Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 23 år gammel jente og får 2. året på lærerstudiet. Jeg slet enormt på vgs blant annet pga familiesituasjon og hadde mye fravær, og hadde vanskelig å fullføre. Måtte ta opp et par fag som privatist etterpå, siden det ble IV. Jeg har likevel alltid vært faglig sterk, og på ungdomsskolen var det ikke så mye problemer med meg og jeg fikk nesten bare toppkarakterer. Jeg likte også praksis under studiet.

Jeg og samboeren min vil flytte til hjembygda jeg kommer fra, men da vil jeg jo eventuelt jobbe som lærer der. Det jeg føler på er at det vil bli litt flaut at "jeg" blir lærer. Spesielt hvis fremtidige kollegaer blir de samme lærerne som jeg hadde da jeg slet, så da må jeg jo håpe på jobb på ungdomsskolen.

Hva tenker dere? På universitetet her jeg bor er det ikke mange andre studier utenom sykepleier, barnevern osv som også passer på bygda...

Anonymkode: 84245...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Når du sier bygd - så tenker jeg en veldig liten plass, men vet at i sentrale strøk kan dette også bety en liten by/tettsted.

En lærer i ei bygd får en helt annen rolle og stilling enn lærer i en by. Det må man være veldig klar over. Dine elever og "dine" foreldre skal omgås deg og dine på både jobb og fritid. Det krever at man klarer å skille sin private og profesjonelle rolle, noe brukerne dine garantert ikke alltid kommer til å gjøre. Det kan være svært utfordrende å stå i utfordrende situasjoner som offentlig ansatt på små plasser. Dette bør du tenke gjennom og for eksempel problematisere med samboeren din og andre nære. Kanskje også ta en telefon til rektor på skolen der og snakke litt om hvordan dette har pleid å spille seg ut hos dem. 

Kollegaene dine skal du ikke være bekymret for. De vil syns det er kjempemorsomt med en tidligere elev i staben. Om du slet faglig der, så spiller det ingen rolle - lærere ELSKER en suksesshistorie.

Skrevet

Ingenting flaut i det, vel

Skrevet

Nei det er ikke flaut. Vil du jobbe som lærer der du kommer fra, så gjør du det  

Anonymkode: 78ba1...cc4

Gjest theTitanic
Skrevet

Flaut er vel ikke ordet, men å jobbe som lærer på et sted der du har vokst opp og der mange har en mening om deg, den du har vært og kan være fordømmende..  det kan bli brutalt. Hadde det vært meg ville jeg tenkt at jeg sikkert måtte jobbe dobbelt så hardt for at ikke fortiden skulle undergrave autoriteten min. Du burde heve deg over det, men du kan møte foreldre som mener de vet bedre enn deg siden de kjenner den du var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...