Gå til innhold

Jordmor - opplevd vold i barndom, blir redd for de skal tenke dårlig om meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått spørsmål om vold av jordmor, og var ærlig på at jeg har opplevd dette som barn. Har vært til behandling hos psykolog og traumegruppe for å bearbeide dette, fått tilbakemelding der ifra om at jeg er svært ressurssterk og at de har ingen bekymring rundt min evne til å få barn. 

Likevel blir jeg redd av å fortelle dette, da jeg vet de spør pga man kan bli voldelig mot egne barn om man har opplevd dette selv. Jeg angrer nesten på at jeg fortalte det, selv om jeg VET at jeg aldri ville gjort mitt barn noe. Jeg jobber med barn i tillegg, og har god forståelse rundt barn generelt og hvordan man skal imøtekomme de på følelser etc. 

Er der andre som har svart ja på dette og opplevd at det går bra? Blir redd de skal «ta meg» på at jeg har opplevd vold, eller at min barn må oppleve barnevern o.l selv om min frykt er helt ubegrunnet da jeg er trygg på at jeg blir en god mor.

Anonymkode: 49cf1...956

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår bekymringen, men man må nesten gå ut ifra at de ønsker deg det beste og ønsker å være til støtte og kanskje koble opp andre ressurser hvis det er behov for det. Men du har jo jobbet med det og klarer deg bra. Det er sikkert mye for å sette det på dagsorden og åpne for at det går an å ta opp hvis du skulle kjenne på at ting blir vanskelige.

Jeg tolket det egentlig mest som at de fisket etter om min partner var grei med meg. Det er jo dessverre noen gravide som opplever vold fra partner/barnefar.

Anonymkode: 02165...ced

• Liker 3
Skrevet

Aldri fortell noe til helsepersonell, de bruker det bare mot deg!

Anonymkode: 0a195...6c6

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk samme spørsmålet og svarte også ærlig. Jeg har ikke gått til noe behandling da, har bearbeidet alt selv og har det fint. Jeg ble aldri spurt om det igjen og det var aldri tema på kontroller senere.

Anonymkode: c8328...e2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg håper ikke dette stemmer, er jo det jeg ble redd for etterpå 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk samme spørsmålet og svarte også ærlig. Jeg har ikke gått til noe behandling da, har bearbeidet alt selv og har det fint. Jeg ble aldri spurt om det igjen og det var aldri tema på kontroller senere.

Anonymkode: c8328...e2e

Så bra at det ikke ble noe mer sak ut av dette. Jeg følte hun ble veldig opptatt av det som har skjedd og at hun syntes synd på meg men sa at det har ingenting med å gjøre at man blir en dårlig foreldre, men at man noen ganger kan se at de som er utsatt for vold blir voldelig. Jeg har ingen bekymring rundt at jeg skal bli dette, har aldri vært voldelig med noen men det er ekkelt om de plutselig «dømmer» meg ut ifra barndom 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja jeg håper ikke dette stemmer, er jo det jeg ble redd for etterpå 

Om du forteller at far til barn har vært psykisk eller fysisk mot deg så blir barnevernet bekymret og vil du skal flytte ut, og så kaller de deg ressurssvak, så har du ingenting.

voldelige foreldre, det mener helsepersonell og barnevern går i arv så de vil ALLTID følge med deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du forteller at far til barn har vært psykisk eller fysisk mot deg så blir barnevernet bekymret og vil du skal flytte ut, og så kaller de deg ressurssvak, så har du ingenting.

voldelige foreldre, det mener helsepersonell og barnevern går i arv så de vil ALLTID følge med deg!

Skjønner ikke helt hva du mener? De har sagt jeg er ressurssterk og min samboer har ikke vært voldelig, men jeg har altså hatt en foreldre som har vært voldelig mot meg i oppveksten. 

Om samboer hadde vært voldelig mot mine barn eller meg måtte jeg selvfølgelig flyttet bort fra han for å beskytte mine barn, men dette ville han aldri vært. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener? De har sagt jeg er ressurssterk og min samboer har ikke vært voldelig, men jeg har altså hatt en foreldre som har vært voldelig mot meg i oppveksten. 

Om samboer hadde vært voldelig mot mine barn eller meg måtte jeg selvfølgelig flyttet bort fra han for å beskytte mine barn, men dette ville han aldri vært. 

Det sier de fleste, men de første gjør det. Spesielt de som er utsatt for vold selv tidligere

Anonymkode: a878c...d1f

Skrevet

Jeg er ikke jordmor, men helsesykepleier. Vi vet at mange barn statistisk sett blir utsatt for vold, og at mange foreldre dermed har blitt utsatt for vold. Det er ikke farlig å svare ærlig. Du blir ikke mistenkeliggjort eller meldt til noen. Ofte har foreldre som har blitt utsatt for vold veldig sterk motivasjon for IKKE å gi sitt barn en lignende barndom.

Så er det slik at noen ganger kan en oppleve å reagere på andre måter enn man ønsker i triggende situasjoner. Da er det viktig å ta tak i det og for eksempel melde seg på et foreldreveiledningskurs eller søke hjelp på annet vis. Dette gjelder både dem av oss som har blitt utsatt for vold og dem av oss som ikke har blitt utsatt for vold.

Gratulerer med graviditeten og lykke til! 😊

Anonymkode: 83ccb...20b

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det sier de fleste, men de første gjør det. Spesielt de som er utsatt for vold selv tidligere

Anonymkode: a878c...d1f

Jeg skjønner ikke helt, jeg har ingen problemer med at min samboer er voldelig? Min samboer er snill som ett lam. Det er min foreldre som har vært dette 

Skrevet

Jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn, og fortalte dette selv. For tenkte det var lurt at de var klar over det, da det ville jo være en mulighet for at fødselen ville føles traumatisk. Og synes de behandlet meg veldig bra. 

Og selvfølgelig ville jeg aldri utsatt barna mine for noe fælt. 

Anonymkode: 6c5d0...1b8

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er ikke jordmor, men helsesykepleier. Vi vet at mange barn statistisk sett blir utsatt for vold, og at mange foreldre dermed har blitt utsatt for vold. Det er ikke farlig å svare ærlig. Du blir ikke mistenkeliggjort eller meldt til noen. Ofte har foreldre som har blitt utsatt for vold veldig sterk motivasjon for IKKE å gi sitt barn en lignende barndom.

Så er det slik at noen ganger kan en oppleve å reagere på andre måter enn man ønsker i triggende situasjoner. Da er det viktig å ta tak i det og for eksempel melde seg på et foreldreveiledningskurs eller søke hjelp på annet vis. Dette gjelder både dem av oss som har blitt utsatt for vold og dem av oss som ikke har blitt utsatt for vold.

Gratulerer med graviditeten og lykke til! 😊

Anonymkode: 83ccb...20b

Tusen takk for betryggende og utfyllende svar. Jeg har tenkt akkurat det du skriver om at jeg vil bruke barndommen min til noe positivt, som dette med at mitt barn aldri skal oppleve slikt. 

Før vi begynte å prøve var jeg også i kontakt med lege og psykolog, begge gav meg klar signal på at vi kan prøve å få barn og var veldig positiv til dette så føler jeg har gjort det jeg kan for å legge ting bak meg og bearbeide. 

Det er jo ett veldig fint tiltak å spørre rundt dette uansett, for å avverge eller gi veiledning men håper bare at man ikke blir «uglesett» for man har dårlig barndom. Tusen takk for det ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn, og fortalte dette selv. For tenkte det var lurt at de var klar over det, da det ville jo være en mulighet for at fødselen ville føles traumatisk. Og synes de behandlet meg veldig bra. 

Og selvfølgelig ville jeg aldri utsatt barna mine for noe fælt. 

Anonymkode: 6c5d0...1b8

Dette må være helt forferdelig, håper du har det bra den dag idag ❤️ Godt å høre at du turde å være ærlig, og at du ble ivaretatt og at det ikke ble brukt mot deg. Ble litt roligere nå 

Skrevet

Jeg har ikke blitt utsatt for vold, men omsorgssvikt og tok selv opp dette da jeg nettopp IKKE ville det skulle «gå i arv». Fikk ekstra oppfølging og foreldrekurs i svangerskapet, som har hjulpet meg mye i å bearbeide min egen barndom og gitt meg trygghet i rollen som mor. Følte aldri at det ble brukt mot meg, kun vært en mulighet til å få så mye støtte som mulig (jeg takker ja til alt). 

Anonymkode: 1434d...395

• Liker 2
Skrevet

Fortalte om vold i barndom, og har opplevd å få støtte i samtaler hos fvk ved behov og voldskurs hos atv. Du har ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: 2b658...8fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke blitt utsatt for vold, men omsorgssvikt og tok selv opp dette da jeg nettopp IKKE ville det skulle «gå i arv». Fikk ekstra oppfølging og foreldrekurs i svangerskapet, som har hjulpet meg mye i å bearbeide min egen barndom og gitt meg trygghet i rollen som mor. Følte aldri at det ble brukt mot meg, kun vært en mulighet til å få så mye støtte som mulig (jeg takker ja til alt). 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fortalte om vold i barndom, og har opplevd å få støtte i samtaler hos fvk ved behov og voldskurs hos atv. Du har ingen grunn til bekymring.

Men fikk dere denne oppfølgingen som «påtvunget» eller noe frivillig? Jeg har fått en form for frivillig oppfølging etter fødsel, men vet ikke om jeg skal takke ja da det egentlig gir meg mer følelsen av å bli påminnet om at «oppveksten din var dårlig derfor går du her». 

Har gått til behandling for ting som har skjedd i oppveksten som sagt og fått klar signal fra lege og psykolog på at jeg vil bli en god foreldre, og følte meg «ferdig» med dette for lenge siden. Føler med dette ekstra tiltaket at det bare ripper opp igjen og gjør meg «utrygg» i min foreldrerolle pga de tenker at vold = vold av egne barn, selv om jeg har ingen grunn til det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men fikk dere denne oppfølgingen som «påtvunget» eller noe frivillig? Jeg har fått en form for frivillig oppfølging etter fødsel, men vet ikke om jeg skal takke ja da det egentlig gir meg mer følelsen av å bli påminnet om at «oppveksten din var dårlig derfor går du her». 

Har gått til behandling for ting som har skjedd i oppveksten som sagt og fått klar signal fra lege og psykolog på at jeg vil bli en god foreldre, og følte meg «ferdig» med dette for lenge siden. Føler med dette ekstra tiltaket at det bare ripper opp igjen og gjør meg «utrygg» i min foreldrerolle pga de tenker at vold = vold av egne barn, selv om jeg har ingen grunn til det 

Jeg ba om det selv, så har aldri opplevd noe som påtvunget. Men jeg tenker også dess flere tiltak, dess bedre — føler ikke at jeg kan få «for mye» hjelp. Min barndom var jo dårlig, uansett om noen minner meg på det eller ikke, og det får jeg ikke gjort noe med. Men jeg kan gjøre noe med mitt barns barndom. Har ikke følt at noen i det hele tatt har trodd jeg ville bli en dårlig mor, heller tvert imot, at det å være klar over det og ta tak i det blir sett på som tegn på at man blir en god forelder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner hva du mener, men du kjenner deg selv best og hvis du føler at du ikke har behov så takker du rett og slett nei.

F.eks hadde jordmora mi satt meg opp på time med helsesykepleier før fødsel for at jeg skulle fortelle henne om barndommen min. Da sa jeg rett ut at dette ønsker jeg ikke da jeg ikke ser behovet, ønsker å bli behandlet normalt etter fødsel og dette opplevde jeg at jordmor respekterte med det samme. Så du må bare si rett ut hva du synes passer og ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 14.20):

Kommer ann på helsepersonellet. De har en svært stor variasjon i evne til å se mennesker og å ha kunnskap om mennesker. Helsepersonell er ikke en enhet med like synspunkter og evner. 

Anonymkode: d0f37...631

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...