Gå til innhold

Sykepenger fra nav..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare et kjapt spørsmål:

Dere som venter sykepenger fra nav i dag, har dere mottatt? 

Jeg har ikke, og jeg kjenner stresset øker på. Fikk bare 30% lønn tidlig i august og er skikkelig skrapet økonomisk. Har vært så mye styr med nav etter at jeg brakk foten for flere uker siden. Føler på meg at det har skjedd noe galt ifht utbetalingen nå.😅

Anonymkode: 92b51...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts igjen. Har vært i kontakt med nav og fått vite at de ikke har ferdigbehandlet søknaden enda, så det blir ikke sykepenger i dag. 😞 Kjenner at tålmodigheten er oppbrukt etter 10 uker som sykemeldt.

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har ikke noe svar, da jeg mottar mine sykepenger direkte fra arbeidsgiver, som igjen søker refusjon hos NAV.

Og det er en ordning jeg mener burde være den eneste mulige, så fjerner man i hvert fall en belastning fra en som allerede er syk (åpenbart, vedkommende er sykemeldt).

Anonymkode: 28e5a...ff7

• Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe svar, da jeg mottar mine sykepenger direkte fra arbeidsgiver, som igjen søker refusjon hos NAV.

Og det er en ordning jeg mener burde være den eneste mulige, så fjerner man i hvert fall en belastning fra en som allerede er syk (åpenbart, vedkommende er sykemeldt).

Anonymkode: 28e5a...ff7

Enig i det. Men det er ikke alle arbeidsgivere som er villige til å ta risikoen med å forskuttere når de ikke alltid vet om arbeidstakeren har rett på sykepenger.

Anonymkode: b0a06...bf9

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ts igjen. Har vært i kontakt med nav og fått vite at de ikke har ferdigbehandlet søknaden enda, så det blir ikke sykepenger i dag. 😞 Kjenner at tålmodigheten er oppbrukt etter 10 uker som sykemeldt.

Saksbehandlingstiden på søknaden er 4 uker fra all dokumentasjon er mottatt, inkludert søknaden. Dersom søknaden ferdigbehandles etter den 20. vil du motta sykepengene innen 5 dager etter at søknaden er ferdigbehandlet. Klart det burde være raskere...legg press på politikerene slik at NAV får flere ressurser/saksbehandlere og kan behandle søknadene raskere!

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Saksbehandlingstiden på søknaden er 4 uker fra all dokumentasjon er mottatt, inkludert søknaden. Dersom søknaden ferdigbehandles etter den 20. vil du motta sykepengene innen 5 dager etter at søknaden er ferdigbehandlet. Klart det burde være raskere...legg press på politikerene slik at NAV får flere ressurser/saksbehandlere og kan behandle søknadene raskere!

I NAV er koronamidlene vekk. Det strammes inn på folk samtidig som saksbehandlingstiden øker. Ikke forvent at det skal gå raskere framover akkurat.. 

Anonymkode: 1c9df...265

• Liker 2
Skrevet

Det er egentlig ganske ufattelig at ikke arbeidsgiver forskuttere sykepenger,  det er en enorm belastning for den som blir syk og må ordne alt med nav selv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I NAV er koronamidlene vekk. Det strammes inn på folk samtidig som saksbehandlingstiden øker. Ikke forvent at det skal gå raskere framover akkurat.. 

Anonymkode: 1c9df...265

Ja. Vi må ned mange ansatte fordi det strammes inn. Med lite arbeidsledige blir det mindre penger til oss. De glemmer at det er veldig mye andre lovpålagte ting vi gjør. Brukeroppfølgingen blir lik null fremover.

Anonymkode: 1df29...ce3

Skrevet

Ts igjen.

I mitt tilfelle opphørte arbeidskontrakten i sykemeldingsperioden. Dermed skulle nav overta utbetalingen for 6 uker siden da jeg ikke lenger har jobb.

Jeg har sikkert vært i kontakt med nav 6 ganger for å prøve å få alt i orden. Hver gang har det vært "nye" ting som blir påpekt at jeg eller arbeidsgiver må rette opp i. Utrolig frustrerende at en ikke kan få orden alt første gang en henvender seg til nav. Hver konsulent har ulike meninger om hva som må til, virker det som. 

Og jeg vil bare ha inntekt tross for skaden jeg fikk som gjorde at jeg ikke kunne være i yrket mitt på flere uker. Regninger hoper seg opp, barna trenger varme klær, alt står på vent.. Sykt irriterende.

Hadde en tilsvarende opplevelse som sykemeldt tilbake i 2007. Den gang hadde jeg et vikariat som utløp og var sykemeldt til etter oppsigelsen. Leverte sykemelding til jobb, og vekslet ikke et ord med nav. Alt gikk "av seg selv". Eller dvs, det var ansatte i Nav som fikset biffen. Denne gangen må jeg visst utdanne meg gjennom nav-skolen for å kvalifisere til sykepenger... det er hvert fall en hel haug å sette seg inn i. 😅

Skrevet

Kjenner samme frustrasjonen. Min samboer har vært sykmeldt siden 1.august, og det er Nav som skal betale alt bortsett fra 5 dager arbeidsgiverperiode, da han hadde kun de dagene igjen på jobb. 

I går fikk han svar fra Nav at de endelig hadde motatt inntektsskjema fra arbeidsgiver, etter nesten 2 mnd. Nå er det "kun" 4 ukers behandlingstid hos Nav igjen.

I tillegg har arbeidsgiver ikke utbetalt sine dager nå i august, fordi de " hadde glemt det"

Anonymkode: 2f04f...ec8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner samme frustrasjonen. Min samboer har vært sykmeldt siden 1.august, og det er Nav som skal betale alt bortsett fra 5 dager arbeidsgiverperiode, da han hadde kun de dagene igjen på jobb. 

I går fikk han svar fra Nav at de endelig hadde motatt inntektsskjema fra arbeidsgiver, etter nesten 2 mnd. Nå er det "kun" 4 ukers behandlingstid hos Nav igjen.

I tillegg har arbeidsgiver ikke utbetalt sine dager nå i august, fordi de " hadde glemt det"

Anonymkode: 2f04f...ec8

Så frustrerende. 😤 Krysser fingrene for at han snart får utbetalingen sin 🍀🤞

Ts

Skrevet

Ble selv sykemeldt i november og fikk sykepengene i mars/april. 
Men i mitt tilfelle hadde det visst vært noe trøbbel siden jeg er student, men om de finner noe å pirke på går det nok fort ekstra lang tid før ting skjer.

Anonymkode: 8e9a0...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...