Gå til innhold

Hvordan løser dere det økonomiske når dere har 50/50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi har 50/50 på 13åringen, mandag-mandag.  Brudd når barnet var 5 år. Vi bor ca 10minutter fra hverandre med bil, barnefar bor nærmest ungdomsskolen("byen"). 

Hvordan løser dere det økonomiske, til dere som har 50/50?

Jeg er "alenemor" med samboer, barnefar er gift og de har 2 barn sammen, pluss vår felles annenhver uke. Barnefar betaler telefon til barnet og barneforsikring. Jeg har ingen faste utgifter knytt direkte til barnet nå. Barnet vårt bruker fort opp pengene sine, som feks etter han har hatt bursdag og vi prøver i begge ender at han skal bli flinkere økonomisk. Jeg og barnefar tjener omtrent likt, stemor har det meget romslig (ikke mulig det betyr noe her, eller? Hun gjør til orientering ikke forskjell på sine barn og vårt felles barn, og skjemmer ikke barna vekk så "no hate" fra min side altså). 

Vi vurderer:

1:  overføre en fast sum til en konto vi oppretter som skal være felles meg og far, vi tar fra denne kontoen når han trenger klær, hårklipp, til sparing osv. Og overfører en fast sum pr mnd til lommepenger, fra denne kontoen. 

2:  overføre samme summen som scenario 1, til barnet som barnet skal selv forvalte til fornøyelse, klær, frisør, sparing osv. Ser for oss at han kommer til å gå på noen smeller, men at han lærer seg å forvalte pengene sine etterhvert så lenge han ikke får penger igjen før neste "lønningsdag". 

Hvilken sum uansett scenario er ok? Hvor mye trenger han per post? 500 til klær pr mnd, eller er det for lite? Ser for oss 200 til sparing, det er det vi alltid har spart. Frisør går han til 2-3 mnd og koster ca 400. Hvor mye til fornøyelse pr mnd? Mange andre poster jeg ikke klarer å komme på nå men tar gjerne imot forslag og innspill. 

Hva mener dere? 

😃

Anonymkode: 9ecfc...e1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 😂

Anonymkode: 9ecfc...e1e

Skrevet

Tenker dere kan begynne med scenario 1 og så gå over til nummer 2 når han er litt eldre (kanskje sånn 15?).

Det kommer også mye an på modenheten. Jeg kunne fint ha fått scenario 2 når jeg var 13, men jeg har en venninne som sannsynligvis ikke hadde klart det selv i en alder av 18 :fnise: Så her må man se an litt.

Når det gjelder summen tenker jeg at det også spørs litt hva ungdommen pleier å bruke av penger. Er det snakk om penger til lunsj i kantina på skole eller bare frisør og klær? Kanskje dere kan sette inn 1000 kr hver i starten også heller justere hvis det blir for lite? 

Anonymkode: 5695e...0eb

Skrevet

Vi har 50/50 for en på 14 år. Ingen av oss betaler barnebidrag (lik inntekt). Vi har opprettet en sparekonto til barnet hvor vi setter inn en lik sum hver måned. I tillegg så spleiser vi alt av utgifter til klær, sko, frisør, månedskort, aktiviteter osv. Vi har ikke en konto til dette, men deler fortløpende. 

14-åringen får 50,- i uka til småtterier han ønsker å kjøpe. Jeg synes det holder, for vi betaler alltid ekstra hvis han skal på ting. 

Anonymkode: ed398...ee5

Skrevet

Scenario 1 er jo fint dersom dere har et utmerket samarbeid.

Jeg og mor har en 13-åring og samarbeidet har vært svært konfliktfylt, der økonomi er enda en arena for problemer. Vi har hatt 50/50 lenge, og betalte halvparten av alt hver, delt faktura og sendt vipps-krav. Jeg har litt bedre råd enn mor, men hun sitter med et inntrykk av at jeg har veldig mye mer, noe som gjorde at barnet ble bedt om å spørre meg hver gang hun ville ha noe.

Vi har gått over til 70/30 der hun er mest hos mor, jeg betaler bidrag som skal dekke alt. Det var det eneste som til slutt fungerte.

Anonymkode: 24e67...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...