AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 ... Hvorfor kjøpte du ikke da? Jeg ser mye bitterhet her. Eller. Det er vel mer misunnelse. Misunnelse på de som var ferdig utdannet for 10/15 år siden og som kjøpte bolig, spesielt i Oslo, relativt kjapt etter studier. Men, seriøst? Hvorfor kjøpte ikke du bolig for 10/15 år siden, hvis det var så "billig" da? Hvorfor sitter du her i dag å klager over at det er så mye vanskeligere nå enn før? Jeg er en av de som kjøpte for 15 år siden og sitter nå med en nedbetalt bolig, og nyter det. Men jeg kan ikke påstå at det var lett for meg heller! Jeg fikk ikke hjelp hjemmefra og jobbet på både vgs og ved siden av studiene og i sommerferiene. Man må prioritere. men seriøst, ikke sitt her å vær bitter over ditt dårlige valg. Anonymkode: 75f60...120
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Med "før"så tenker jeg på de som kjøpte på 70-tallet. Mine foreldre bygde hus på en lønning. I dag er det ganske utenkelig. Anonymkode: 2c006...dd9 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 23. september 2022 Fordi jeg var 15. Anonymkode: 846cb...4ac 42 10
saltyliquorice Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Fordi jeg var 14 😂 Jeg er ikke misunnelig, syns bare det er kjipt at det nesten er "umulig" å kjøpe bolig i Oslo og omegn. Får heller ikke hjelp hjemmefra. 17
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Jeg gjorde det, men jeg er over 40 og skjønner godt at det ikke er like lett for de som er unge nå. Anonymkode: 4cc09...f0f 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med "før"så tenker jeg på de som kjøpte på 70-tallet. Mine foreldre bygde hus på en lønning. I dag er det ganske utenkelig. Anonymkode: 2c006...dd9 Dette er egentlig bare tull, mine foreldre bygde også hus på 70 tallet, de gjorde omtrent alt arbeidet selv, og de fikk tomt fra gården far kom fra, og de innredet kun det som var absolutt nødvendig i starten. Dersom man i dag er villig til å bygge bolig på samme måte er det fullt mulig. Vår nabo har akkurat gjort dette - det er ikke er stort og fancy hus som de fleste andre i feltet her men det er "godt nok" for dem for nå på en inntekt.. Anonymkode: 8d617...d3e 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Jeg kjøpte bolig for 10år siden. Jeg tror du sliter med å forstå realitetene og du sparker nedover. Se på hva vanlig lønn var/er, se på boligprisene. Se også litt på utleieprisene og kostnadene ellers i samfunnet. At dagens unge ikke klarer det du klarer burde du forstå hvis du evner å se det store bildet. Spiller ingen rolle hvor mye man sparer i dag. Med vanlig lønn og vanlige utgifter havner man bare lenger og lenger unna målet pga boligprisveksten. Nå er det spådd boligprisnegang, men likevel er det så dyrt at mange vil fortsette å stå utenfor markedet. Anonymkode: 72fef...b7a 14 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ... Hvorfor kjøpte du ikke da? Jeg ser mye bitterhet her. Eller. Det er vel mer misunnelse. Misunnelse på de som var ferdig utdannet for 10/15 år siden og som kjøpte bolig, spesielt i Oslo, relativt kjapt etter studier. Men, seriøst? Hvorfor kjøpte ikke du bolig for 10/15 år siden, hvis det var så "billig" da? Hvorfor sitter du her i dag å klager over at det er så mye vanskeligere nå enn før? Jeg er en av de som kjøpte for 15 år siden og sitter nå med en nedbetalt bolig, og nyter det. Men jeg kan ikke påstå at det var lett for meg heller! Jeg fikk ikke hjelp hjemmefra og jobbet på både vgs og ved siden av studiene og i sommerferiene. Man må prioritere. men seriøst, ikke sitt her å vær bitter over ditt dårlige valg. Anonymkode: 75f60...120 Det er netopp det. Folk ser bare i sin egen navle. Prisene var lavere før men det var jammen inntektene også. Og høyere renter. Det var ikke lett å få lån før heller. Jeg skulle gjerne tatt tidsmaskinen min tilbake til 2000 og kjøpt en enebolig for 800000. Så lett. Men nei.. der var jeg jo. Det var faktisk ikke lett å få lån til det dengang selv med en 100% stilling. Borettslagleilighet i Oslo til 400000 var det en venn som kjøpte noen år før det. Hadde hun god råd og kunne kjøpe hva hun ville tror dere? Nei, slett ikke. Man måtte snu på krona da også. Anonymkode: 8a5ae...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er egentlig bare tull, mine foreldre bygde også hus på 70 tallet, de gjorde omtrent alt arbeidet selv, og de fikk tomt fra gården far kom fra, og de innredet kun det som var absolutt nødvendig i starten. Dersom man i dag er villig til å bygge bolig på samme måte er det fullt mulig. Vår nabo har akkurat gjort dette - det er ikke er stort og fancy hus som de fleste andre i feltet her men det er "godt nok" for dem for nå på en inntekt.. Anonymkode: 8d617...d3e Har du ikke hørt om alle de tekniske kravene til dagens hus? Man kan ikke bare bygge noe selv lenger. Gjør man det så kan du nesten glemme å få det forsikret. Anonymkode: 72fef...b7a 17 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 Haha, det kommer jo an på alderen til vedkommende! De som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet i dag er jo gjerne de som er i etableringsfasen. For 10-15 år siden var jo dette folk under 18 år! Man kjøper da ikke leilighet i 14-årsalderen. Anonymkode: 18c07...e6e 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er netopp det. Folk ser bare i sin egen navle. Prisene var lavere før men det var jammen inntektene også. Og høyere renter. Det var ikke lett å få lån før heller. Jeg skulle gjerne tatt tidsmaskinen min tilbake til 2000 og kjøpt en enebolig for 800000. Så lett. Men nei.. der var jeg jo. Det var faktisk ikke lett å få lån til det dengang selv med en 100% stilling. Borettslagleilighet i Oslo til 400000 var det en venn som kjøpte noen år før det. Hadde hun god råd og kunne kjøpe hva hun ville tror dere? Nei, slett ikke. Man måtte snu på krona da også. Anonymkode: 8a5ae...3f2 Statistikk lyver ikke, så kanskje du burde sjekke ut det? Før var det mulig å kjøpe bolig med vanlig lønn. Vanskelig ja, men mulig. Nå er det umulig med vanlig lønn. Det er ganske stor forskjell. En sykepleier hadde før råd til 10% av alle boliger i Oslo, nå er det under 1%. 10% er ti ganger så mye som 1%. Anonymkode: 72fef...b7a 19
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er netopp det. Folk ser bare i sin egen navle. Prisene var lavere før men det var jammen inntektene også. Og høyere renter. Det var ikke lett å få lån før heller. Jeg skulle gjerne tatt tidsmaskinen min tilbake til 2000 og kjøpt en enebolig for 800000. Så lett. Men nei.. der var jeg jo. Det var faktisk ikke lett å få lån til det dengang selv med en 100% stilling. Borettslagleilighet i Oslo til 400000 var det en venn som kjøpte noen år før det. Hadde hun god råd og kunne kjøpe hva hun ville tror dere? Nei, slett ikke. Man måtte snu på krona da også. Anonymkode: 8a5ae...3f2 Dette! Men istedefor å innse realitetene, så klager de bare over sine valg og at de "aldri får kjøpt bolig" Så i tråder om dette, kommer bitterheten frem. Men.. De har jo bare seg selv å skylde! Jeg tjente langt fra så mye for 15 og 20 år siden, som jeg gjør nå. Slik er det, slik vil det alltid være. ts Anonymkode: 75f60...120
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, det kommer jo an på alderen til vedkommende! De som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet i dag er jo gjerne de som er i etableringsfasen. For 10-15 år siden var jo dette folk under 18 år! Man kjøper da ikke leilighet i 14-årsalderen. Anonymkode: 18c07...e6e 🥱 Hvorfor utelater de denne informasjonen i tilsvarende tråder da? Det har alltid vært vanskelig for førstegangskjøpere å få kjøpt sin egen bolig! Det er det idag, men det var det jammen meg for 10/15/20 år siden også! ts Anonymkode: 75f60...120 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #14 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ... Hvorfor kjøpte du ikke da? Jeg ser mye bitterhet her. Eller. Det er vel mer misunnelse. Misunnelse på de som var ferdig utdannet for 10/15 år siden og som kjøpte bolig, spesielt i Oslo, relativt kjapt etter studier. Men, seriøst? Hvorfor kjøpte ikke du bolig for 10/15 år siden, hvis det var så "billig" da? Hvorfor sitter du her i dag å klager over at det er så mye vanskeligere nå enn før? Jeg er en av de som kjøpte for 15 år siden og sitter nå med en nedbetalt bolig, og nyter det. Men jeg kan ikke påstå at det var lett for meg heller! Jeg fikk ikke hjelp hjemmefra og jobbet på både vgs og ved siden av studiene og i sommerferiene. Man må prioritere. men seriøst, ikke sitt her å vær bitter over ditt dårlige valg. Anonymkode: 75f60...120 Hehehe jeg er en klassisk mellom barken og veden når det kommer til boligkjøp, ikke spesielt bitter. Men var vell ca 17/18 for 10 år siden så håper du skjønner at det kanskje ville vært litt merkelig å kjøpe bolig for meg da. For 15 år siden var jeg knapt nok på tenkt så det ble ikke kjøpt bolig da desverre. Når det ble aktuelt for meg å kjøpe bolig fra alder 24 og frem til nå 28 har det desverre vært store endringer. Sparepengene jeg hadde spart var plutselig ikke nok, lønnen min rakk ikke til å låne nok, jeg hadde derimot for god lønn og var for lite vanskeligstilt til å får hjelp hos kommunen/husbanken. Bitter? Njæ it is what it is, lavlønnet var ikke ideelt så jeg startet på ny utdanning i en alder av 26 som allerede har gitt meg 200 000 bedre årslønn. Sparepengene vokser de og forhåpentligvis vil de bli bolig innen de neste årene. Jeg er ikke bitter men blir litt kvalm over at eneste løsningen er " if you cant beat them join them". Det burde være mulig for en helsefagarbeider, barnehage ansatt, butikk ansatt, frisør å you name it og kjøpe seg bolig alene uten å måtte spare hele livet bare til ek, for så og få lånt nok til en 1 roms i dagens marked. Og det burde vært mulig å fått hjelp hos husbanken for disse selvom de ikke har barn. Anonymkode: d59bd...316 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du ikke hørt om alle de tekniske kravene til dagens hus? Man kan ikke bare bygge noe selv lenger. Gjør man det så kan du nesten glemme å få det forsikret. Anonymkode: 72fef...b7a Også tøys, vi bygde mye selv. Sett deg inn i reglene. Anonymkode: 8d617...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #16 Skrevet 23. september 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: ... Hvorfor kjøpte du ikke da? Jeg ser mye bitterhet her. Eller. Det er vel mer misunnelse. Misunnelse på de som var ferdig utdannet for 10/15 år siden og som kjøpte bolig, spesielt i Oslo, relativt kjapt etter studier. Men, seriøst? Hvorfor kjøpte ikke du bolig for 10/15 år siden, hvis det var så "billig" da? Hvorfor sitter du her i dag å klager over at det er så mye vanskeligere nå enn før? Jeg er en av de som kjøpte for 15 år siden og sitter nå med en nedbetalt bolig, og nyter det. Men jeg kan ikke påstå at det var lett for meg heller! Jeg fikk ikke hjelp hjemmefra og jobbet på både vgs og ved siden av studiene og i sommerferiene. Man må prioritere. men seriøst, ikke sitt her å vær bitter over ditt dårlige valg. Anonymkode: 75f60...120 Jeg var alvorlig psykisk syk. Jeg brukte tida mi på å lære veldig Basic fungering i verden etter å ha falt mellom alle stoler innen hjelpeapparatet. Det tok ca 20 år å fungere på samme nivå som folk 20 år yngre enn meg. Og ikke visste jeg at jeg kunne fått Husbanken og ingen innen hjelpeapparatet som sa noe heller. Anonymkode: 0080d...de6 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #17 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Med "før"så tenker jeg på de som kjøpte på 70-tallet. Mine foreldre bygde hus på en lønning. I dag er det ganske utenkelig. Anonymkode: 2c006...dd9 Da tror jeg du har blitt fortalt en diger skrøne. Anonymkode: 8a5ae...3f2 1
Million Skrevet 23. september 2022 #18 Skrevet 23. september 2022 (endret) Skjønner godt at folk føler frustrasjoner og blir fortvilte fordi de ser at boligmarkedet og prisene bare galopperer forbi dem. Alle ønsker seg jo egen bolig! Jeg kjøpte leilighet alene i Oslo for 6½ år siden. Det gikk på håret. Allerede ett år etterpå bare, hadde samme boligene steget så mye i pris at da hadde jeg ikke fått lån nok lenger. Det skilte bare et par hundre tusen, men det var mer enn hva jeg ville hatt råd til da. Jeg hadde med meg nesten 1 million i egenkapital da jeg kjøpte denne leiligheten i Oslo, egenkapitalen stammet fra boligen jeg og eksmannen solgte da vi skilte oss. Endret 23. september 2022 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #19 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 🥱 Hvorfor utelater de denne informasjonen i tilsvarende tråder da? Det har alltid vært vanskelig for førstegangskjøpere å få kjøpt sin egen bolig! Det er det idag, men det var det jammen meg for 10/15/20 år siden også! ts Anonymkode: 75f60...120 Du er totalt blottet for forståelsen av boligmarkedet/samfunnsøkonomi. Det er skrevet i stein, forsket, utarbeidet statistikker og lett tilgjengelig for allmennheten at det var, jeg understreker VAR lettere for ola normann å kjøpe bolig før enn det det er pr i dag. Akkurat det er et faktum som du ikke kan diskutere på. At det vil være noen det er ekstra vanskelig for uansett årstall på kalenderen er også et faktum. Men mye av problemet vi ser nå er at delen av befolkningen som faktisk ikke kan kjøpe bolig bli "for stor" om du vil, det kan ha mange uheldige konsekvenser for samfunnet totalt. Kjipt om ingen gidder passe på bestemoren din på sykehjemmet fordi det er mangel på arbeidskraft, fordi unge ser at de ikke kan ta seg "yrkesrettet" utdanning da de må gi slipp på boligdrømmen for å ha slike jobber. Eller at det er fritt for sykepleiere i byene fordi de ikke kan bo i byen, da de må dele på deb 1% av boligene de har råd til. Jo høyre utdanning og boliglån vi må ha for å ha råd til bolig er også skummelt. Gjelden til Norske husholdninger har økt noe voldsomt, det er få som har så mye gjeld som Nordmenn og det er primært boliggjeld vi har. Det gjør oss enormt sårbare. Så er den den sosialpolitiske dele hvor din generasjon har opplevd en eventyrlig prisstigning på bolig, som dere arver ned til neste generasjon. Mens dere selv tar med dere et solid overskudd inn i livets siste fase. Dette vil ikke være tilfellet for de som har kjøpt boliger de siste årene. Anonymkode: d59bd...316 9 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #20 Skrevet 23. september 2022 Det er vel gjerne fordi de var alt for unge da. Jeg er 45 år, og eier min egen bolig selv om jeg er ufør, og alene. Men nå kjøpte boligen da det var lave priser, og jeg var i full jobb. Men har en datter på 21 år, og ser jo at det er helt håpløst for henne. Vi bor i en mellomstor by, og her koster en leilighet på 30 m2, fra 2,5 mill og oppover. Da er det jo håpløst for de unge å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: c07b7...630 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå