Cecilie82 Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Har du gode eller ting en ikke bør gjøre i disse spare tider. kan iallfall råde alle i fra å følge tipset om å senke temperaturen på varmtvannsberederen. Fare for salmonella.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Noe av det jeg har gjort. Jeg bruker tykke gardiner foran vinduene om natten. Å bytte fra tynne til tykke gardiner sparte meg for 3-5 kWh i døgnet, avhengig av utetemperatur i vinter. Unngå å bruke strøm på å varme opp areal der man ikke oppholder seg ved å bruke dører eller gardiner/forheng som reduserer varmetap fra oppholdsrom. Jeg har tatt i bruk prinsippet med aktiv og passiv oppvarming av areal ut i fra hvilke rom som behøver høyest temperatur. Kun tre rom i boligen er aktivt oppvarmet: Stue, bad, og toalett. Kjøkken, ganger, og soverom er kun passivt oppvarmet (stort sett gjennom varmetap fra aktivt oppvarmede rom). Jeg har kjøpt dimmbare led-pærer. De er dyrere i innkjøp, men billigere i bruk. Nå vet jeg at det går veldig lite strøm til lys, men for å sette det på spissen: Jeg har en lyspære på 11 watt som står på døgnet rundt for å lyse opp en mørk trappeoppgang. Denne ene pæren bruker 0,26 kWh i døgnet når den står på fullt, ca 90 kWh i året. Hvis jeg dimmer med 50 % bruker jeg 0,13 kWh i døgnet på dette ene lyset, og har dermed spart ca 45 kWh i året. Og en bolig har sjeldent bare en lampe. Hvis jeg skrur av lyset når jeg ikke er i rommet, og dimmer resten når jeg ikke trenger sterkt lys, har jeg redusert strømforbruket til belysning med godt under halvparten. Alle monner drar Anonymkode: e26f4...af2 1
Cecilie82 Skrevet 23. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2022 (endret) Kjøpte et varmeteppe til sengene i fjord. Vanligvis setter jeg på ovnen når det er på det kaldeste på soverommet. Varmeteppet trekker en god del mindre strøm og sparte noen kr på det. Trengte heller ikke å ha det på hele natten. Ekstemt kalde netter skrudde det ned til et minimum istedenfor av Endret 23. september 2022 av Cecilie82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå