Gå til innhold

Har lærerene selv snakket ned yrket sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de det? Altså, de bare klager og syter. Streiker støtt. Klager over hvor mye de jobber, over ansvaret de har, hvor dårlig de tjener. Man hører jo ikke annet i media. Men saken er jo at de tjener godt. De har fri hele sommeren. Å ferie på høsten, jul, vinter og påske. 

Jeg tror ærlig talt de har litt skyld i at få ønsker å bli lærer. 

Anonymkode: 409bf...125

• Liker 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de det? Altså, de bare klager og syter. Streiker støtt. Klager over hvor mye de jobber, over ansvaret de har, hvor dårlig de tjener. Man hører jo ikke annet i media. Men saken er jo at de tjener godt. De har fri hele sommeren. Å ferie på høsten, jul, vinter og påske. 

Det er et stort problem at de som utdanner seg til lærere ikke blir værende i jobben noe særlig. Det ville ikke hjulpet om studenter ble lurt til å søke studie det ville jo bare ført til enda flerre som ikke jobbet som det de var utdannet til. Vi trenger ærlige stemmer ikke «reklame» for å løse samfunnsproblemer. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror foreldrene som ser på lærere som en service for å få opp og frem gullungene er skylden i at det å være lærer ikke lengre er så poppis, hvem vil vel ha ansvar for både pensum, oppdragelse, omsorg, psyken og helsen til andres unger for en veldig lav lønn og plenty med utakk? De første som klager når ungen ikke presterer er foreldrene som aldri hjelper ungen med lekser for eksempel.. Nei, så lenge foreldregenerasjonen er bortskjemt og kravstor er ikke lærer et tiltrekkende yrke...

Anonymkode: 98b65...0df

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig - det hele er bare et skalkeskjul. Det er ikke lærernes ansvar å skaffe flere lærere. Dess færre lærere som finnes, jo høyere blir markedsverdien på hver lærer, som betyr gode muligheter for høyer lønn. Vinn-vinn.

Anonymkode: 5351d...a3b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror de fleste hadde klaget når de får betalt for et visst antall timer og all jobbing etter disse timene får de ikke betalt for, som å måtte jobbe utover kvelden med å rette prøver, lage undervisningsmateriell og undervisningsskjema for kommende uker.

De har ikke fri. De har fått avspasering for alle de timene de jobber for mye.

Og ingen jeg kjenner som er lærere har ferie når det er skoleferie. I høstferien jobber de med skolemateriell, samme med jul, vinter og påske. I sommerferien avslutter de først skoleåret, deretter har de litt fri, så starter jobben med å forberede neste skoleår.

Vis meg den personen som vil jobbe gratis i feriene, helgene og på kveldene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja!!! Det har de gjort!!! 

Jeg hadde tidligere ett ønske om å ta ppu og jobbe som lærer i vgs etter noen år som ingeniør. Det har jeg slått helt fra meg, og det er ikke arbeidsoppgavene, lønna eller elevene som skremmer meg. 

Det er miljøet jeg ser for meg at er på lærerrommet og blandt de ansatte (ser for meg mye negativitet og sutring), det er de negative holdninger til ungdommen og foreldrene som jeg ser i innleggene på some og det er de skolene jeg har vært borti som jeg mener har dårlig ledelse. Og underfinansiering av skolen i forhold til at ledelsen må ta en del uheldige valg i forhold til materiell og ansatte. Men det er mest den negative holdningen og sutringen jeg frykter. 

Anonymkode: 80327...c8d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en rekke lærervenner og flere lærere i familien, og jeg er tilbøyelig til å være enig. De sutrer og klager mye, øser ut frustrasjon over arbeidsmengde, foreldre, dårlige ledere og tidvis vanskelige eller utagerende elever (akkurat det er forståelig nok).. men jeg tenker likevel slike generelle holdninger gjør noe med hva andre tenker om dette yrket.

Anonymkode: d3ac9...b55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Tror de fleste hadde klaget når de får betalt for et visst antall timer og all jobbing etter disse timene får de ikke betalt for, som å måtte jobbe utover kvelden med å rette prøver, lage undervisningsmateriell og undervisningsskjema for kommende uker.

Og ingen jeg kjenner som er lærere har ferie når det er skoleferie. I høstferien jobber de med skolemateriell, samme med jul, vinter og påske. I sommerferien avslutter de først skoleåret, deretter har de litt fri, så starter jobben med å forberede neste skoleår.

Fri og avspasering er det samme = du er ikke på jobb. Det er rart, for min bror og kona hans er lærere på en ungdomsskole. De er på utenlandstur hver eneste skoleferie. Hver eneste! De jobber veldig sjeldent på kveldene  og aldri helgene, aldri! Dette er noe lærere sier, men det er jo ikke slik. 

Litt fri etter sommerferien begynner? De har da 7 uker fri, da de begynner å jobbe 1 uke før skolestart. For meg er 7 uker litt mer enn litt fri....

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fri og avspasering er det samme = du er ikke på jobb. Det er rart, for min bror og kona hans er lærere på en ungdomsskole. De er på utenlandstur hver eneste skoleferie. Hver eneste! De jobber veldig sjeldent på kveldene  og aldri helgene, aldri! Dette er noe lærere sier, men det er jo ikke slik. 

Litt fri etter sommerferien begynner? De har da 7 uker fri, da de begynner å jobbe 1 uke før skolestart. For meg er 7 uker litt mer enn litt fri....

"Dette er noe lærere sier, men det er jo ikke slik" og du kommer med din bror og hans kone som reiser på ferier hver ferie og ikke jobber kvelder, og aldri helger.

Hvorfor påstår du at lærere lyver?

• Liker 4
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Det har jobbet seg inn de timene, hva er det å ikke forstå?

Anonymkode: 72277...482

• Liker 1
Skrevet
Bålkaffe skrev (16 minutter siden):

"Dette er noe lærere sier, men det er jo ikke slik" og du kommer med din bror og hans kone som reiser på ferier hver ferie og ikke jobber kvelder, og aldri helger.

Hvorfor påstår du at lærere lyver?

Fordi jeg kjenner flere lærere, i nær vennekrets. Det er overhodet ingen av de som jobber slik lærerene skriker om. 

Og hvis det hadde vært slik at de jobber, kvelder, helger og ferier, hvorfor trenger ikke min bror og kona hans det? Og som sagt flere nære venner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere tenker kanskje at lærerforakt som dere viser her inne hjelper på? 

Dere får den skolen dere ber om om 5-10 år. De dyktigste av oss har eller vil forlate skipet for jobber med
mindre stress, mer fri og høyere lønn.

Anonymkode: a12d3...854

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere får den skolen dere ber om om 5-10 år. De dyktigste av oss har eller vil forlate skipet for jobber med

Dere lærere må kanskje tenke på hvordan dere oppfører dere og hvordan det påvirker barna, så slipper man å tenke på lærerforakt. Snakk om å konstruere et problem som ikke finnes og sette seg selv i offerposisjon. Dere har en jobb som må utføres som alle andre- kanskje på tide å gjøre den. Jobbe litt mer, klage litt mindre.

Anonymkode: 72277...482

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, selvfølgelig - det hele er bare et skalkeskjul. Det er ikke lærernes ansvar å skaffe flere lærere. Dess færre lærere som finnes, jo høyere blir markedsverdien på hver lærer, som betyr gode muligheter for høyer lønn. Vinn-vinn.

Anonymkode: 5351d...a3b

Ja, sånn fungerer det i profesjoner hvor det er lovbestemt med utdanningen. 

Legeforeningen blokkerer flere studieplasser for å holde lønn og status oppe.

Du vil neppe bruke en ufaglært elektriker eller advokat.

Men alle med rent rulleblad kan undervise i skolen eller passe barn i barnehage - eller jobbe på sykehjem(uten medisinansvar). Så hjelper lite på lønna med mangel på lærere, barnehagelærere eller utdannede helsearbeidere.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har en jobb som må utføres som alle andre- kanskje på tide å gjøre den. Jobbe litt mer, klage litt mindre.

Det stemmer kanskje det, men de færreste lærere ble informert om at de var både støttekontakt, psykolog, helsesykepleier, oppdragelsesansvarlig og rådgiver samtidig som de var lærere. Og at hele systemet bryter sammen om de streiker litt. 

Krav til rapportering, veiledning, tilbakemelding, evaluering osv har økt betraktelig siste tiden, uten at det gjenspeiles i økt lønn eller andre goder. Kan tenkes det ikke er så mye etterarbeid og forarbeid for en barneskolelærer, men på videregående er det ganske mye med forberedelser som skal til for å lage en lærerik undervisningstime, og lage og rette prøver tar også veldig mye tid. 

En annen merkelig ting med lærere er at kommuner har lov til å ansette ufaglærte i lærerstillinger om det er "vanskelig" å finne kompetent personell. Hadde vært fantastisk om man kunne gjort slikt i andre bransjer også. Elektriker kan ikke være så vanskelig, det er etpar kobberkabler og en skrutrekker. Eller statikere som skal beregne bæresystem til broer og bygninger. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye de jobber på kvelder og ferier avhenger nok av hvilket trinn ode jobber på og hvilke fag de underviser i. Det er naturlig nok mindre retting av stiler og tentamener om du er lærer på 1.-7.trinn. Mer på u.skolen, og mest på vgs.

Jeg vet om mange lærere som jobber MYE på kvelder, helger og ferier med rettebunker og planlegging av undervisning. Hadde selv en lærer far som jeg husker satt veldig mye og rettet prøver. så at de du kjenner ikke gjør det, trenger ikke nødvendigvis bety at slik er det for hele lærerstanden!! De som f.eks er norsklærere på vgs har sjukt mye retting, det vet jeg.

når det er sagt, er jeg - som nevnt over- tilbøyelig til å være enig i at de syter litt for mye...

Anonymkode: d3ac9...b55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja!!! Det har de gjort!!! 

Jeg hadde tidligere ett ønske om å ta ppu og jobbe som lærer i vgs etter noen år som ingeniør. Det har jeg slått helt fra meg, og det er ikke arbeidsoppgavene, lønna eller elevene som skremmer meg. 

Det er miljøet jeg ser for meg at er på lærerrommet og blandt de ansatte (ser for meg mye negativitet og sutring), det er de negative holdninger til ungdommen og foreldrene som jeg ser i innleggene på some og det er de skolene jeg har vært borti som jeg mener har dårlig ledelse. Og underfinansiering av skolen i forhold til at ledelsen må ta en del uheldige valg i forhold til materiell og ansatte. Men det er mest den negative holdningen og sutringen jeg frykter. 

Anonymkode: 80327...c8d

Jobber på videregående skole, og vi har et utrolig godt miljø blant oss ansatte. Om det ikke er noen spesiell grunn til det er det alltid god stemning, laget av mennesker som stort sett elsker jobben sin og verdsetter de flotte elevene våre. 

Vi blir derimot skuffet av hvordan mange ser på oss og læreryrket, og vi er ganske så lei av å forsvares oss mot feilinntrykket mange har av "feriene" våre. Hele høstferien min går f.eks. med til vurderingsarbeid, og sånn er det også i de andre feriene. 

Anonymkode: cb0bb...114

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da skal du jammen lete godt skal du klare å finne en jobb med mindre stress eller mer fri. Det finnes ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok, mye du har misforstått her visst.

Anonymkode: 4de1e...e7e

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skal du jammen lete godt skal du klare å finne en jobb med mindre stress eller mer fri. Det finnes ikke. 

Jeg var 14 år i ulike yrker før jeg ble lærer. Dette er uten tvil den jobben med høyest stressnivå: en skal levere og prestere hver eneste dag. Hver dag står vi flere timer foran klasser på 28 elever, der vi skal presentere fagstoff som får elevene til å tenke. Vi er ansvarlig for å engasjere grupper og enkeltelever, og vi skal være utstyrt til å endre opplegget vårt på flekken etter behov. 

Vi er foredragsholdere, veiledere og mentorer hver dag. Og vi forbereder, planlegger, og vurderer på kvelder og i "ferier". 

Lærerjobben er den jobben jeg har hatt med absolutt minst fri. 

Anonymkode: cb0bb...114

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...