Gå til innhold

"2 år med pandemiskole" - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er skolen og opplæring i vinden. Overalt hører jeg bekymrede ansikter snakke om "2 år med pandemiskole", som at det nesten ikke har skjedd noe opplæring i denne perioden. 

Selv bor jeg rett utenfor Oslo, i en kommune som hadde høye smittetall og en del rødt nivå på skolene. Men mine barn fikk normalt god opplæring på skolen i disse årene. Riktignok var det hjemmeskole noen uker fra mars 2020, men resten av perioden har barna mine vært på skolen. 

De var i perioder delt opp i mindre grupper og fikk derfor større lærertetthet, i tillegg til at de hadde restriksjoner på hvor de fikk leke i friminuttene (kun med sin kohort). 

Jeg trodde dette var normalen, så jeg er overrasket når så mange snakker om to pandemiår med dårligere undervisning. Sosialt forstår jeg det jo, men de restriksjonene er heldigvis over. 

Hvordan så det ut for deres barn? Fikk de virkelig mye dårligere undervisning de 2,5 siste årene? Hvorfor det i såfall? 

Anonymkode: 9494d...0bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn hadde noen uker hjemme i mars- april 2020. Og så var det ei uke rundt jul 2021. 

Ellers har skolen bestått av små grupper, og det største "problemet" for ungene mine var oppdelinga i friminuttene. At den ene klassen fikk fotballbanen, mens vår bare fikk et område i skolegården ei ukes tid.  Altså ikke det store problemet. 

Jeg jobber på vgs.  Disse hadde litt mer hjemmeskole. Var ukene i mars-april 2020. Og så var det to uker i januar 2021. Og ei uke i desember 2021. 

Men med unntak av de ukene i 2020, så var byrden for elevene at det var så mye fravær grunnet smittevernsregler. Elever var mye borte, lærere var mye borte. Så mye av det kjekke og sosiale forsvant. (Med en meters avstand i klasserommet, og dermed elever på to ulike rom samt noen på skjerm, så forsvinner mye av de kjekke elevaktivitetene) Noe som var kjempe dumt. Men absolutt all opplæring ble gjennomført. 

(Alle oss lærere skulle ønske at vi hadde sluppet innføring av ny læreplan -eller i det minste fått bøker til den nye læreplanen, samt fått beskjed om avlyst eksamen før mai samme år.., slik at vi faktisk hadde kunne droppet noe opplæring og fokusert enda mer på det sosiale). 

Anonymkode: 28490...a04

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart å stusse over andres opplevelse av skolen disse to årene bare fordi dine barn har taklet det bra. Ungdomsskole- og videregående skole-elever hadde svært mye digital undervisning både i 2020 og 2021. Det har vært månedsvis hvor de knapt har vært på skolen. Selv om yrkesfag har vært prioritert har mange mistet lærlingeplassen sin under pandemien. Teoritunge fag er vanskelig å lære seg på egen hånd og det sosiale når man ikke får truffet vennene sine er svært tungt. Hjemmeskole fungerer best for normale selvgående barn. De som har hatt spesielle behov har slitt veldig disse to årene og mange skoler har hatt store problemer med å følge opp sårbare elever. I tillegg har skolehverdagen vært preget av høyt fravær blant både elever og lærere. Det har mange ganger skjedd at elever i grunnskolen har måtte bli hentet på skolen rett etter skolestart fordi det ikke er nok lærere den dagen eller at undervisningen har måttet gjøres av ufaglærte assistenter. Ikke minst har pandemien, hjemmeundervisning og sykdom ført til dårligere motivasjon og psykisk helse. 60% av elever på videregående skole mente de lærte mindre under pandemien. Så jo, dette har definitivt vært to år med pandemiskole, helt uavhengig av hva en tilfeldig mor ute på bygda måtte mene. 

Anonymkode: 84abd...987

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er rart å stusse over andres opplevelse av skolen disse to årene bare fordi dine barn har taklet det bra. Ungdomsskole- og videregående skole-elever hadde svært mye digital undervisning både i 2020 og 2021. Det har vært månedsvis hvor de knapt har vært på skolen. Selv om yrkesfag har vært prioritert har mange mistet lærlingeplassen sin under pandemien. Teoritunge fag er vanskelig å lære seg på egen hånd og det sosiale når man ikke får truffet vennene sine er svært tungt. Hjemmeskole fungerer best for normale selvgående barn. De som har hatt spesielle behov har slitt veldig disse to årene og mange skoler har hatt store problemer med å følge opp sårbare elever. I tillegg har skolehverdagen vært preget av høyt fravær blant både elever og lærere. Det har mange ganger skjedd at elever i grunnskolen har måtte bli hentet på skolen rett etter skolestart fordi det ikke er nok lærere den dagen eller at undervisningen har måttet gjøres av ufaglærte assistenter. Ikke minst har pandemien, hjemmeundervisning og sykdom ført til dårligere motivasjon og psykisk helse. 60% av elever på videregående skole mente de lærte mindre under pandemien. Så jo, dette har definitivt vært to år med pandemiskole, helt uavhengig av hva en tilfeldig mor ute på bygda måtte mene. 

Anonymkode: 84abd...987

Hvor?

Skrevet

Vet ikke hvor du bor men i Oslo var det mye lenger nedstengt og hjemmeskole enn ellers i landet.

Anonymkode: d7c1b...d98

• Liker 4
Skrevet

Vi bor og i en stor by men var egentlig heldige med smitte så det var helst bare når det var nedstengt for alle i 2020 vi hadde hjemmeskole. Så hadde vi en uke og to før jul og noen dager i ny og ne når noen ble smittet og vi måtte teste. Så for vår del som bare har hatt barneskolen å forholde oss til så har vi være kjempefornøyde med opplegget. Vi foreldre hadde og et opplegg der barna fikk truffet hverandre og lekt sammen ute under de nesten 2 månedene vi var nedstengt. Var kjempefornøyd med opplegget til lærer og mitt barn gjorde det like bra om ikke bedre på hjemmeskole som på skolen faktisk så ingen klager her. Godt opplegg fra skolen og godt opplegg hjemme. :) De aller fleste jeg kjenner har den opplevelsen fra barneskolen.

Men det har vært et helt annet opplegg for de som hadde barn på ungdomsskolen og vgs, det har det vært tyngre og spesielt de som har barn som har slitt med ting før korona har hatt mye stress. Har flere venninner som er lærere og det har vært blytungt og vanskelig for elevene som sliter med diverse, ble veldig enkelt å bare droppe ut, rett og slett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvor?

Oslo og det sentrale østlandsområdet rundt Oslo. Man må jo ha levd under en stein hvis man ikke fikk med seg det.

Anonymkode: 3d892...c23

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Oslo og det sentrale østlandsområdet rundt Oslo. Man må jo ha levd under en stein hvis man ikke fikk med seg det.

Anonymkode: 3d892...c23

De har ikke vært borte fra skolen i månedsvis. 

På rødt nivå var elevene på videregående på skolen i snitt 2/5 dager i uka. 

Det var tre perioder med heldigital skole i Osloområdet. Men utenom den første (som jo var lik for alle), så varte ikke de to andre mer en et par uker. 

Jeg sier ikke at elevene ikke var nye borte fra skolen. Men jeg bestrider at det var "månedsvis hvor de knapt var på skolen". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De har ikke vært borte fra skolen i månedsvis. 

På rødt nivå var elevene på videregående på skolen i snitt 2/5 dager i uka. 

Det var tre perioder med heldigital skole i Osloområdet. Men utenom den første (som jo var lik for alle), så varte ikke de to andre mer en et par uker. 

Jeg sier ikke at elevene ikke var nye borte fra skolen. Men jeg bestrider at det var "månedsvis hvor de knapt var på skolen". 

Det varierte også innenfor kommunen. På vår skole var det ofte hjemmeskole på grunn av personalmangel i tillegg til periodene med rødt.

Anonymkode: d7c1b...d98

Skrevet

Mine oslobarn hadde mange perioder med digiskole, skole annen hver dag fordi det ikke var nok lokaler til alle kohortene osv. Jeg vil si skolegangen de to pandemiårene var svært preget av dette. 

Barnet som har spesialpedagogisk hjelp 100% fikk knapt noe av dette i flere månedslange perioder og hadde i periodene det var digiskole ingen undervisning i det hele tatt. 

Anonymkode: f8570...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...