Gå til innhold

Kan skolen nekte barna å bruke smartklokke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Filming i dusjen skjer vel ikke. Er det ikke barn i sfo alder som har slike klokker? Min fikk tlf når var ferdig med sfo. Dusjing starter de ikke med her før 5. klasse. Evt hadde barnet ikke hatt med mobilklokke på dagene det er svømming. 

Jeg syns det er irriterende at ikke barna kan ha klokken i skolemodus. Forstår aspektet med lyd og bilde. Det burde produsenten ta til seg og fjerne denne funksjonen. Trenger egentlig kun ringe og evt melde funksjon. 

Anonymkode: 24c55...59a

Produsenten? Det finnes mange ulike produsenter? Hvis én fjerner slike funksjoner er det en konkurransefordel for andre som har slike funksjoner. 

Anonymkode: f4859...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i huleste skal barn ha smartklokke??? Neste blir microchip, tenk så praktisk...

Anonymkode: 4f9f3...d0a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være avslått i sekken. Der jeg jobber, har vi opplevd at foreldre ringer midt i timen, elever ringer folk på do/ i friminutt, de tar bilder osv. Så det ble strengere regler på sånt.

Anonymkode: fe9e4...6cf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her samler de inn telefoner og telefonklokker på starten av dagen og låser de inn for småtrinnet. Så får de de igjen på slutten av dagen. Fungerer fint og alle barna klarer å forholde seg til det. De trenger de jo ikke i løpet av skoledagen?

Anonymkode: 50caf...04d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lærer og skole kan bestemme at det er en for stor distraksjon og si at det ikke er lov å ha på i skoletiden. Hos oss er det lov, for ungene har oppført seg bra med klokkene og foreldrene er flinke til å bruke skolemodus, men det er opplest og vedtatt at om det endrer seg, så må klokkene av i skoletiden. Det synes jeg er helt fair.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevene mine må legge telefoner og klokker i sekkene sine. Hvis jeg ser de plukker på dem så tar jeg dem inn til slutten av skoledagen. Skjer det gjentatte ganger må foreldrene komme og hente telefonen/klokken.

Anonymkode: d0869...93d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, skolene kan si nei til det. 

Mange av klokkene kan filme og ta lydopptak, noen sågar via foreldrenes app. Forbudt pga personvern.

På generelt grunnlag utfordrer klokkene personvernet til barnet, klassekameratene og de ansatte. Alle må være trygg på at de ikke blir avlyttet eller tatt bilde av i løpet av skoledagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Elevene mine må legge telefoner og klokker i sekkene sine. Hvis jeg ser de plukker på dem så tar jeg dem inn til slutten av skoledagen. Skjer det gjentatte ganger må foreldrene komme og hente telefonen/klokken.

Anonymkode: d0869...93d

Det synes jeg er en fin løsning; at det er kun de som faktisk ikke klarer å la dem ligge i sekken som må levere inn, og ikke alle fordi det må være likt.

Men her har læreren til vårt barn sagt at de ikke har anledning til å ta inn telefoner uten tillatelse fra foresatte. Vi har sagt til vårt barn at hvis læreren i det hele tatt ser telefonen hans i løpet av skoletiden så kan han ta den inn. (Og sagt det samme til læreren.) Det har ikke skjedd ennå, så jeg håper det betyr at telefonen ligger i sekken hele tiden, og at vi ellers får vite om det, for da blir den hjemme.

Hører det er mye mobilbruk i klassen, bl.a. at det blir tatt bilder under dodøra, og lurer på om ikke foreldrene til de som gjør det får beskjed, for da er det vel naturlig å ikke la de barna ha med telefon på skolen lenger?

Anonymkode: d0fdd...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vel, de klokkene våre barn har kan man ikke filme med, og skulle man ha tatt et upassende bilde av noen i dusjen måtte man mer eller mindre ha plassert armen mellom beina på vedkommende, siden kameraet kun peker rett opp. 🤷‍♀️

For vår del er klokka uvurdelig siden barna gjerne løper fra hus til hus etter skoletid, eller plutselig vil være med noen hjem etter skolen. Men om den må være i sekken i skoletiden er ett fett for oss. Da er de jo på skolen, og klokka er i skolemodus. 🤷‍♀️

Anonymkode: a714b...51d

Er jo bare å vri på armen for å ta bilde da 😅

Anonymkode: 6e649...55a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vel, de klokkene våre barn har kan man ikke filme med, og skulle man ha tatt et upassende bilde av noen i dusjen måtte man mer eller mindre ha plassert armen mellom beina på vedkommende, siden kameraet kun peker rett opp. 🤷‍♀️

For vår del er klokka uvurdelig siden barna gjerne løper fra hus til hus etter skoletid, eller plutselig vil være med noen hjem etter skolen. Men om den må være i sekken i skoletiden er ett fett for oss. Da er de jo på skolen, og klokka er i skolemodus. 🤷‍♀️

Er du så naiv?

Anonymkode: 594ae...b5e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i huleste skal barn ha smartklokke??? Neste blir microchip, tenk så praktisk...

Anonymkode: 4f9f3...d0a

I dag fikk jeg melding fra minstemann om når bussen gikk. Hvilken buss spurte jeg. En buss, hun skulle å kjøpe godteri. Sååå, Kan være greit å ha kontakt med enkelte barn,  gjerne med gps sporing på de😂

Anonymkode: 5a67d...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er da veldig og ignorant og naivt? Klart man kan ta et upassende bilde selv om kameraet peker opp. Og bare det å ta bilder av andre barn på skolen generelt… Nei. 
I klassen til vårt barn er det et barn som ikke skal tas bilder av av alvorlige grunner. 

Og dessuten, er det lærerne som skal passe på at klokkene er i skolemodus? På foreldremøtet i vårt barns klasse mente et foreldrepar at læreren måtte passe på at barnet slo av skolemodus etter skolen. Er dette lærerens jobb? 

Anonymkode: 9300c...ce6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen her er det ikke lov og smartklokker/telefoner skal ligge på lydløs/avslått i sekken hele dagen. 

Dette er jo en helt nydelig løsning, og jeg skjønner ikke at det engang finnes foreldre som ønsker at barna skal ha smartklokke/telefon tilgjengelig på skolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (Akkurat nå):

På barneskolen her er det ikke lov og smartklokker/telefoner skal ligge på lydløs/avslått i sekken hele dagen. 

Dette er jo en helt nydelig løsning, og jeg skjønner ikke at det engang finnes foreldre som ønsker at barna skal ha smartklokke/telefon tilgjengelig på skolen. 

Hysteriske foreldre ønsker dette

Anonymkode: 594ae...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, heldigvis. De klokkene brukes til mye mer enn å ringe mamma og pappa.. De forstyrrer! 

I datteren min sin klasse skal de og telefoner ligge i sekken på lydløs til skolen er ferdig. Det er jeg kjempeglad for!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klokke- og mobilhotel. Alle må legge de i en boks som blir innelåst i et skap. De får de tilbake ved skoleslutt. Senest sist skoleår ble en kollega tatt lydopptak av, og de ble senst rundtom. 

Anonymkode: cb4b1...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

På mine barns skole skal klokka ligge avslått i sekken gjennom både skole og AKS. Godt er det! Selv i skolemodus blir det uro rundt de klokkene.

Anonymkode: 04745...4b5

Samme på skolen jeg jobber på. 

Anonymkode: f3a88...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...