Gå til innhold

Ødelagt ankel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Natt til lørdag tryna jeg skikkelig i skogen, vrei ankelen og landa på skulderen. Våkna opp dagen etter og klarte nesten ikke gå på ankelen. Tok noe tramadol jeg hadde liggende, men det hjalp kanskje 20% bare.. 

Hele lørdagen var det veldig vondt og om jeg løftet opp ankelen på tærne datt den bare til Venstre side; veldig ustabil.

Så på søndag dro jeg innom legevakt som hadde røntgen. fra jeg ble ropt opp til jeg var ute hadde jeg vært der Max 5 minutter. Overdriver ikke. Han tok bilder av ankelen og leggen, men sa alt så bra ut og at jeg kunne bruke ankel som vanlig. 

Har trent hele uka som vanlig, men syns egentlig bare den gjør vondere og vondere. Trente markløft tirsdag som gjorde den enda verre. Den er blå her og der og er fortsatt hoven som en tennisball.. hører det klakker når jeg går og den dunker hele natta. 

Jeg burde jo vært beroliget siden de tok røntgen, men er ikke det siden han såvidt så på bildene. Hva om det er leddbånd? Det skal vel behandles det også? 

Føler ikke jeg kan dra til legen igjen siden de har tatt røntgen. Men har latterlig vondt, i natt stakk det til og med i kneet. Fikk voltaren av legen, men ingenting hjelper. Når jeg setter ned foten min etter å hatt den i sofaen så føles det som om den skal eksplodere. 

Hørt at forstuing er veldig vondt, men såå ille? Og kan jeg da virkelig bruke den som vanlig? 

Anonymkode: 29a2c...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men herregud da, du trener da ikke som normalt rett etter du har forstuet ankelen kraftig?! Har du ikke en gang Googlet hva du skal gjøre? Selv om det ikke er brudd skal man ta det rolig og la kroppen hvile. Å gå og trene som vanlig er helt absurd, aldri hørt om noen som gjør det samme. Selvfølgelig ikke rart at du opplever økt smerte nå når du skulle slappet av i stedet for.

Når jeg ble sendt på røntgen av legen så fikk jeg komme inn til ortoped etterpå. Det var ikke brudd, men foten var forstuet. Og jeg ble bandasjert, ble bedt om å avlaste foten og gå på krykker helst 2 uker og jeg skal aller helst ligge med foten høyt og se på TV sa ortopeden.  De var ikke fornøyd med at jeg skulle til syden, men de lot det gå, så lenge jeg var flink med å avlaste og ikke belaste foten for mye. Reiste selvfølgelig til syden, kastet krykkene etterhvert, men var påpasselig med å ikke belaste foten så mye. Å dra på trening hadde jeg aldri funnet på.

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
missmcbeal skrev (24 minutter siden):

Men herregud da, du trener da ikke som normalt rett etter du har forstuet ankelen kraftig?! Har du ikke en gang Googlet hva du skal gjøre? Selv om det ikke er brudd skal man ta det rolig og la kroppen hvile. Å gå og trene som vanlig er helt absurd, aldri hørt om noen som gjør det samme. Selvfølgelig ikke rart at du opplever økt smerte nå når du skulle slappet av i stedet for.

Når jeg ble sendt på røntgen av legen så fikk jeg komme inn til ortoped etterpå. Det var ikke brudd, men foten var forstuet. Og jeg ble bandasjert, ble bedt om å avlaste foten og gå på krykker helst 2 uker og jeg skal aller helst ligge med foten høyt og se på TV sa ortopeden.  De var ikke fornøyd med at jeg skulle til syden, men de lot det gå, så lenge jeg var flink med å avlaste og ikke belaste foten for mye. Reiste selvfølgelig til syden, kastet krykkene etterhvert, men var påpasselig med å ikke belaste foten så mye. Å dra på trening hadde jeg aldri funnet på.

Vet jo ikke det da.. når legen sier alt ser bra ut og bare fortsett med det du driver med liksom.. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet jo ikke det da.. når legen sier alt ser bra ut og bare fortsett med det du driver med liksom.. 

Sikker på at han ikke sa med forbehold om at det ikke gjør vondt?

RiCE-prinsippet er jo velkjent, sjekk ut HelseNorge:

https://www.helsenorge.no/sykdom/forstehjelp-og-skader/forstuet-ankel/

- Se nedenfor, man skal gradvis begynne å belaste foten når det verste er overstått. Veldig merkelig råd du har fått fra en lege på legevakten, dette er jo noe de fleste vet.

"RICE-handlingen demper hevelsen og reduserer smerten. Når den verste smerten og hevelsen er borte, bør du du gradvis begynne å belaste foten."

og dette om trening:

"De fleste kan trene like godt som før skaden skjedde innen tolv måneder. Det er likevel viktig å beskytte ankelen så du ikke forstuer den igjen, spesielt de første seks ukene etter skaden. Du kan blant annet teipe ankelen slik at den blir mer stabil ved utøvelse av idrett."

Endret av missmcbeal
Skrevet

I gamle dager la vi på en elastisk støttebandasje når vi ble ramma av noe sånt. Da gjorde det mindre vondt å gå.

Det blir kanskje advart mot det i dag? 

Anonymkode: 0bcba...423

Skrevet

Hvis det klikker i ankelen så kan det være noe galt. Du bør bruke krykker og hvile ankelen. Hvis det har gått en hel uke og fortsatt ikke blir bedre ville jeg fått sjekket på nytt. Men et kraftig overtråkk kan ta lang tid å bli helt bra igjen.

Anonymkode: 5f91e...826

Skrevet

I en lignende situasjon fikk jeg beskjed om å ta nye røntgenbilder, mer detaljerte, for å sjekke opp om det fantes noen mikrobrudd de ikke hadde sett. Jeg fikk også beskjed om å ta det med ro av legen, selv om de ikke fant brudd eller brist på første røntgen, ingen belastning. Jeg kunne trene, men ikke belaste benet som var skadet. 

Skrevet

Ring tilbake til legen og forklar saken. Hvis det «bare» er en forstuing skulle det i teorien ha blitt bedre nå, med mindre du har belastet usannsynlig feil hele veien. Hvis brudd er det vanlig at smertene og plagene blir større etterhvert… Leddbåndsstrekk blir vel ikke behandlet, men mulig avrevet leddbånd opereres om det ikke gror av seg selv ?😉 Ellers er det støttebandasje og evt krykker, og belaste til smertegrensa. Så må det rett og slett bare gå seg til av seg selv. 

Anonymkode: ffff7...db5

Skrevet

Jeg opplevde å tråkke over og gikk to uker med smerte før jeg tok kontakt med legekontoret på nytt. Ble da henvist til nytt røntgen og da fant de et lite brudd. Ble gående med gips i 8 uker. Så ville nok ha bedt om en ny sjekk og avlast med krykker sålenge 

Anonymkode: 40db5...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...