AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Vi vet jo at alt blir dyrere og her inne ser vi mange poster om at folk må spare alt fra matvarer til å kutte ned på strømforbruket. Jeg kommer ikke til å ta hele min historie her, men jeg og samboer vi ønsket oss også at alt skulle være større, vi oppgraderte vi også. Til slutt satt vi der i et rekkehus. Nå bor vi heller sentralt på Majorstuen, i en søt og stor nok for oss leilighet. En 2-roms på 40 kvm. her bruker vi lite strøm, vi bruker heller ull istedet. Også tenner vi stearinlys for kosen. Vi spiser mer grønt og spiser derfor billigere grunnet det. Men det viktigste: Vi bor ikke lenger og har masse rom vi ikke trenger. Vi kjøper heller kvalitet fremfor kvantitet, slik at vi tar godt vare på det og har klær, sko, jakker og lignende i flerfoldige år, før ting må kastes. Vi reparer. Vi har heller ikke bil, men sykkel. Så vi sykler eller går dit vi skal. Dessuten innreder vi leiligheten med kun det vi trenger eller det vi har bruk for. Her vil du ikke finne gardiner, servise og pyntegjenstander til hver sesong. Dette gjør at vi kan bo på så liten plass, men likevel ikke føle at det er lite. Vi kan også jobbe deltid eller redusert om vi vil. Anonymkode: f3253...d46 18
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi vet jo at alt blir dyrere og her inne ser vi mange poster om at folk må spare alt fra matvarer til å kutte ned på strømforbruket. Jeg kommer ikke til å ta hele min historie her, men jeg og samboer vi ønsket oss også at alt skulle være større, vi oppgraderte vi også. Til slutt satt vi der i et rekkehus. Nå bor vi heller sentralt på Majorstuen, i en søt og stor nok for oss leilighet. En 2-roms på 40 kvm. her bruker vi lite strøm, vi bruker heller ull istedet. Også tenner vi stearinlys for kosen. Vi spiser mer grønt og spiser derfor billigere grunnet det. Men det viktigste: Vi bor ikke lenger og har masse rom vi ikke trenger. Vi kjøper heller kvalitet fremfor kvantitet, slik at vi tar godt vare på det og har klær, sko, jakker og lignende i flerfoldige år, før ting må kastes. Vi reparer. Vi har heller ikke bil, men sykkel. Så vi sykler eller går dit vi skal. Dessuten innreder vi leiligheten med kun det vi trenger eller det vi har bruk for. Her vil du ikke finne gardiner, servise og pyntegjenstander til hver sesong. Dette gjør at vi kan bo på så liten plass, men likevel ikke føle at det er lite. Vi kan også jobbe deltid eller redusert om vi vil. Anonymkode: f3253...d46 Takk for inspirasjon. Det høres helt nydelig ut. Jeg kan også jobbe redusert. Vi bor i en liten enebolig i en bygdeby, men har skrudd ned forbruket og kjøper lite nytt. Det er en deilig frihetsfølelse. Har solgt unna veldig mye på Finn. Føler jeg har mer ro og tid , er mindre frustrert over rot o.l. Det å jobbe deltid er det lureste jeg har gjort :) Anonymkode: b71c9...d66 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Helt enig. Det viktigste er ikke hvor mye du har, men hva du har. Anonymkode: 45339...a6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Det finnes da en mellomting? Jeg er ikke minimalist (heller mer mot maximalist 😅), men jeg kjøper da ikke nytt hver sesong for det. Jeg kjøper ting jeg liker, som jeg ikke blir lei. Dyre ting er det ikke, for det har jeg ikke råd til. Men jeg har hatt de samme gardinene i alle rom siden jeg flyttet inn her for tre år siden, og liker alle så godt at jeg ikke har noen planer om å bytte de ut på mange år! Selv om de dyreste kostet 299 på Rusta, og mesteparten er kjøpt på bruktbutikk for mye mindre enn det. Men å reparere og ta vare på tingene sine, DET er utrolig viktig! Anonymkode: c23a5...721 15 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Jeg er glad jeg har en maximalist stil, glad for at jeg har farger og personlige ting som betyr noe for meg rundt meg, glad jeg ikke bare har et stort og upersonlig tomrom hos meg selv. Det sagt så betyr ikke det at en bare kjøper billig vræl, da tror jeg du har misforstått stilen til fordel for å opphøye din egen smak ts. Jeg tar vare på tingene mine, reparerer og kjøper ikke nytt for hver sesong. Anonymkode: a76bd...fe6 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 For to mennesker fungerer selvsagt 40 kvadratmeter helt fint, men ikke for en hel familie. Det er heller ikke alle steder man kan sykle over alt. Ikke alle bor på Majorstua, liksom…🤷♀️ Men fint det fungerer for dere da 😊👍🏻 Anonymkode: 9b916...9e7 12 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi vet jo at alt blir dyrere og her inne ser vi mange poster om at folk må spare alt fra matvarer til å kutte ned på strømforbruket. Jeg kommer ikke til å ta hele min historie her, men jeg og samboer vi ønsket oss også at alt skulle være større, vi oppgraderte vi også. Til slutt satt vi der i et rekkehus. Nå bor vi heller sentralt på Majorstuen, i en søt og stor nok for oss leilighet. En 2-roms på 40 kvm. her bruker vi lite strøm, vi bruker heller ull istedet. Også tenner vi stearinlys for kosen. Vi spiser mer grønt og spiser derfor billigere grunnet det. Men det viktigste: Vi bor ikke lenger og har masse rom vi ikke trenger. Vi kjøper heller kvalitet fremfor kvantitet, slik at vi tar godt vare på det og har klær, sko, jakker og lignende i flerfoldige år, før ting må kastes. Vi reparer. Vi har heller ikke bil, men sykkel. Så vi sykler eller går dit vi skal. Dessuten innreder vi leiligheten med kun det vi trenger eller det vi har bruk for. Her vil du ikke finne gardiner, servise og pyntegjenstander til hver sesong. Dette gjør at vi kan bo på så liten plass, men likevel ikke føle at det er lite. Vi kan også jobbe deltid eller redusert om vi vil. Anonymkode: f3253...d46 Vi er eldre enn dere, men vi var så heldig at vi fikk gratis tomt i hagen til mine svigerforeldre på 90 tallet. Vi bygde oss et koselig lite hus, som var veldig billig. Vi har hatt fire barn i det huset, det gikk helt bra. Vi lever nøkternt, så jeg har alltid kunne jobbe deltid. Nå som barna er store, jobber jeg også deltid, og kan følge opp barnebarn. Anonymkode: 4dec5...d39 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 Folk er forskjellige og det er ingenting galt med å være glad i ting og forbruk innenfor inntekt. Men det er fint at man er forskjellige og at det også er ok og en mulighet å ha andre verdier og drømmer Jeg kan ofte lure på om jeg ikke gjerne skulle hatt kjøpt det ene og det andre. Men så har jeg kommet frem til at jeg lever drømmen min🤩, en treroms i byen. Har ikke bil eller hytte, deilig å slippe vedlikehold og ansvar på dette. Hater ting som går i stykker eller må repareres, for ikke snakk om utgiftene på dette.😅 Anonymkode: 05e0b...8d6 3
Ænema Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 jeg er ikke minimalist, men liker tanken. dessverre er jeg for opptatt av tekniske duppeditter til at jeg kan være dette. har alt man kan bruke. robot støvsuger. alle kjøkkenapparat, spillkonsoller, mobil, TVr, vaskeutstyr osv.
skreppamedleppa Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 Lykkelig maximalist her Vi tilbringer så mye av tiden vårt i vårt eget hjem at det er viktig å trives der. Det gjør folk med forskjellige stilarter. Så det er jo flott å høre at du trives med lite rundt deg, det er jo det viktigste, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du måtte opprette en tråd for å fortelle oss at du trives slik Jeg trives når jeg kan drikke te av den 18 år gamle te koppen min som kostet 10 kroner den gang da. Jeg trives med farger, med skinnfellen i sofaen, med pledd, fargerike puter, med blomster, med høstbuketter.. Noe billig, noe dyrt, noe gammelt, noe nytt. Jeg bor ikke så stort og det er meget mulig det ikke er så fancy pancy som hos deg ts.. Men at jeg trives? Ja definitivt og jeg ville ikke byttet med deg ts for noe i denne verden.. Jeg elsker maximalist stilen innenfor innredning men det betyr ikke at jeg lever stort. Jeg liker den maximalistiske innredningen, jeg liker atmosfæren fargene og tingene mine gir. Jeg trives ikke når det skal være mest mulig tomhet og alt renses ned til å bare å ha en funksjon men utover det så gir det ingen.... hjemmehygge, hjemmekoselig, trivsel og hygge rett og slett.. nei slikt no er ikke for meg for å si det slik. Men det er jo flott at du har funnet din stil og trives slik for all del.. 13
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi er eldre enn dere, men vi var så heldig at vi fikk gratis tomt i hagen til mine svigerforeldre på 90 tallet. Vi bygde oss et koselig lite hus, som var veldig billig. Vi har hatt fire barn i det huset, det gikk helt bra. Vi lever nøkternt, så jeg har alltid kunne jobbe deltid. Nå som barna er store, jobber jeg også deltid, og kan følge opp barnebarn. Anonymkode: 4dec5...d39 Det høres ut som et godt liv. Hvis jeg hadde jobbet deltid tror jeg kanskje forholdet/ekteskapet kunne vært reddet og flere sykmeldinger unngått. Det gjelder sikkert flere vil jeg tro. Anonymkode: 05e0b...8d6 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 som å reise hjem til min mor. vi kaller den sigøyner hulen... Anonymkode: de618...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 skreppamedleppa skrev (2 minutter siden): Lykkelig maximalist her Med det bilde kunne du ikke fått oss til å tro noe annet🤣 Anonymkode: 05e0b...8d6 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #14 Skrevet 23. september 2022 Vi er også minimalister, men vi har stor enebolig. Vi trives best med god plass rundt oss, og nei, det er ikke fullt med ting overalt. Vi har litt pynt, men all pynten vi eier står fremme (utenom jula da). Vi får det ryddig hver kveld før vi legger oss, er bare noen få gjenstander som legges tilbake. Jeg hadde det ikke slik før. Måtte rydde før jeg vasket, og jeg hatet det. Er så glad jeg endret livet, og fant en likesinnet mann. Det vi eier er 1. Ting vi faktisk trenger og bruker, og 2. Ting som gjør oss glade - hobbysaker og lity pynt for kosen. Kommer du på besøk ser du at det alltid er ryddig, men du ser ikke at vi er minimalister med mindre du kikker i skuffer og skap (ikke fulle). Vel, du merker nok at vi ikke har mange puter i sofaen. Jeg er også glad jeg har det slik nå. Jeg er aldri på shopping, og har aldri brydd meg om trender. Fint for andre, jeg bryr meg ikke. Det jeg kjøper skal vare i mange, mange år tror mange er for utålmodige rett og slett. Forventer å skifte ut ting ofte. Blir lei dekoren. Da tenker jeg du ikke vet hva stilen din er, hva som gjør deg glad OG gir deg ro. Anonymkode: 935d6...e60 2 1
skreppamedleppa Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med det bilde kunne du ikke fått oss til å tro noe annet🤣 Anonymkode: 05e0b...8d6 Bildet mitt kommer av en liten motvekt til da jeg var ny her når det bare var om å gjøre å ha deiligst profilbilde og det var så mye pupper og rumpe på profilbildene til folk at det var komisk i seg selv😉 9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #16 Skrevet 23. september 2022 skreppamedleppa skrev (8 minutter siden): Jeg liker den maximalistiske innredningen, jeg liker atmosfæren fargene og tingene mine gir. Jeg trives ikke når det skal være mest mulig tomhet og alt renses ned til å bare å ha en funksjon men utover det så gir det ingen.... hjemmehygge, hjemmekoselig, trivsel og hygge rett og slett.. Vi tolket ts sitt budskap forskjellig. Jeg tror hun mener at man skal glede seg over det man har og det kan man jo også selv om innredningen er maksimalistisk. Men mulig jeg tolket innlegget sånn det passe meg best.😌 Anonymkode: 05e0b...8d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #17 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi vet jo at alt blir dyrere og her inne ser vi mange poster om at folk må spare alt fra matvarer til å kutte ned på strømforbruket. Jeg kommer ikke til å ta hele min historie her, men jeg og samboer vi ønsket oss også at alt skulle være større, vi oppgraderte vi også. Til slutt satt vi der i et rekkehus. Nå bor vi heller sentralt på Majorstuen, i en søt og stor nok for oss leilighet. En 2-roms på 40 kvm. her bruker vi lite strøm, vi bruker heller ull istedet. Også tenner vi stearinlys for kosen. Vi spiser mer grønt og spiser derfor billigere grunnet det. Men det viktigste: Vi bor ikke lenger og har masse rom vi ikke trenger. Vi kjøper heller kvalitet fremfor kvantitet, slik at vi tar godt vare på det og har klær, sko, jakker og lignende i flerfoldige år, før ting må kastes. Vi reparer. Vi har heller ikke bil, men sykkel. Så vi sykler eller går dit vi skal. Dessuten innreder vi leiligheten med kun det vi trenger eller det vi har bruk for. Her vil du ikke finne gardiner, servise og pyntegjenstander til hver sesong. Dette gjør at vi kan bo på så liten plass, men likevel ikke føle at det er lite. Vi kan også jobbe deltid eller redusert om vi vil. Anonymkode: f3253...d46 Likte alt unntatt å spise grønnere, og ikke ha bil. Men dere gjør det som passer dere Anonymkode: 53c55...a55 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #18 Skrevet 23. september 2022 skreppamedleppa skrev (10 minutter siden): Lykkelig maximalist her Vi tilbringer så mye av tiden vårt i vårt eget hjem at det er viktig å trives der. Det gjør folk med forskjellige stilarter. Så det er jo flott å høre at du trives med lite rundt deg, det er jo det viktigste, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du måtte opprette en tråd for å fortelle oss at du trives slik Jeg trives når jeg kan drikke te av den 18 år gamle te koppen min som kostet 10 kroner den gang da. Jeg trives med farger, med skinnfellen i sofaen, med pledd, fargerike puter, med blomster, med høstbuketter.. Noe billig, noe dyrt, noe gammelt, noe nytt. Jeg bor ikke så stort og det er meget mulig det ikke er så fancy pancy som hos deg ts.. Men at jeg trives? Ja definitivt og jeg ville ikke byttet med deg ts for noe i denne verden.. Jeg elsker maximalist stilen innenfor innredning men det betyr ikke at jeg lever stort. Jeg liker den maximalistiske innredningen, jeg liker atmosfæren fargene og tingene mine gir. Jeg trives ikke når det skal være mest mulig tomhet og alt renses ned til å bare å ha en funksjon men utover det så gir det ingen.... hjemmehygge, hjemmekoselig, trivsel og hygge rett og slett.. nei slikt no er ikke for meg for å si det slik. Men det er jo flott at du har funnet din stil og trives slik for all del.. Man kan være minimalist og like farger jeg har masse farger i huset mitt. Blander du kanskje minimalisme som stil (rent, får farger) med minimalisme som funksjon (kun ha det man trenger og elsker)? Jeg er sistnevnte, og trenger farger for å ha det bra. Men jeg vil ikke ha for mange ting og for mye pynt, det blir kaotisk for hodet mitt. Og jeg er glad vi er ulike, kjedelig om alle var like. Anonymkode: 935d6...e60 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #19 Skrevet 23. september 2022 skreppamedleppa skrev (1 minutt siden): Bildet mitt kommer av en liten motvekt til da jeg var ny her når det bare var om å gjøre å ha deiligst profilbilde og det var så mye pupper og rumpe på profilbildene til folk at det var komisk i seg selv😉 Veldig kult, digger både nicket og bildet! Anonymkode: 05e0b...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #20 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan være minimalist og like farger jeg har masse farger i huset mitt. Blander du kanskje minimalisme som stil (rent, får farger) med minimalisme som funksjon (kun ha det man trenger og elsker)? Jeg er sistnevnte, og trenger farger for å ha det bra. Men jeg vil ikke ha for mange ting og for mye pynt, det blir kaotisk for hodet mitt. Og jeg er glad vi er ulike, kjedelig om alle var like. Anonymkode: 935d6...e60 Nettopp. Bohemstilen kan jo være ganske maksimalistisk selv om livsstilen er «enkel» Anonymkode: 05e0b...8d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå