AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Ser ut som nok et stilforvirret hus fra åttitallet, med antydning til tyrolerhus med den lange takflaten og arken i tømmer. Muligens ombygget i noen omganger? Anonymkode: 453fd...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ser ut som nok et stilforvirret hus fra åttitallet, med antydning til tyrolerhus med den lange takflaten og arken i tømmer. Muligens ombygget i noen omganger? Anonymkode: 453fd...7c0 Pipene ser veldig lite åttitall ut, og kombinasjonen høye piper, lang takflate i skifer, smårutede sidefelt på vinduene og tømmervegger får meg til å tenke at vi befinner oss et sted i skjæringen mellom dragestil og jugend. "Fasongen" på huset og tømmeret får meg til å tenke dragestil, mens vinduene trekker mer i retning tidlig jugend. Det er ingen drager å se på bildet, men det kan fort gjemme seg en drage eller to bak bjørkeløvet. Jeg er helt enig i at det ser ut som det kan være gjort noen ombygginger, men jeg tenker hovedstammen kan være fra slutten av 1800-tallet, eller tidlig på 1900-tallet. Anonymkode: e9d52...828 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker 42 skrev (22 timer siden): "Holmenkollen-ish" 🤔 Helt klart. 😄 Anonymkode: e9d52...828
Bombasi Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 Ville kalt det en skjev stil. Egentlig på utrolig mange måter også 😄 1
AprilLudgate Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker 42 skrev (22 timer siden): "Holmenkollen-ish" 🤔 Skulle skrive det 😂😂😂 Jeg får ikke tak på stilen, skal fremstå laftet - men taket og vinduene gir ikke helt mening. Er det forøvrig skjevt, eller er det meg? 😅
kvinneguide Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Pipene ser veldig lite åttitall ut, og kombinasjonen høye piper, lang takflate i skifer, smårutede sidefelt på vinduene og tømmervegger får meg til å tenke at vi befinner oss et sted i skjæringen mellom dragestil og jugend. "Fasongen" på huset og tømmeret får meg til å tenke dragestil, mens vinduene trekker mer i retning tidlig jugend. Det er ingen drager å se på bildet, men det kan fort gjemme seg en drage eller to bak bjørkeløvet. Jeg er helt enig i at det ser ut som det kan være gjort noen ombygginger, men jeg tenker hovedstammen kan være fra slutten av 1800-tallet, eller tidlig på 1900-tallet. Anonymkode: e9d52...828 Det må ikke være drager og ornamenter for å være dragestil, men det er litt ornament på møne. Jeg tenkte også forenklet dragestil på grunn av mørk beisfarge, laftet, skifer taktekking og krysspostvinduer. Endret 23. september 2022 av kvinneguide Tillegg 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Ser det bare sånn ut pga. bildet, eller er huset skjevt? Anonymkode: 9e80d...2a0
AnonymBruker 42 Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 DundreMilfin skrev (7 minutter siden): Skulle skrive det 😂😂😂 Jeg får ikke tak på stilen, skal fremstå laftet - men taket og vinduene gir ikke helt mening. Er det forøvrig skjevt, eller er det meg? 😅 Synes også det så skjevt ut. Spesielt mtp skorstein og slikt. Ser jo ut som det er påbygg også. Har du lyst til å si sånn ca. hvor dette huset befinner seg, TS ? Jeg fikk en aldri så liten "dÆja vu" når jeg så bildet. Lurer på om jeg kanskje har vært der ved en eller annen anledning 😅
AprilLudgate Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker 42 skrev (Akkurat nå): Synes også det så skjevt ut. Spesielt mtp skorstein og slikt. Ser jo ut som det er påbygg også. Har du lyst til å si sånn ca. hvor dette huset befinner seg, TS ? Jeg fikk en aldri så liten "dÆja vu" når jeg så bildet. Lurer på om jeg kanskje har vært der ved en eller annen anledning 😅 Kan nada om arkitektur, men jeg synes laftelooken var for smalt til å være ekte noesomhelst? Men taket setter meg litt ut, det er tak jeg føler jeg har sett mer av på Vestlandet på eldre absolutt ikke laftelookhus. Men når jeg zoomer inn er kun loftsdelen sånn, ikke grunnetasjen. Og så har de satt inn takvinduer 😅 I can’ t take it - HVA ER BYGGEÅREEEET? Og hvis 1980/90: hva ER det taket for en ide?
AprilLudgate Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 kvinneguide skrev (8 minutter siden): Det må ikke være drager og ornamenter for å være dragestil, men det er litt ornament på møne. Jeg tenkte også forenklet dragestil på grunn av mørk beisfarge, laftet, skifer taktekking og krysspostvinduer. Så med andre ord: Gammelt utgangspunkt de føkket til med takvinduer og litt sånt?
kvinneguide Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 DundreMilfin skrev (4 minutter siden): Så med andre ord: Gammelt utgangspunkt de føkket til med takvinduer og litt sånt? Virker sånn.
AnonymBruker 42 Skrevet 23. september 2022 #14 Skrevet 23. september 2022 DundreMilfin skrev (8 minutter siden): Kan nada om arkitektur, men jeg synes laftelooken var for smalt til å være ekte noesomhelst? Men taket setter meg litt ut, det er tak jeg føler jeg har sett mer av på Vestlandet på eldre absolutt ikke laftelookhus. Men når jeg zoomer inn er kun loftsdelen sånn, ikke grunnetasjen. Og så har de satt inn takvinduer 😅 I can’ t take it - HVA ER BYGGEÅREEEET? Og hvis 1980/90: hva ER det taket for en ide? Itte je hÆll, men den øverste delen (evt. "lafteriene") ser autentisk ut for meg, iaf. Def. mange slike i Kollenholmen (og andre steder)... Noen er deler ifra gamle hus/stabbur som har blitt brukt i prosessen, andre er bare noe materiale som har blitt gjenbrukt og/eller restaurert osv... Men som sagt : fawk if I know-😅 Virkelig ikke peil!!! Bare lurer på hvor dette befinner seg, jeg... (iaf. sånn ca.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå