hilsen voksen dame med barn som har flyttet ut

Anonymkode: 94fa7...46c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordeler? Haaaha, du er morsom:)

Neida, det var godt å ikke må stå opp tidlig hver dag, MEN for meg personlig så merket jeg at denne vekslingen mellom DV og SV, og særlig sen-tidlig vakter, veldig negativt påvirket min mentale helse. Så selv om jeg er et utpreget B-menneske, så responderer den mentale helsen min bedre på rutinen med å stå opp kl 07 hver dag.

Jeg klarte heller ikke å gjøre noe før senvaktene, for jeg ble bare stresset for å komme for sent og så bare på klokka, så eneste jeg klarte å ta meg til var husarbeid(leiligheta var spotless da :fnise: ). Så ble veldig ensom for jeg traff jo aldri folk når jeg 90% av tiden hadde senvakt, hadde alltid senvakt når det var noe arrangement eller noe jeg ville på. Og hadde jeg en sjelden gang dagvakt da, så var det sen-tidlig kombo og da var jeg så trøtt at jeg ikke var i stand til å gjøre noe som helst etter jobb, selv med et absurd høyt koffeininntak:P

Det var på langt nær de neste problemene jeg hadde i min jobb, så jeg er glad jeg har landa meg en kontorjobb. Jeg føler meg tilstrekkelig, at jeg mestrer og gjør en god jobb, jeg går ikke hjem med dårlig samvittighet. Og, jeg har et liv utenom jobb ikke minst! Overskudd til trening ikke minst, har jeg ikke gjort de siste 5 årene i turnus.

Anonymkode: 872f9...a90

• Liker 3
Skrevet

Har mye seinvakter og liker det fordi da kan jeg gå på ski, kjøre alpint og gå fjellturer på dagtid før seinvakter. Samt at jeg liker å sove lenge når jeg kan. Utover det liker jeg ikke noe med turnus.

Anonymkode: cc541...1af

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om butikkjobb regnes som turnus, men hadde mest sen- og helgevakter.

Som andre nevner var det godt å kunne sove ut og ha rolige morgener i blant. Men jeg fikk heller ikke gjort noe når jeg skulle ha senvakt, ble bare sittende og vente på å reise på jobb. Siden jeg jobbet tre av fire fredagskvelder og annenhver lørdag så hadde jeg ikke ordentlig helg og kunne sjelden bli med på noe sosialt eller arrangementer fordi jeg var på jobb. Hadde fri alle mandager, så min helg ble søndag til mandag. Men da var jo de fleste andre på jobb.

Jeg har også kontorjobb nå og trives mye bedre nå, selv om jeg jobber mer nå enn jeg gjorde i butikk. Jeg har fri når andre har fri, har ro i meg til å gjøre det jeg vil på kvelden etter jobb og har fått tilbake helgene og det sosiale livet mitt. Så for meg passer det mye bedre.

Men synes det er flott at det er folk som foretrekker turnus og trives med det. Vi trenger jo begge deler.

Anonymkode: f6c47...96d

Skrevet

Kveldstillegg. Utover det ingenting. 

Elsket det før jeg fikk barn, både sen og nattevakt. Men byttet yrke for jeg likte ikke kombinasjon turnus/familieliv. 

Anonymkode: bde61...a6b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er heldigvis utdannet innen noe hvor turnusarbeid ikke er aktuelt i det hele tatt, men jeg hadde sommerjobb på sykehjem for noen år siden. Syntes det var litt deilig å slippe 8-4 fem dager i uka som jeg var vant til. Plutselig kunne jeg ha fri to-tre dager på rad midt i uka, og da var jeg jo "fri" til å gjøre alt jeg ville, og det var deilig å ha fri når ingen andre hadde fri. Det som var litt verre var jo å gå fra seinvakt til tidligvakt. Det var grusomt! Og lønnstilleggene i helga var hårreisende, jeg som var vant til 100% tillegg om jeg måtte jobbe helg. Kunne heller aldri tenke meg å jobbe turnus ved høytider, spesielt ikke i jula, og i hvert fall ikke nå som jeg har fått barn. For min del trumfer alle ulempene ved turnus de små fordelene. Alle ære til de som står på i sånne yrker! 

Anonymkode: ead38...0c5

Skrevet

Jobber rotasjon. Starter friperioden min i dag, som betyr at jeg ikke skal jobbe mer før jul😉😅

Andre fordeler: Spiser gratis på jobben og har ingen andre utgifter enn tannkrem og sjampoo 6 måneder i året. Jeg klarer å holde 100% fokus på jobben, og kollegaene blir som en familie, pluss at jeg får reist mye og sett verden.. 😉

Anonymkode: f696c...82c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns det er nydelig å ha fri før kveldsvakt, da får jeg gjøre akkurat det jeg vil , om det er å rydde hus, handle, gå tur, lese bok,slappe av osv. Elsker også at jeg ikke må tidlig opp hver dag. Når jeg jobber helg, har jeg meir fri i uka. Varierte arbeidsoppgaver da jeg er sammen med pasienter både på dagtid og kveld ( jobber ikke natt ) Hilsen voksen dame med barn som har flyttet ut

Anonymkode: 94fa7...46c

Jeg har jobbet skift, er nå i en dagtid stilling.

Det jeg savner med å jobbe skift; ha fri midt i uka, og når det ikke er jobbhelg, hadde jeg alltid kun 4 dagers uker. Sove lenge før jeg skal på jobb til kveld eller natt.

Det jeg ikke savner: å jobbe helg! Jeg absolutt elsker å ha fri hver helg. Det er verdt å jobbe 5 dager i uken, stå opp tidlig, bare for å ha fri hver helg! Jeg elsker helg!

Anonymkode: 7e1cf...b44

Skrevet

Gode tillegg. Elsker å ha litt fri midt i uka. Får unna alt husarbeid mens unga er på skolen, og har tid til å trene, gå i skogen, møte venner eller late meg litt. 
Vil aldri i verden jobbe man-fre 8-16..

Eneste negative er å jobbe i jula..

Anonymkode: 565c9...248

Skrevet

Tilleggene. At jeg kan handle midt på dagen. Enkelt å få seg tannlegetime. Er alltid hjemme når barna kommer fra skolen. Dagene blir varierte. 

Skrevet

Liker å ha fri når alle andre er er ute av huset. Får ryddet, slappet av, sett på serie, ordnet legetimer, møte andre venner som jobber turnus, tannlege etc.  Når jeg skal på senvakt så liker jeg at jeg kan følge barna på skolen, handlet. Trene, møte venner, ryddet. Jeg liker godt å jobbe senvakter da jeg ofte blir mye mer sliten etter dagvakter. Det er fordeler og ulemper med alt, og da gjelder det turnus også. Snart skal jeg over til kontorjobb, men den blir med 3 dager hjemmekontor så da slipper jeg turnus men får gjort litt hjemme som å sette på oppvask, klesvask etc mellom møter og gjøremål. 

Anonymkode: 84f9e...e53

Skrevet

Det å ha en dag her og der helt fri. Ha rolige morgener og formiddager til å gjøre alt en ønsker. Kveldstillegg er en fordel. Men også alenetiden uten andre hjemme.

Anonymkode: b236a...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...