AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Med dagens høye strømpriser gjelder det å spare der man kan. Jeg har smart strømmåler koblet til i sikringsskapet, og i appen min står det at jeg i snitt bruke 160 kWh i året på ting som alltid står på. Jeg prøver bare å finne ut hva som trekker så mye strøm. Jeg har et vanlig kombiskap, en liten fryser, en varmtvannsbereder og wifi som alltid står på. Berederen er ikke større enn at den får plass inne i skapet under benken på kjøkkenet. Den er også av nyere dato. Jeg bor i leilighet og har ikke lys eller utelys stående på om natten. Er det varmtvannsberederen som trekker så mye strøm? Ifølge måleren min bruker jeg minst på oppvarming, men mest på alltid på og adferd. Screenshot av forbruket mitt denne måneden. Anonymkode: 7be90...7b7
skrue Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Med mindre du har målere på alle apparater og utstyr i boligen så er den oversikten på bildet i stor grad basert på statistikk på hva som er vanlig en i gjennomsnittlig bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Til dels ja, men den er "smart" så den skal ut i fra data kunne skille hva som er oppvarming, adferd og alltid på. Jeg har noe som heter Tibber Pulse som kobles inn i sikringsskapet og som mer nøyaktig analyserer hva som går til hva. Oversikten her stemmer ganske bra med mine egne analyser. Jeg har ikke brukt ovner. Har bare hatt varmekabler stående på 20 grader. Siden jeg bor i leilighet har jeg folk over og under meg. Selv mer varmekabler av holder temperaturen seg rundt 23 grader på denne tiden av året på badet. I praksis er derfor varmekablene av mesteparten av tiden. Anonymkode: 7be90...7b7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 160 kWh i året er da ikke mye? Dvs rundt omkring 0,4 kWh i døgnet… Anonymkode: 9181e...b1c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Du kan evnt montere sparedusj / skru av når du såper deg inn /dusje kortere. Varmtvannet du bruker koster penger. Men det er jo ganske lavt forbruk allererede. Anonymkode: fa9c3...6d0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 160 kWh i året er da ikke mye? Dvs rundt omkring 0,4 kWh i døgnet… Anonymkode: 9181e...b1c Enig. det er ikke på disse 160 kWh du skal spare, for å si det sånn. Det er som å kjøpe FirstPricebrød istedenfor å slutte å røyke. 🤣 Anonymkode: 6d2d0...26e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Slik jeg ser det på bildet, så er det 160kwt i september, ikke i 2022... For meg høres det ut som du har relativt nye produkter som bruker lite strøm... Kombiskap og fryser går kontinuerlig. En varmvannstank går i sykluser for å alltid holde vannet varmt, og den bruker en del strøm når man har dusjet. Varmekabler trekker også strøm, selv om de ikke står på en høy temperatur. Anonymkode: a326a...ec9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå