Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står ganske midt i et brudd, jeg gikk fra kjæresten min gjennom tre år for tre uker siden. Min hovedgrunn for å gå er hans umedisinerte ad/hd. Følger med så mye der, blant annet dårlig impulskontroll og derav dumme handlinger. Aldri ondsinnet, men jeg er sliten av dumme, hensynsløse småting. Bl a, det er andre ting også, f eks at vi nok er fo ulike. Jeg synes likevel det stort sett har vært tre fine år og jeg angrer ikke på forholdet. 

Eksen påstår han er enig i bruddet, men er likevel svært sint og sier masse stygt, om både meg og forholdet som har vært. Jeg forstår selvsagt at det er masse sårede følelser, skuffelse, kjærlighetssorg osv der nå når bruddet er ferskt. Men likevel er det ganske vondt at han nå svartmaler alt. Jeg har prøvd å skilles på en god måte uten å drive med drittslenging, kalling og overdrevne anklager, jeg har forklart grunnene mine uten å være nedlatende og jeg har beklaget både mine feil og at jeg har såret han. For han er alt bare dritt nå og i steden for å skilles med en klem, takk for fine år og et lykke til videre, er han SINT og vil nå ikke ha noe med meg å gjøre. Det er greit nok, siden jeg forstår han egentlig er veldig lei seg.

Jeg tenker mye på slike ting som brudd, ekser osv. Og ser jo at for en del går aldri sinnet mot eksen over, en del snakker dritt om eksen(e) omtrent til evig tid. Der det har vært stygge ting som vold og mishandling eller utroskap, er det såklart forståelig. Men der det egentlig handler om at man er for ulike til å fungere sammen, er det trist å høre og se at eksene blir fremstilt som monstre alt er galt med. (En del fremstiller t o m nåværende partner slik. Da får man være voksen og gå eller holde kjeft, man fremstår selv som dum, mener jeg, når du slenger dritt utad om kjæresten din.) Og da kommer jeg til poenget mitt; Hva er egentlig vitsen med å fremstille ekser så veldig negativt som noen gjør? Igjen, ja i noen tilfeller er det alvorlige grunner som vold osv, det er IKKE disse tilfellene jeg snakker om. Hva er vitsen med å sverte et annet menneske til andre? Da lurer jeg på hvorfor man ikke har gått før, hvis nesten alt med eksen er dritt. Og jeg tenker dessverre at man er litt sosialt dum når man holder på sånn. 🙈 Jeg tenker at alle historier har minst to sider, så jeg kjøper f eks ikke automatisk storyen når en kollega "alltid" snakker dritt om eksen, et menneske han var sammen med i 12 år.

Selv om eksene mine har sider jeg ikke setter pris på, er det ingen grunn til at jeg skal snakke dritt om dem til alt og alle. Jo, jeg har betrodd meg til nære venner om vanskelige ting. Men å angre på forholdene, fremstille eksene som nærmest dumme og/eller helt jævlige utad, gjør jeg ikke. Det var mye fint og bra i disse forholdene og med han ene fikk jeg tre flotte barn. 

Verden hadde vært et hyggeligere uten sånn baksnakking som dette. 

Anonymkode: 9d0ae...5f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakker stygt om han siste eksen min, pappaen til 2 av barna mine. Ellers har jeg aldri snakket stygt om de andre eksene mine. Det er pga han oppfører seg som en drittsekk uten sidestykke! Vet han går rundt å snakker dritt om meg også, men jeg vet sannheten. Jeg holder meg saklig når jeg har kontakt med han, men pga han er så ufin kan jeg kun ha skriftlig kommunikasjon med han! 

Anonymkode: a1d82...9b3

Skrevet

Folk som selv får bestemme når forholdet er over, er merkelig nok litt rausere 😄. For dem stemmer det jo, det var mye fint inntil det tok slutt - for dem. For den som ble forlatt, er det jo ofte mer, jeg TRODDE vi hadde det fint men det var tydeligvis mest meg.

Jeg synes faktisk det er litt ekkelt at ekser av meg går rundt og sier hvor fint alt i vårt forhold var, som om jeg er et slags hyggelig abonnement man bare sier opp. Jeg opplever det som upersonlig og overfladisk. Bruddet ødelegger alt det fine for meg, og jeg nekter å si takk for fine år etc. 

Jeg baksnakker ikke ekser. Men iblant kan jeg glemme at jeg ikke har fortalt noen noe dritt, og si en liten ting om feks hvordan en eks tok initiativ til brudd på en rar måte og folk aner ikke hva de skal si, for de ser jo på meg at det er sant og ikke drittslenging. 

Anonymkode: 9defe...931

Skrevet

Det er ikke sikkert de snakker dritt, kanskej de bare beskriver den de så deg som 

Anonymkode: cb1de...476

• Liker 2
Skrevet

Dere er på to forskjellige steder nå. Du har vel tenkt på brudd lenge før du gjorde det, mens han er i sjokkfase. 

Slutt å snakke så mye med han. Da får han heller ikke sagt stygge ting og får prosessere i fred. 

Anonymkode: a9972...7ab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere er på to forskjellige steder nå. Du har vel tenkt på brudd lenge før du gjorde det, mens han er i sjokkfase. 

Slutt å snakke så mye med han. Da får han heller ikke sagt stygge ting og får prosessere i fred. 

Anonymkode: a9972...7ab

Det forstår jeg jo. Poenget mitt er at jeg på generelt grunnlag ikke har sansen for at man konsekvent omtaler ekser (eller enda verre, nåværende partner) som drittmennesker, som en del gjør. 

Anonymkode: 9d0ae...5f5

• Liker 1
Skrevet

Å prate litt dritt er en del av terapien for å komme over noen. Sunt og normalt.

Men skal selvsagt ikke ta helt av og gå over i sjikane og lovbrudd.

Skrevet
takinova skrev (6 minutter siden):

Å prate litt dritt er en del av terapien for å komme over noen. Sunt og normalt.

Virkelig?

Jeg har det best med meg selv at jeg ikke har snakket stygt om han jeg valgte til kjæreste en gang. Ellers betyr det jo egentlig at jeg valgte en dum kjæreste.

takinova skrev (6 minutter siden):

Men skal selvsagt ikke ta helt av og gå over i sjikane og lovbrudd.

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (Akkurat nå):

Virkelig?

Ja, det vil jeg da si. Du har kanskje ikke noe stygt å si om ham. Det er jo flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...