Gå til innhold

Har lærerene selv snakket ned yrket sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg var 14 år i ulike yrker før jeg ble lærer. Dette er uten tvil den jobben med høyest stressnivå: en skal levere og prestere hver eneste dag. Hver dag står vi flere timer foran klasser på 28 elever, der vi skal presentere fagstoff som får elevene til å tenke. Vi er ansvarlig for å engasjere grupper og enkeltelever, og vi skal være utstyrt til å endre opplegget vårt på flekken etter behov. 

Vi er foredragsholdere, veiledere og mentorer hver dag. Og vi forbereder, planlegger, og vurderer på kvelder og i "ferier". 

Lærerjobben er den jobben jeg har hatt med absolutt minst fri. 

Anonymkode: cb0bb...114

Alle som jobber skal levere og prestere hver eneste dag??!! Du kan ikke seriøst mene at det kun er lærerene dette gjelder? 

Anonymkode: 409bf...125

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er merkelig at det i det hele tatt er lærere på skolene. Det virker jo som en forferdelig jobb. Hvor finner ikke alle seg noe annet å gjøre hvis det er så grusomt? Dere tjener dårlig, jobber 365 dager i året 24/7. Hvorfor finner dere dere ikke noe annet å gjøre??

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi jeg kjenner flere lærere, i nær vennekrets. Det er overhodet ingen av de som jobber slik lærerene skriker om. 

Og hvis det hadde vært slik at de jobber, kvelder, helger og ferier, hvorfor trenger ikke min bror og kona hans det? Og som sagt flere nære venner. 

Det høres ut som at lærervennene dine er unntaket, ikke regelen. Når jeg ser på kollegaene mine, kan jeg telle de som er innenfor den kategorien du beskriver på en hånd. Og det er svært frustrerende for oss andre, som gjør jobben vår og mer til. 

Det er for øvrig også sånn at jeg ikke opplyser vennene mine om all kvelds-, helge-, og feriejobbing jeg driver med. Kanskje du bare ikke vet? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere lærere må kanskje tenke på hvordan dere oppfører dere og hvordan det påvirker barna, så slipper man å tenke på lærerforakt. Snakk om å konstruere et problem som ikke finnes og sette seg selv i offerposisjon. Dere har en jobb som må utføres som alle andre- kanskje på tide å gjøre den. Jobbe litt mer, klage litt mindre.

Anonymkode: 72277...482

Vi gjør jobben vår. Utfordringen ligger i at arbeidstiden ikke strekker til alle oppgavene vi blir pålagt, og som følge av det flykter  lærere fra yrket. For å få gjort noe med dette økende problemet, må vi si fra. Når arbeidsgiver lukker ørene, må vi rope enda høyere for å nå frem. Utfordringen er at gamle myter om at læreren bare er på jobb når elevene er på skolen, og har kjempelang ferie, henger igjen. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes det er merkelig at det i det hele tatt er lærere på skolene. Det virker jo som en forferdelig jobb. Hvor finner ikke alle seg noe annet å gjøre hvis det er så grusomt? Dere tjener dårlig, jobber 365 dager i året 24/7. Hvorfor finner dere dere ikke noe annet å gjøre??

Jeg kan bare snakke for meg, men tiden i klasserommet sammen med elevene, er det som gjør det verdt det. Hadde jeg ikke brent sånn for elevene, så hadde jeg sluttet som lærer for lenge siden. 

Anonymkode: 79afe...6b7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere lærere må kanskje tenke på hvordan dere oppfører dere og hvordan det påvirker barna, så slipper man å tenke på lærerforakt. Snakk om å konstruere et problem som ikke finnes og sette seg selv i offerposisjon. Dere har en jobb som må utføres som alle andre- kanskje på tide å gjøre den. Jobbe litt mer, klage litt mindre.

Anonymkode: 72277...482

Uinnvidd syting og synsing som dette får man ikke gjort noe med, dessverre. Noen har bare bestemt seg for at egen fordumsfulle oppfatning er den rette.

Hvis "problemet ikke finnes", hvorfor kommer knapt noen av ekslærerne som har forlatt klasserommet tilbake etter først å ha forlatt det? Ingen forståsegpåere har klart å gi et godt svar på dette.

Jeg har svaret, forresten. Det passer dog ikke narrativet ditt.

Anonymkode: a12d3...854

• Liker 3
Skrevet
Bålkaffe skrev (7 timer siden):

Tror de fleste hadde klaget når de får betalt for et visst antall timer og all jobbing etter disse timene får de ikke betalt for, som å måtte jobbe utover kvelden med å rette prøver, lage undervisningsmateriell og undervisningsskjema for kommende uker.

De har ikke fri. De har fått avspasering for alle de timene de jobber for mye.

Og ingen jeg kjenner som er lærere har ferie når det er skoleferie. I høstferien jobber de med skolemateriell, samme med jul, vinter og påske. I sommerferien avslutter de først skoleåret, deretter har de litt fri, så starter jobben med å forberede neste skoleår.

Vis meg den personen som vil jobbe gratis i feriene, helgene og på kveldene.

Kjenner også mange lærere. Og de jobber i høstferien og vinterferien, ja, men det er ikke mange timene (typisk retting av noen prøver), og prøverettingen fungerer også som litt fritid hvor partner tar seg av ungene. Om du retter prøver fire timer tirsdag i høstferien, har du fremdeles 4,5 dager med ferie.
De har heller ikke «litt fri» i sommerferien, det er snakk om minst seks til sju uker sammenhengende fri. Sjelden noen begynner å gjøre noe tidligere enn 3-4 dager før første planleggingsdag (forståelig, de har jo fri), og ikke jobb etter skoleslutt når sommerferien har begynt, utover max 1-2 dager (igjen, høyst forståelig, de har jo fri!). De pleier også å sende ungene i barnehagen i minst 1-2 uker mens de selv har fri, slik at de får litt alenetid eller alenetid med partner hvis partner også er lærer. Forstår det også godt, for all del. Jeg hadde gjort det samme selv hvis jeg hadde kunnet. 

Anonymkode: 28088...aa9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg kjenner flere lærere, i nær vennekrets. Det er overhodet ingen av de som jobber slik lærerene skriker om. 

Og hvis det hadde vært slik at de jobber, kvelder, helger og ferier, hvorfor trenger ikke min bror og kona hans det? Og som sagt flere nære venner. 

Her er et godt eksempel på lærerforrakt. 
Jeg kjenner, har flere lærere i min omgangskrets ol. For noe tull. 
Så alle de andre lærerne lyver altså??? Løgn om arbeidstid er ikke en lovlig årsak til å ta ut ansatte ut i streik.

Anonymkode: 0ade8...d2d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner også mange lærere. Og de jobber i høstferien og vinterferien, ja, men det er ikke mange timene (typisk retting av noen prøver), og prøverettingen fungerer også som litt fritid hvor partner tar seg av ungene. Om du retter prøver fire timer tirsdag i høstferien, har du fremdeles 4,5 dager med ferie.
De har heller ikke «litt fri» i sommerferien, det er snakk om minst seks til sju uker sammenhengende fri. Sjelden noen begynner å gjøre noe tidligere enn 3-4 dager før første planleggingsdag (forståelig, de har jo fri), og ikke jobb etter skoleslutt når sommerferien har begynt, utover max 1-2 dager (igjen, høyst forståelig, de har jo fri!). De pleier også å sende ungene i barnehagen i minst 1-2 uker mens de selv har fri, slik at de får litt alenetid eller alenetid med partner hvis partner også er lærer. Forstår det også godt, for all del. Jeg hadde gjort det samme selv hvis jeg hadde kunnet. 

Nei, det er fem uker sammenhengende ferie. 
Når lærer bruker avspaseringstiden til jobb, jobber de overtid. Høstferie er ikke ferie, det er avspasering. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er fem uker sammenhengende ferie. 
Når lærer bruker avspaseringstiden til jobb, jobber de overtid. Høstferie er ikke ferie, det er avspasering. 

Jeg skrev seks til sju uker sammenhengende *fri*, ikke *ferie*. Jeg vet utmerket godt hvordan lærernes arbeidstid fungerer. Ja, jeg skrev høstferie og vinterferie, fordi det er det disse skoleferiene kalles. Jeg vet lærerne ikke har feriedager da. 

• Liker 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (7 timer siden):

Tror de fleste hadde klaget når de får betalt for et visst antall timer og all jobbing etter disse timene får de ikke betalt for, som å måtte jobbe utover kvelden med å rette prøver, lage undervisningsmateriell og undervisningsskjema for kommende uker.

De har ikke fri. De har fått avspasering for alle de timene de jobber for mye.

Og ingen jeg kjenner som er lærere har ferie når det er skoleferie. I høstferien jobber de med skolemateriell, samme med jul, vinter og påske. I sommerferien avslutter de først skoleåret, deretter har de litt fri, så starter jobben med å forberede neste skoleår.

Vis meg den personen som vil jobbe gratis i feriene, helgene og på kveldene.

Vis meg den personen som ikke må dokumentere at de faktisk har jobbet og hvilken oppgave de har utført for å få betalt ut over ordinær arbeidstid. 🤷‍♀️

Selv hadde jeg gjerne støttet lærernes krav dersom de hadde dokumentert sine påstander. «Vi har for mye å gjøre» holder rett og slett ikke. 🤷‍♀️

Anonymkode: 96a75...22b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/dd1nz/norske-laerere-jobber-for-lite
Gammel undersøkelse men likevel…

Det sagt, jeg tviler ikke på at læreryrket er krevende. Men jeg kjenner flere som har gått fra sykepleiejobber til undervisning på vgs. Og de er samstemte i at undervisningsjobben er mindre stressende enn skiftarbeid på et sykehus.

Anonymkode: d6601...60d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, du drar frem ferie kortet du også ser jeg. Du har vel satt deg inn i årstidene til en lærer før du gjorde det, eller kastet du deg bare på en populær tanke som uvitende har? 

Lærer har samme årstimer som andre. Andre har timene mer jevnt fordelt utover året, mens en lærer må jobbe mer intensivt mellom "feriene". 

Vi trenger flere utdannede lærere, så om du tenker dette er noe for deg så kan du jo omskolere deg. Så får du alle disse feriene som du nevner.

Anonymkode: c4e78...947

• Liker 3
Skrevet

Årstimene, og ikke årstidene. 

Anonymkode: c4e78...947

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da skal du jammen lete godt skal du klare å finne en jobb med mindre stress eller mer fri. Det finnes ikke. 

Så hva er da krisen med at de streiker? Om de er såpass ubetydelige i samfunnet burde det være helt greit om de var andre steder? Men neida, nå sitter hele ungdomstrinnet og gamer hele natta, driver herverk, drikker og bare gjør ugang. I de periodene de ikke sitter i fosterstilling i påvente av en psykose.

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet

De to begrunnelsene i sytetråder på KG:

1. "Jeg kjenner en som.."

2. "Da jeg gikk på skolen på 70-tallet.."

Anonymkode: a12d3...854

• Liker 2
Skrevet

Uoppdragne foreldre som har oppdratt like uoppdragne barn har ødelagt mye. Synes lærerne fortjener bedre lønn, mer respekt og at slutt på unødvendig måling. I tillegg må skolen styrkes med faste stillinger, slik at det blir mer stabil læringsarena.

Anonymkode: f65c3...c8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/dd1nz/norske-laerere-jobber-for-lite
Gammel undersøkelse men likevel…

Det sagt, jeg tviler ikke på at læreryrket er krevende. Men jeg kjenner flere som har gått fra sykepleiejobber til undervisning på vgs. Og de er samstemte i at undervisningsjobben er mindre stressende enn skiftarbeid på et sykehus.

Anonymkode: d6601...60d

De jeg vet om som har gått fra mitt yrke til lektor på vgs (etter PPU) har sagt det samme - de tjener mer og jobber mindre som lærer. 
Det er ikke det samme som alt er fryd og gammen i skolen, og at lærere ikke gjerne skulle tjent mer. Men det er ikke sånn at «alle har har det bedre enn lærere». 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som jobber skal levere og prestere hver eneste dag??!! Du kan ikke seriøst mene at det kun er lærerene dette gjelder? 

Jeg tenkte det også lå i forklaringen at en i praksis har lederansvar for 100 elever om dagen, og at en holder daglige foredrag. Jeg har jobbet i flere ulike industrier, både praktisk og på kontor. Det kan ikke sammenlignes med å ha 30 par øyne på deg, der det er ditt ansvar å engasjere og motivere disse elevene til å forstå hva vi holder på med.

Hva jobber du som? Står du daglig foran store grupper med mennesker og fremfører fagstoff? 

Anonymkode: cb0bb...114

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De jeg vet om som har gått fra mitt yrke til lektor på vgs (etter PPU) har sagt det samme - de tjener mer og jobber mindre som lærer. 
Det er ikke det samme som alt er fryd og gammen i skolen, og at lærere ikke gjerne skulle tjent mer. Men det er ikke sånn at «alle har har det bedre enn lærere». 

Jeg tror ikke at alle har det verre enn lærere - for det har jeg liten kunnskap om,  men som mange med meg reagerer på - alle innleggene om hvor godt det å være lærere og hvor godt de tjener…

Skrevet

Jeg tror det er viktig å skille mellom hva som blir sagt i en konflikt og hva som blir sagt ellers. I en konflikt, så er det naturlig at de tingene man IKKE er fornøyd med belyses bedre, enn det man faktisk er fornøyd med.

Jeg snakker ikke ned jobben min til folk jeg møter. Jeg ELSKER jobben min. Men jeg kan være ærlig når folk spør, at arbeidsmengden er større, enn den ser ut til. 

Det som både er gøy og utfordrende er at ingen år er lik. Jeg jobber på vgs, så jeg bytter mine elever ut hvert år, på godt og vondt ( jeg gråter alltid når et kull slutter) Vi startet med blanke ark hvert og og jeg trives med de elevene som ikke er helt A4. Når du møter elever som knapt har vært på ungdomsskolen, komme inn første dag på vgs, de går i ett med veggen og er grå i ansiktet. Når vi får disse til å blomstre, de finner plassen sin og går ut med 4 eller bedre snitt, det er også belønning for god jobb og det gir meg energi til å stå på videre og ikke minst orke å jobbe videre i denne jobben for det er jo krevende. Der det er mennesker vil det alltid være behov som skal fylles, helst i går. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...