Gå til innhold

Får mange ødelagt sine fasader i disse økonomisk harde tider? Vil mange måtte selge f.eks huset sitt? de dyre bilene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv tror jeg ikke det gjelder de fleste, men jeg tror noen, som ikke har tatt de beste økonomiske valg, har ødelagt for seg nå. De som er opptatte av fasade, de kommer vel til å holde det gående så lenge de kan, men de sliter. 

Tror det er flere som også må nedgradere bolig. F.eks de som har kjøpt dyrt, grunnet beliggenhet, som f.eks Oslo vest/Bærum. Kanskje kjøpte de når renta var superlav. Hva gjør de nå om de ikke får råd til å håndtere en stadig dyrere rente? For ikke å snakke om dyrere bensin, strøm, matvarer etc. 

Vil vi se dette på statistikken tror dere? At prisene går ned og flere blir "tvunget" til å selge? Hva vil skje med økonomien når vi er på vei ut av vinteren?

Anonymkode: a5433...f70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misunnelig eller?

Nei, jeg tror ingen som har kjøpt seg en flott bolig tvinges til å selge nå. Bankene tar utgangspunkt i økte renter når de deler ut lån. 

Anonymkode: f7ad7...5b1

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Misunnelig eller?

Nei, jeg tror ingen som har kjøpt seg en flott bolig tvinges til å selge nå. Bankene tar utgangspunkt i økte renter når de deler ut lån. 

Nei, overhodet ikke. Men skremt over hvordan vinteren blir for mange. Også er dette et diskusjonsforum. Hva med deg?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Misunnelig eller?

De kunne ikke forutse strøm , bensin og matvareprisene.

• Liker 7
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

De kunne ikke forutse strøm , bensin og matvareprisene.

Nei, det er sant. Men hvor lurt er det i utgangspunkt å strekke seg for langt for det huset, eller kjøpe en dyr bil fordi den er "fin"?

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet

Jeg har en god venninne som tok seg vann over hodet da hun kjøpte seg bolig for et par år siden. De har ikke hatt særlig god råd, men klart seg. Nå stod det mellom å selge huset og kjøpe noe mindre eller senke levestandarden ellers betraktelig. Det blir flytting der. Og jeg tror helt ærlig det gjelder flere. 

Skrevet

Jeg synes jeg leser om "alle middelmådige mennesker som er så opptatt av fasade at de lever over evne" hele tiden her inne. Hvor folk sitter å forteller andre at man trenger ikke ditt, og man trenger ikke datt. 

Men jeg vet ikke helt hvor reelt det er. Hvem er det som avgjør om jeg er genuint interessert i noe, eller kjøper det for en "fasade" ? For øvrig så møter jeg aldri dette i hverdagen. 

Synes bare det virker litt som en fellesbetegnelse på "mennesker jeg ikke helt forstår har andre prioriteringer/interesser enn meg". 

Anonymkode: abf0e...2f8

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja det tror jeg. Mange har lånt uten å tenke på renteøkning. Og når da alt annet blir dyrere vil nok mange måtte gjøre tiltak for å overleve. 

Anonymkode: 49acd...caa

• Liker 1
Skrevet

Tja, spørs om folk får solgt boligen da. Er ikke noe bra marked nå og folk sliter med å få solgt boligene helt ned i 2mill-klassen. 

Tror ei heller de som har mye fra før (typ rikingene) sliter nevneverdig, det går mest ut over de som har det trangt og vanskelig fra før av - som også kanskje er avhengige av de få tingene de faktisk har. 

• Liker 5
Skrevet

Ja sånn er det alltid i nedgangstider. Hvis man har lån til pipa i disse tider er man sårbar. Noen har tatt stor risiko, kanskje fordi de ikke opplevde 80-tallet og ikke ville forutse at dårligere tider kommer. Det er tragisk hvis man må selge i nedgangstid. Da er det gjerne færre kjøpere og man må gå lavere. Risikerer å bli sittende med lån og uten bolig. 

Anonymkode: 6708a...285

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Misunnelig eller?

Flåsete svar. Bankene har ikke tatt stilling til det nivået vi ser på kostnadsøkning nå, det er en grunn til at man får ca 20% mindre i lån nå enn for 1-2 år siden.

Selvfølgelig er det folk som kommer til å slite med å betjene (for) store lån.

Helt utrolig naivt at så mange av både låntagere og långivere så ut til å ha trodd at «nullrenten» og generelt et såpass lavt kostnadsnivå som vi «alltid» har hatt (jf. oss unge som ikke vet bedre) skulle vare for evig. 

Anonymkode: 05cc3...6fb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Misunnelig eller?

Ja og nei. Da vi lånte til huset i 2019 så tok banken utgangspunkt i en renteøkning på 5%, og med datidens priser gikk det fint.

Med dagens priser på bensin, mat og strøm så har vi ikke like mye rom for det. Vi merker godt at det svir når vi betaler mer for strøm i august enn vi gjorde i januar da vi flyttet inn, og med økt rente på toppen så blir det trangt. Vi har heldigvis økt litt i lønn siden da, så det er ikke bare utgiftene som har økt, selvfølgelig.

Er likevel ikke spesielt redd for at huset ryker. Skulle det bli virkelig ille så må vi be om avdragsfritt en stund, og skulle ikke det holde så ryker både bil nr 1 og 2. Det siste jeg selger er taket over hodet.

Anonymkode: bd477...19c

• Liker 6
Skrevet
GulSitron skrev (5 minutter siden):

Tja, spørs om folk får solgt boligen da. Er ikke noe bra marked nå og folk sliter med å få solgt boligene helt ned i 2mill-klassen. 

Tror ei heller de som har mye fra før (typ rikingene) sliter nevneverdig, det går mest ut over de som har det trangt og vanskelig fra før av - som også kanskje er avhengige av de få tingene de faktisk har. 

Selvfølgelig sliter ikke de som har mest. The rich get richer abd the poor poorer. Sånn har det alltid vært. Det er «vanlige folk» som merker noe til kostnadsøkningene. Jeg sier ikke at alle vanlige folk sliter, for det er grådig mye sutring derfra, men at man merker at det meste koster litt mer - helt klart.

Anonymkode: 05cc3...6fb

• Liker 1
Skrevet

De rike merker det ikke. De fattige er de som blir hardest rammet . Sånn har det alltid vært. Mange i Norge som har veldig mye penger. Jeg er ikke i den kategorien . Men jeg har nedbetalt leilighet så jeg har det helt greit. 

Anonymkode: 3154f...ca1

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er nettopp dette som er en av tankene bak boligforskriften som kom i 2017. 
Men en stor del av de som har store boliger og dyre biler er heller ikke de som sliter mest når strømregningene blir litt høyere. 

Jeg merker at ting er blitt dyrere, og har lån på 4,3 x inntekt inkl studielån og fellesgjeld. Enslig. Jeg tåler fortsatt en del renteøkning, og høye strømregninger/matpriser, men det merkes og det blir mindre til sparing/reise. 
Flere jeg kjenner har lånt til pipa og enda litt til, de har det mye tøffere. De som har lånt relativt mye, for å så måtte over på aap/ufør sliter enda mer. 
Det er de som allerede har det trangt som er de som får problemer. 

Anonymkode: d0762...498

Skrevet
GulSitron skrev (17 minutter siden):

Hæ? Her er det så få boliger til salgs at det blir solgt etter første visning eller kuppet før. Boligene sveiper så vidt innom finn før de er solgt. Rekker omtrent ikke tenke seg om før man må reagere, dersom man ønsker seg en bolig her. Sånn har det vært i hele år. 

Anonymkode: 1c248...080

• Liker 2
Skrevet

For folk flest  tror jeg dette er mer sure penger som må betales ekstra enn at det er noe problem som endrer drastisk på folks levestandard.

Familien på 4 her tjener under gjennomsnittet med 770 000 i året samlet og det er ikke kommet store nok endringer til at vi må gjøre noen grep annet enn å spare litt mindre enn før.

Har bolig til 5 000 000, med 3 000 000 i lån.

2 biler, 1 båt. 

Eneste endringen vi har gjort er å ikke bruke den oppblåsbare jacuzzien i år, og ha noen grader kaldere inne når det ikke fyres med ved.

Ellers leves livet som normalt med weekendturer og annet vi alltid har gjort. 

Merker ikke så mye forandring hos de jeg kjenner godt heller. Og det er alle folk med gjennomsnittelig lønn eller lavere.

Anonymkode: ba187...a35

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Misunnelig eller?

Men bankene tok ikke høyde for en femdobling av strømutgiftene eller den store økningen i matvarepriser, økningen i drivstoffutgifter og økningene i kommunale avgifter.

• Liker 1
Skrevet

Åja, det er nok mange som går på en smell. Mange blir også nødt til å selge. Renteøkningen er jo ikke ferdig enda, den siste økningen av styringsrenten har jo ikke blitt plusset på boliglånet heller. Hører jo folk som ikke vet hva de skal gjøre allerede.

Men det som virkelig forundrer meg er at det virker ikke ut som folk er villig til å roe ned det forbruket som tidligere har vært «normalt» for de. Der er det kjøpekraft selv om en er helt på felgen. Må si jeg har litt problemer med å forstå meg på det der.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Her er det så få boliger til salgs at det blir solgt etter første visning eller kuppet før. Boligene sveiper så vidt innom finn før de er solgt. Rekker omtrent ikke tenke seg om før man må reagere, dersom man ønsker seg en bolig her. Sånn har det vært i hele år. 

Anonymkode: 1c248...080

Varierer sikkert fra sted til sted, men her jeg bor ser jeg boligene ligge ute i mange, mange mnd. Boligen jeg kjøpte hadde ligget ute i over 6mnd og det var en før meg som la inn bud 700k under takst. Dette var dog rett før hele verden gikk i covid-19 lockdown. Virker som at markedet er stillestående her iaf og at folk jeg kjenner sliter med å selge bolig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...