Gå til innhold

Har lærerene selv snakket ned yrket sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Thalis skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke at alle har det verre enn lærere - for det har jeg liten kunnskap om,  men som mange med meg reagerer på - alle innleggene om hvor godt det å være lærere og hvor godt de tjener…

Jeg har jobbet i helse

Jeg har jobbet i logistikk

Jeg har jobbet i dagligvarebransjen

Jeg har jobbet som leder 

Den mest krevende jobben jeg har hatt er å være lærer. Du er prosjektleder for din klasse.  De oppgavene tar ingen fra deg og du burde egentlig å gjort dem for 3 uker siden, men da skadet Ola seg på kjøkkenet, så besvimte Gunda osv... Gunda må mates, for spist har hun ikke gjort på en stund.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, selvfølgelig - det hele er bare et skalkeskjul. Det er ikke lærernes ansvar å skaffe flere lærere. Dess færre lærere som finnes, jo høyere blir markedsverdien på hver lærer, som betyr gode muligheter for høyer lønn. Vinn-vinn.

Anonymkode: 5351d...a3b

Det fungerer åpenbart ikke sånn. Lærere tjener shit.

Anonymkode: c9383...0f6

Skrevet
Toyah skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet i helse

Jeg har jobbet i logistikk

Jeg har jobbet i dagligvarebransjen

Jeg har jobbet som leder 

Den mest krevende jobben jeg har hatt er å være lærer. Du er prosjektleder for din klasse.  De oppgavene tar ingen fra deg og du burde egentlig å gjort dem for 3 uker siden, men da skadet Ola seg på kjøkkenet, så besvimte Gunda osv... Gunda må mates, for spist har hun ikke gjort på en stund.

Jeg kjenner godt til læreryrket, både opp og nedturer😃, men ikke så godt til andre yrker og dermed kan jeg ikke fortelle hva som er mest krevende! 

Skrevet

Jeg er lærer, og jeg har god lønn, langt bedre enn mange av mine kollegaer med lenger fartstid fordi jeg har mastergrad. Jeg elsker også feriene mine, og er både klar over og veldig takknemlig for at jeg har mer ferie enn naboen. Men samtidig syns jeg at jeg fortjener denne ferien, det var på ingen måte en viktig grunn for at jeg ble lærer - men jeg ljuger om jeg sier det ikke er en bonus. 
Jeg jobber ikke hardere enn samboeren min som er elektriker, eller bestevenninnen min som er sykepleier - og jeg hadde unnet de den samme ferien, men samtidig jobber jeg flere timer enn dem i uka og hvis de jobber overtid får de betalt for dette. Jeg får også «betalt» i form av ferie. Dette valgte jeg, de har valgt et yrke med en annen overtidsordning, sånn er det bare, og jeg begynner å bli lei av at folk skal dra frem de hersens feriene hver gang de skal si noe om læreryrket. De 10,5 timene ubundet tid jeg har brukes på elevene og for at de skal ha det bra, jeg sitter ikke hjemme og ser på TV og får ferie. Og så har du alltid noen som ikke gjør dette, og de jobber ikke nok. Sånne folk finner man i alle yrker.

Jeg har ikke nødvendigvis så mye mer krevende arbeidsdager enn andre heller. Sykepleiervenninnen min står i ting jeg aldri hadde taklet, og jeg beundrer henne for det. Men det betyr ikke at jeg ikke kan syns at jeg også har en krevende og hektisk hverdag. Det er en uting at vi setter yrker opp mot hverandre, fordi yrkene og arbeidsoppgavene ofte ikke er sammenliknbare. Jeg unner sykepleierne mer lønn, og jeg unner barnehagepedagoger mer lønn. Men jeg kan samtidig unne mine lærerkollegaer høyere lønn også. 

Så om vi snakker yrket vårt ned? Ja, det er mulig det. Men jeg tror også det er en slags forsvarsmekanisme. Når noen roper høyt om ufortjent ferie og at vi har lønn nok er det naturlig at lærerne roper enda høyere og prøver og forklare hva jobben vår faktisk går ut på. Og akkurat det tror jeg kan være med på å male et negativt bilde av læreryrket. 

Anonymkode: ddc68...e8a

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jobber på videregående skole, og vi har et utrolig godt miljø blant oss ansatte. Om det ikke er noen spesiell grunn til det er det alltid god stemning, laget av mennesker som stort sett elsker jobben sin og verdsetter de flotte elevene våre. 

Vi blir derimot skuffet av hvordan mange ser på oss og læreryrket, og vi er ganske så lei av å forsvares oss mot feilinntrykket mange har av "feriene" våre. Hele høstferien min går f.eks. med til vurderingsarbeid, og sånn er det også i de andre feriene. 

Anonymkode: cb0bb...114

Og? Vi andre har verken høstferie eller vinterferie, og mange har heller ikke særlig ifm. fri ifm påske og jul heller. 

Anonymkode: 001a3...33f

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Og? Vi andre har verken høstferie eller vinterferie, og mange har heller ikke særlig ifm. fri ifm påske og jul heller. 

Anonymkode: 001a3...33f

Var dette alt du fikk utav det jeg skrev? 

Poenget mitt er jo at det dere kaller ferie ikke er ferie. Foreldre ser at barna har ferie og tror lærere også har det. Jeg har jobbet i andre yrker i 14 år før jeg ble lærer: jeg vet at dere heller ikke har ferie i høstferien. 

Anonymkode: cb0bb...114

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har de det? Altså, de bare klager og syter. Streiker støtt. Klager over hvor mye de jobber, over ansvaret de har, hvor dårlig de tjener. Man hører jo ikke annet i media. Men saken er jo at de tjener godt. De har fri hele sommeren. Å ferie på høsten, jul, vinter og påske. 

Jeg tror ærlig talt de har litt skyld i at få ønsker å bli lærer. 

Anonymkode: 409bf...125

Det er litt rart at du tenker at lærerne «klager og syter» og «streiker støtt» uten grunn. Du tror at det er de mest klagete og sutrete og negative folka som blir lærere, og så sitter de på fua på pauserommet og sutrer til hverandre hele dagen? 

Kan det tenkes at lærerne forsøker å si fra om utfordringer ved læreryrket, men blir ikke hørt på noe som helst? Så må de si fra igjen og igjen, men fortsatt ingen som hører? Hva er løsningen da? Slutte? Forsøke å ta seg sammen og fortsette å prøve? 

Det lærerne forteller om er reelt. Det er ikke sutring. Klassene er for store, det er for mange uten lærerutdanning, lønnsutvikling er for dårlig, man får ikke betalt for overtid, man må ta vikartimer på fem sekunders varsel, det er ikke nok tid til å gjøre alt man skal, det er for få andre yrkesgrupper i skolen (hvor er de som skal ivareta elevenes psykiske helse???!!), de må være tilgjengelig for foreldre og elever og ledere døgnet rundt, skolebøkene er for gamle eller finnes ikke, lærere må bruke timevis på kopiering (som ikke er lov!) eller kjøpe læremidler selv fra egen lønn….

Men alt dette er jo bare sutring. Det er lærerne som er problemet. 

Anonymkode: d7cfd...bcf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er litt rart at du tenker at lærerne «klager og syter» og «streiker støtt» uten grunn. Du tror at det er de mest klagete og sutrete og negative folka som blir lærere, og så sitter de på fua på pauserommet og sutrer til hverandre hele dagen? 

Kan det tenkes at lærerne forsøker å si fra om utfordringer ved læreryrket, men blir ikke hørt på noe som helst? Så må de si fra igjen og igjen, men fortsatt ingen som hører? Hva er løsningen da? Slutte? Forsøke å ta seg sammen og fortsette å prøve? 

Det lærerne forteller om er reelt. Det er ikke sutring. Klassene er for store, det er for mange uten lærerutdanning, lønnsutvikling er for dårlig, man får ikke betalt for overtid, man må ta vikartimer på fem sekunders varsel, det er ikke nok tid til å gjøre alt man skal, det er for få andre yrkesgrupper i skolen (hvor er de som skal ivareta elevenes psykiske helse???!!), de må være tilgjengelig for foreldre og elever og ledere døgnet rundt, skolebøkene er for gamle eller finnes ikke, lærere må bruke timevis på kopiering (som ikke er lov!) eller kjøpe læremidler selv fra egen lønn….

Du kjøper ikke læremidler av egen lønn?!

Og bare fordi jeg lurer, men bruker skolen du jobber på bøker? 

Jeg har et barn i barneskolen og et på ungdomsskolen,  ingen av de har bøker. Bruker kun Ipad / PC som de har fått på skolen (skal leveres ved skoleslutt) . 

Skrevet
Thalis skrev (14 timer siden):

Jeg tror ikke at alle har det verre enn lærere - for det har jeg liten kunnskap om,  men som mange med meg reagerer på - alle innleggene om hvor godt det å være lærere og hvor godt de tjener…

Nei, jeg ser den. Alle yrker har ulemper og fordeler, og det kan også variere mye mellom arbeidsplasser og grupper (for eksempel vgs vs barneskole). I forhold til mange andre yrker er lønna helt grei, men topp er den selvsagt ikke. Skal man ha HØY lønn, må man gjøre noe annet enn å bli lærer (eller jobbe i det offentlige uten lederansvar generelt). Lange friperioder er en stor fordel, men har en pris, siden timene må jobbes inn resten av året. 

Anonymkode: 28088...aa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alt dette er helt reelle bekymringer og klager. Men lærerstreiken gjør ikke noe med noe av dette. Det som trengs, er at det brukes mer penger i skolen generelt. Mange kommuner er lutfattige og skjærer bemanningen ned til beinet. Bedre kommuneøkonomi vil lette presset. Både i skolen og helse/omsorg. 

Anonymkode: 28088...aa9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kjøper ikke læremidler av egen lønn?!

Og bare fordi jeg lurer, men bruker skolen du jobber på bøker? 

Jeg har et barn i barneskolen og et på ungdomsskolen,  ingen av de har bøker. Bruker kun Ipad / PC som de har fått på skolen (skal leveres ved skoleslutt) . 

Jo, det har både jeg og kollegaer gjort. Det er helt vanlig. Hvis ikke får vi ingenting!

Skolen kjøper ikke nye bøker. Elevene har pc, men vi kan bare bruke ressurser som er gratis eller vi lager selv. Så da kjøper vi selv og så står vi og kopierer - bruker mange timer i uka på det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det har både jeg og kollegaer gjort. Det er helt vanlig. Hvis ikke får vi ingenting!

Skolen kjøper ikke nye bøker. Elevene har pc, men vi kan bare bruke ressurser som er gratis eller vi lager selv. Så da kjøper vi selv og så står vi og kopierer - bruker mange timer i uka på det. 

DET er jo helt høl I hodet, at  dere må kjøpe selv. 

Skrevet

Det er ikke klaging og syting. Det er varsling og reelt. 

Anonymkode: e4109...58a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke klaging og syting. Det er varsling og reelt. 

Anonymkode: e4109...58a

Enig, jeg kom også inn hit for å si at lærernes mobilisering er varsling. Og bør håndteres som varsler. 

Noen lærere blir veldig engasjerte i debatter fordi de over lang tid har følt seg tråkket på, og fordi læreryrket blant annet har blitt snakket ned av Ernas regjering i 8 år - "Vi trenger ikke flere lærere, vi trenger bedre lærere.". De får servert floskler om "tillitsreform", som tydeligvis skal gå bare én vei. Lærerne blir derfor følelsesmessig engasjert, og kjører seg inn i "det er slitsomt, vi jobber mye, det er ikke ferie"-sporet. Og det er helt reellt at de opplever det, men jeg forstår godt at det kan oppfattes som klaging, fordi veldig mange yrker lider under et jevnlig jag og stress. 

Men, de siste ukene har det også kommet frem veldig mye klokt og svært alvorlige varsler rundt tilstanden i læreryrket/skoleverket. Lærerens utrolig viktige rolle er blitt synlig for alle som bryr seg litt om barn og ungdom, og det er også veldig tydelig at lærerne blir pålagt et ansvar som går langt utover stillingsbeskrivelsen. Og vi har ikke engang snakket om vold mot lærere, som stadig flere lærere (og assistenter) opplever på daglig basis! I tillegg til at lønna sakte men sikkert sakker akterut, år for år. Det fører til at fagfolk slutter, og at stillingene fylles opp av folk uten kvalifikasjoner for å være lærer. 

Så både samfunnet, KS og Stortinget må anse seg for å være varslet, og får nå anledning til å gjøre tiltak. Om det ikke settes inn adekvate tiltak, for eksempel en reell økning i lønn og status for yrket, så ligger det fare forut. For mange barn, spesielt de med spesialundervisning (ja, nettopp de sårbare barna) er det allerede fare på ferde, da 50% av deres "spesielt tilrettelagte" undervisning pr nå utføres av nettopp folk uten kompetanse. Hvis de i det hele tatt får timene, og mangel på folk. 

Første skritt er anerkjennelse og økt lønn til de som gidder å være lærere og skoleledere, deretter må kommunene få øremerkede midler til å ansette nok lærere, nok helsesykepleiere, nok miljøarbeidere som møter barna hver dag, samt nok penger til læremidler (selvfølgelig). 

SÅ kan vi begynne å diskutere innholdet i skolen, og hvilke krav vi skal stille til resultater på nasjonale prøver og mobbetall. Frem til da kan jo både lokale politikere og nasjonale politikere som mener så mye om skole når det ikke koster dem noe, fortsette å holde kjeft. 

Anonymkode: 6dedd...692

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror nok i alle fall at det bidrar negativt til søkertallene til utdannelser når yrkesgruppene kommuniserer et veldig negativt bilde av tilværelsen i yrkene. Jeg tror også det gjør noe med trivselen og mentaliteten om en går rundt og forteller hverandre hvor negativt og urettferdig alt er, heller enn å vektlegge det positive i yrket og yrkesstoltheten.

Kanskje ville mange av de som klager på hvor krevende akkurat deres yrke er og hvor mye mer akkurat de fortjener blitt overrasket over hvor krevende andres hverdag kan være, og kanskje er ikke gresset egentlig grønnere på den andre siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...