Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle kjøpe vintersko idag. Fant et par som jeg ville prøve og i det jeg setter meg ned så ser jeg i øyenkroken at det kommer en person mot meg. Jeg trudde det var en kunde så jeg brydde meg ikke. Plutselig snakker denne personen til meg på ganske så gebrokkent Norsk. jeg skjønte ikke hva hun sa og måtte unnskylde meg med et trøndersk HÆ? Da gjentok hun det hun sa og spurte om jeg trengte hjelp. Jeg så opp på henne. Hun var en ung utenlandsk dame ( aner ikke hvilken opprinnelse, er ikke god på sånt ;) ) og hadde på seg et skikkelig svært sånn skaut-klede som var tullet rundt hele hodet. Ansiktet vistes riktignok.

Men jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut over at hun hadde på sånn skaut-klede.. Jeg kunne aldri ha gjettet at hun jobbet i butikken og syntes hun gikk litt upassende kledd... Vet jeg kanskje provoserer nå :sjenert: . Jeg er ABSOLUTT ingen rasist! Men følte at hun kanskje kunne droppe hodeplagget til hun var ferdig på jobben..

Hva mener dere andre om dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er heller ikke heeelt med på hvorfor dette er upassende.

vil det si at kvinner som har en kultur eller tro som gjør at de ønsker å bære skaut, ikke bør jobbe i butikk?

Skrevet

Jeg mener:

-At HÆ? er en uhøflig ting å si når man blir snakket til.

-At skaut/hodeklede er helt ok å bruke på jobb. Blir faktisk glad når jeg ser unge jenter bruke det i vanlige jobber, det betyr at vi får et integrert samfunn.

Så en gang en kjempepen ansatt jente på Dressmann kledt i knall rødt fra topp til tå, også hodetørklet. Både jeg og mannen min ble helt betatt av henne. God service ga hun også.

Skrevet

Det var bare det at hun virket så "tildekt"... Føler liksom at en butikkmedarbeider bør virke litt "åpen" og ikke tildekt... Føltes bare litt rart hele greia :sjenert:

Skrevet
Jeg mener:

-At HÆ? er en uhøflig ting å si når man blir snakket til.

Dette hadde vel ikke noe med saken å gjøre... Typisk for oss trøndere å si da men jeg beklager det på det sterkeste om det måtte støte noen :forvirret:

Skrevet
Det var bare det at hun virket så "tildekt"... Føler liksom at en butikkmedarbeider bør virke litt "åpen" og ikke tildekt... Føltes bare litt rart hele greia :sjenert:

Er nok en vanesak.

Selv synes jeg ikke man ser tildekt og upassende kledd ut, kun fordi man har dekket til håret sitt.

Skrevet

Forøvrig: hvorfor kunne du ikke gjettet at hun jobbet der? Kun fordi hun hadde skaut? Hun burde jo ha skilt eller noe slikt, hvis hun ikke hadde det skjønner jeg.

Skrevet

men det var vel bare håret det dekket, eller dekket det ansiktet også?

jeg ville også reagert på en ekspeditør med ansiktet tildekket, men sjal som dekker håret men viser ansiktet er åpent nok synes jeg.

uvanlig kan jeg nok si meg enig i, men tenker heller som Melk, jeg blir glad når jeg ser det og mener det er ett godt tegn i forhold til integrering.

Skrevet

Jeg tror du fikk deg en oppvekker i dag, og ikke reagere nesten gang ;)

Det der er så vanlig at det er litt tullet å henge seg opp i det lenger.

Skrevet
Forøvrig: hvorfor kunne du ikke gjettet at hun jobbet der? Kun fordi hun hadde skaut? Hun burde jo ha skilt eller noe slikt, hvis hun ikke hadde det skjønner jeg.

Hun hadde ingen skilt...

Skrevet

Vel, jeg har aldri opplevd det før og jeg beklager det...Iallefall ikke at man går med slikt antrekk på jobb.

Skrevet

Vel, jeg har aldri opplevd det før og jeg beklager det...Iallefall ikke at man går med slikt antrekk på jobb.

Skrevet
jeg blir glad når jeg ser det og mener det er ett godt tegn i forhold til integrering.

Det var jo ikke sånn at jeg ble provosert på noen måte eller sint. Det var bare uvant. Og lurte på hva andre tenkte om saken.

Skrevet

Ja og så? Det virker heller som om du er en smule sneversynt som ikke greide å se forbi skautet.

Forreste; hadde du reagert like mye dersom en norsk person - uten skilt- kom bort og spurte deg om du trengte hjelp?

Skrevet
Ja og så? Det virker heller som om du er en smule sneversynt som ikke greide å se forbi skautet.

Forreste; hadde du reagert like mye dersom en norsk person - uten skilt- kom bort og spurte deg om du trengte hjelp?

På det første: Lesedu igjennom alt jeg har skrevet aller bare tok du en sjans?? Føler ikke jeg virker sneversynt i det hele tatt, jeg bare forteller en episode fra hverdagslivet mitt som jeg reagerte litt på..Dette var første gangen jeg hadde opplevd det og det føltes litt merkelig med det samme!!! Som sagt, jeg er ingen rasist og deler faktisk hybelen med en muslim, noe som jeg synes er kjempe intr!!!

Men det jeg opplevde idag var litt uvant og det føltes litt rart ut, derfor spør jeg hva andre synes!! Var ikke noe verre enn det! Akkurat der og da i butikken følte jeg at hun var tildekt og det føltes litt vanskelig å snakke med henne.

på det andre: ja, jeg hadde reagert om de som jobber i en butikk hvor man bærer navneskilt til vanlig ikke gjorde det selv om de er helNorske!

Skrevet
det betyr at vi får et integrert samfunn.

Jeg vil vel heller si at det betyr det motsatte...

Gjest GreenSky
Skrevet
Dette hadde vel ikke noe med saken å gjøre... Typisk for oss trøndere å si da men jeg beklager det på det sterkeste  om det måtte støte noen  :forvirret:

Er det? Der hvor jeg kommer fra sørlandet/vestlandet er det vanlig å si hæ. I midlertid har jeg lagt fra meg denne uvanen når jeg snakker til fremmede og i jobbsammenheng. Det er uhøflig, dialekt eller ikke.

(ok, det er ikke relevant for tråden skriver du kanskje, men du skrev det nå, så jeg regner det som relevant)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hadde du reagert om det var en ung gutt som hadde caps på seg? Jeg ser ikke problemet her med at hun hadde skaut/sjal.

Gjest GreenSky
Skrevet

Så lenge det ikke er et skrikende sjal i sjokkfarger, men et nøytralt som passer til resten av antrekket er det helt greit for meg. I jobbsammenheng, altså. Privat er det samme for meg hva folk går i. Ikea har snakket om å innføre uniforms-hodeplag til kvinnelige muslimer, foresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...