AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Overskriften sier vel det meste- hvor ofte er dette vanlig å ta som gravid?? Anonymkode: b8190...a6d
KristineS Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 De fleste tar det vel bare én gang i løpet av svangerskapet rundt uke 26-28. Det er ikke noe mer som ligger i den "standard" svangerskapsoppfølginga i hvert fall.
tangent Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Stort sett bare en gang, med mindre man ser symptomer som gjør at man ønsker å undersøke igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Har tatt den en gang, å det har ikke vært snakk om å ta den flere ganger. Så det gjøres vel bare hvis det er mistanke om at man utvikler det senere i svangerskapet Anonymkode: 41b3a...e24
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Takk for info! For første gang etter at jeg begynte så er det en gravid her, og hun er borte en gang pr uke, tre timer hver gang, på det hun sier er rutinemessig glukosetest. Det er mye å sette seg inn i rund dette, og jeg stusset over hyppigheten på både dette og ultralyder, legetimer og jordmortimer og slikt… Anonymkode: b8190...a6d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 Hvis du mstenker at hun jukser med permisjon så får du bestride og be om dokumentasjon Anonymkode: b9af4...8f3 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis du mstenker at hun jukser med permisjon så får du bestride og be om dokumentasjon Anonymkode: b9af4...8f3 Jeg ville sjekke først, siden det som sagt er første gravide her og jeg har ingen erfaring med gravide kvinner. Ville ikke lage noe utav det om dette var vanlig osv. jeg sjekket raskt og om jeg holder det med glukosenivå utenom så er det ca 2 timer hver uke som går med til lege/ultralyd/jordmor. Hun er ikke halvveis enda, og jeg har forstått det slik at det blir flere kontroller jo lengre uti hun kommer… Anonymkode: b8190...a6d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville sjekke først, siden det som sagt er første gravide her og jeg har ingen erfaring med gravide kvinner. Ville ikke lage noe utav det om dette var vanlig osv. jeg sjekket raskt og om jeg holder det med glukosenivå utenom så er det ca 2 timer hver uke som går med til lege/ultralyd/jordmor. Hun er ikke halvveis enda, og jeg har forstått det slik at det blir flere kontroller jo lengre uti hun kommer… Anonymkode: b8190...a6d Hun kan ha et risikosvangerskap som du ikke vet om. Anonymkode: b9af4...8f3 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Det kan jo være mange faktorer i bildet her. Jeg har et risikosvangerskap som gjør at jeg har ca 3 ulike avtaler hver eneste uke. Men normal Glukosebelastningstest skjer en gang i et normalt svangerskap. Anonymkode: 38973...8d9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for info! For første gang etter at jeg begynte så er det en gravid her, og hun er borte en gang pr uke, tre timer hver gang, på det hun sier er rutinemessig glukosetest. Det er mye å sette seg inn i rund dette, og jeg stusset over hyppigheten på både dette og ultralyder, legetimer og jordmortimer og slikt… Anonymkode: b8190...a6d Det er mye du ikke vet. Om hun har et risikosvangerskap så går hun ikke nødvendigvis rundt å snakker om det. Anonymkode: 41b3a...e24
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 Jeg hadde svangerskapsdiabetes med førstemann, oppdaget på glukosebelastning i uke 24. Med andremann måtte jwg ta den rundt uke 16, da lå jeg rett under grenseverdiene og ble satt opp til ny test i uke 24. Da fikk jeg diagnosen svangerskapsdiabetes på nytt 😅 Anonymkode: ce3ad...cc7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 Jeg kan selvfølgelig ikke si for mye, men- hun har hele tiden gitt inntrykk av at dette er et normalt svangerskap så langt, utenom en del kvalme i starten, så hun får ta så mye pause hun vil/spise etter ønske osv. Et av kontorene her står tomme så det ble flyttet inn en sofa der hun kan ta seg en hvil i løpet av dagen. Om dette er risikosvangerskap så ville jeg anta at lege ville kontaktet oss, for mer tilrettelegging evt gitt en form for sykemelding? Men takk for alle innspill! Anonymkode: b8190...a6d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan selvfølgelig ikke si for mye, men- hun har hele tiden gitt inntrykk av at dette er et normalt svangerskap så langt, utenom en del kvalme i starten, så hun får ta så mye pause hun vil/spise etter ønske osv. Et av kontorene her står tomme så det ble flyttet inn en sofa der hun kan ta seg en hvil i løpet av dagen. Om dette er risikosvangerskap så ville jeg anta at lege ville kontaktet oss, for mer tilrettelegging evt gitt en form for sykemelding? Men takk for alle innspill! Anonymkode: b8190...a6d Nei, en lege vil ikke ta kontakt. Om hun er borte 3 timer i uka for kontroll, utgjør det virkelig så stor forskjell for dere? Løsningen er jo at hun blir sykemeldt, noe som ikke er ønskelig for noen. Anonymkode: b9af4...8f3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #14 Skrevet 23. september 2022 Det vanlige er 1 i uke 24-28. Her ser du hva som er vanlige kontroller: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Om du er en kollega ville jeg bare ikke tenkt mer på det, det er ikke din sak Er du arbeidsgiver så vil jeg tro man kan be om dokumentasjon om arbeidstaker benytter permisjon til kontroller. Anonymkode: 4d3d0...34d
Mamajune11 Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan selvfølgelig ikke si for mye, men- hun har hele tiden gitt inntrykk av at dette er et normalt svangerskap så langt, utenom en del kvalme i starten, så hun får ta så mye pause hun vil/spise etter ønske osv. Et av kontorene her står tomme så det ble flyttet inn en sofa der hun kan ta seg en hvil i løpet av dagen. Om dette er risikosvangerskap så ville jeg anta at lege ville kontaktet oss, for mer tilrettelegging evt gitt en form for sykemelding? Men takk for alle innspill! Anonymkode: b8190...a6d Hvorfor skulle legen ta kontakt med deg? Det er brudd på taushetsplikten.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #16 Skrevet 23. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye du ikke vet. Om hun har et risikosvangerskap så går hun ikke nødvendigvis rundt å snakker om det. Anonymkode: 41b3a...e24 Innebærer det å være så mye borte er det vel fair å nevne det på arbeidsplassen. Anonymkode: 397a1...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå