AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Jeg solgte en vare på finn.no. Jeg hadde oppgitt i annonsen hva som fulgte med. En kjøper bestiller med "fiks ferdig", jeg sender varen avgårde og den blir levert. Kunden blir da forbannet og mener jeg har plukket varen fra hverandre, og ikke sendt med alt som skulle være med. Han hadde sett noe på bildet som IKKE fulgte med, men jeg hadde skrevet i annonsen hva som skulle være med. Hadde kunden kjøpt denne varen ny i butikk, ville han også kun fått de delene jeg sendte avgårde. Jeg tok også utgangspunkt i tekst som sto på en nettside hvor man kunne kjøpe denne varen. Kunden var tydeligvis ikke ute etter varen jeg solgte, men "ekstradelen" som han hadde sett på bildet. Jeg var i kontakt med finn.no som mente at jeg ikke trengte å ta varen i retur, men at kunden kunne stoppe betalingen. Dette kunne bli svært styrete og tidskrevende. Så for "enkelthetens skyld" kunne jeg være snill å ta varen i retur, men det var opp til meg. Jeg orket i utgangspunktet ikke noe styr, så skrev til kunden at han kunne sende varen i retur- mot at han selv sto for porto. Jeg skrev også at jeg skulle tilbakeføre pengene når jeg hadde mottatt varen. Kjøper sa at dette var ok. Samme dag han hadde sendt varen i retur krevde han pengene tilbake. Jeg svarte at avtalen mellom oss var at jeg skulle tilbakeføre pengene når varen var ankommet. Varen har jeg fremdeles ikke fått. Da jeg spurte etter sporingsnummer sier kjøper at den er sendt uten sporing. På bildet har han også brukt den samme etiketten fra helthjem som jeg brukte, bare at han har satt en strek over strekkoden og ringet rundt mitt navn som adresse den skal sendes til. "Koden" som jeg brukte da jeg la varen på dørmatten var også synlig, og jeg pleier alltid skrive den to steder for å være sikker på at det ikke skal bli noe tull (han har brukt samme innpakking som jeg brukte). Kjøper ønsker nå å få pengene refundert og mener det er mitt problem, og mener jeg lyver. Den skriftlige avtalen mellom oss er at jeg skal refundere pengene når varen er mottatt- men den har jeg ikke fått. Hvem har ansvar her? Anonymkode: 70e2b...5b5
stratoskua Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Hvis du har oppgitt i annonsen spesifisk hva som følger med, og sendt det avgårde, har du gjort "riktig" og kjøpet kan sees på som gjennomført. Kjøper har også et ansvar for å undersøke hva som følger med, hvis han er i tvil. Man kan dele denne saken opp i to deler. Du har sendt og levert varen, så fra din side er kjøpet gjennomført. Du har nå gått over til en ny avtale, hvor dere er enige om at pengene skal sendes tilbake når du har mottatt varen. Da er det sender som bærer risikoen frem til varen er levert. Sålenge du har det skriftlig, har du loven på din side og trenger ikke refundere det avtalte beløpet før varen er levert tilbake til deg. Er likevel greit å vite at skriftlig og muntlig avtale er like bindende, men ved muntlige avtaler kan det bli ord mot ord. "Selger må kunne dokumentere at varen er sendt, for eksempel med kvittering. Du må også sørge for at pakken sendes på en forsvarlig måte, for eksempel som en sporbar pakke, som dessuten er forsvarlig pakket".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå