Gå til innhold

Tips til å få magen til å fungere normalt - mat en kan spise osv.

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med magen om dagen. Så derfor spør jeg om det noen som har noen tips for at magen skal fungere normalt.

Hva skal en droppe mat og drikke, hva kan en spise osv.

Hva spiser du for at det skal fungere normalt?

PS!Jeg har diabetes, kan være at jeg reagerer på insulinen? Eller kan det være en ettervirking etter coviden jeg hadde før i år? For det begynte da.

Er det forresten flere om har opplevd det samme som det siste?

Anonymkode: 9c6e3...91d

Fortsetter under...

Magen kan trøble seg av og til. Trenger ikke være så komplisert. 

Spis generelt sunt. Frukt og grønt. Få i deg fiber (frukt, korn) og drikk nye vann. Biola. 

Hvis du er dårlig i magen kan du forsøke å unngå usunn mat, godteri, snacks, usunn take away, fet mat. 

Ikke spis for store porsjoner, heller flere mindre. 

Om det er snakk om luft kan du unngå kål, løk, erter/lignende, hvete/bakst noen dager. 

Anonymkode: a7208...35d

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sliter litt med magen om dagen. Så derfor spør jeg om det noen som har noen tips for at magen skal fungere normalt.

Hva skal en droppe mat og drikke, hva kan en spise osv.

Hva spiser du for at det skal fungere normalt?

PS!Jeg har diabetes, kan være at jeg reagerer på insulinen? Eller kan det være en ettervirking etter coviden jeg hadde før i år? For det begynte da.

Er det forresten flere om har opplevd det samme som det siste?

Anonymkode: 9c6e3...91d

Det viktige når en har dårlig mage er å spise mindre måltider oftere, heller enn få store. Har noe med belastning av full magesekk og tarmer å gjøre. Det kan også være lurt å unngå mat du vanligvis tåler dårlig. Om det så er frukt, fiber, lyst mel eller annet. 
Typisk er det også lurt å unngå for mye alkohol, koffein etc. 

Mange får også dårlig mage av sur mat. Brus-kaffe-juice-te-alkohol-tomater-sitron etc.

Andre får dårlig mage av meieriprodukter. Så du kan forsøke unngå melk, smør, yoghurt og ost en uke eller to. (Selv om yoghurt vistnok skal være bra for fordøyelsen er «vanlig» yoghurt en ultraprossesert matvare. Det er fastfood, ikke sunn mat). 

Kjøtt er typisk tungt fordøyelig. Det samme er stekeskorpe. Så har du dårlig mage? Spis hvit fisk, ovnsbakte grønnsaker og ris. Unngå stekt mat og sterk mat. Spis gjerne suppe. 

For enkelte er problemet så vanskelig å få «has» på at de vender seg til low fodmap over noen måneder.

Har du nettopp vært syk anbefaler jeg egentlig å spise små måltider med naturlig mat. Altså havregrøt med nøtter til frokost, poteter/ris med grønnsaker og fisk til lunsj og middag og muligens nøtter/grønnsaker til kvelds. Unngå halvfabrikata, posemat og annen junk. 

Anonymkode: 2565e...565

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det viktige når en har dårlig mage er å spise mindre måltider oftere, heller enn få store. Har noe med belastning av full magesekk og tarmer å gjøre. Det kan også være lurt å unngå mat du vanligvis tåler dårlig. Om det så er frukt, fiber, lyst mel eller annet. 
Typisk er det også lurt å unngå for mye alkohol, koffein etc. 

Mange får også dårlig mage av sur mat. Brus-kaffe-juice-te-alkohol-tomater-sitron etc.

Andre får dårlig mage av meieriprodukter. Så du kan forsøke unngå melk, smør, yoghurt og ost en uke eller to. (Selv om yoghurt vistnok skal være bra for fordøyelsen er «vanlig» yoghurt en ultraprossesert matvare. Det er fastfood, ikke sunn mat). 

Kjøtt er typisk tungt fordøyelig. Det samme er stekeskorpe. Så har du dårlig mage? Spis hvit fisk, ovnsbakte grønnsaker og ris. Unngå stekt mat og sterk mat. Spis gjerne suppe. 

For enkelte er problemet så vanskelig å få «has» på at de vender seg til low fodmap over noen måneder.

Har du nettopp vært syk anbefaler jeg egentlig å spise små måltider med naturlig mat. Altså havregrøt med nøtter til frokost, poteter/ris med grønnsaker og fisk til lunsj og middag og muligens nøtter/grønnsaker til kvelds. Unngå halvfabrikata, posemat og annen junk. 

Anonymkode: 2565e...565

Ut ifra det jeg har lest, er problemet nettopp at man spiser for ofte og tarmen aldri får hvilke.. 

Ts. Les den boka til Marit Kolby. 

Og som denne brukeren sier, mest mulig naturlig og ren mat. 

Anonymkode: 62a99...a68

Probiotisk mat som kulturmelk, bedre bakterier enn biola. beinkeaft av kylling eller annet, lag suppe med det for eks kyllingsuppe. Ikke spis for mye fiber spesielt frø og for mye nøtter. Tygg maten skikkelig! Bitterstern dråper til fet mat er bra!  Og enzymer fra ananas kiwi eller tilskudd er bra. Dette er mine beste tips. Di to første er et must for meg å spise jevnligt for å holde magen perfekt at all time😊

Anonymkode: 25512...33b

jeg får trøbbel om jeg spiser for mye fiber, rå frukt og grønnsaker, samt løk og hvitløk. tåler også melk dårlig.  så du kan jo forsøke luke ut en matgruppe i gangen å se om det hjelper? kanskje du kan ta en kur med probiotika? jeg tar de fra bellybliss, de hjelper meg ganske mye om jeg tar før tunge måltider eller om jeg feks vil lage meg smoothie.

Anonymkode: 18c81...6d5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...