AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Jeg lurer på dette genuint. Aldri har det vært så mye brus uten sukker, og nesten erstatning for nøyaktig samme ting bare uten sukker, men likevel er det så mye fedme og overvekt der ute? Anonymkode: d4e14...a6e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer på dette genuint. Aldri har det vært så mye brus uten sukker, og nesten erstatning for nøyaktig samme ting bare uten sukker, men likevel er det så mye fedme og overvekt der ute? Anonymkode: d4e14...a6e Jeg tror vi stresser for mye. Det fører til at vi får ubalanse i hormonene som gjør at vi lett legger på oss og vi spiser fortere og mer. Anonymkode: f6bff...a2c 12 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Det er dessverre sånn veldig mange mennesker koser seg. De spiser og drikker. Anonymkode: 5da77...513 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Vi lever i overflod. Anonymkode: cecd0...92b 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Mer ultraprosessert mat, mer mellommåltider og mer stress. Anonymkode: b3e5b...f7d 10 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 Tilgang på ubegrenset med mat, og mat som er næringstett og smaker godt. Tror menneskene før i tiden hadde blitt minst like feite som vi er nå, dersom det var så lett tilgang på god mat. Folk ble også feite før i tiden, og det var et tegn på velstand (og/eller grådighet). Vi lever også en mer hektisk og stressende hverdag nå enn før, og det er nok med på at vi spiser mer. Jeg kan både spise det jeg liker, og bli god og mett hver dag, samtidig som jeg er slank. Men hadde jeg ikke vært opplyst om at matvarer som er usunne/næringstette, så hadde jeg nok blitt feit jeg også. Anonymkode: f9521...6dc 6
Gjest Warrior Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Jeg tror det er fordi folk trener lite/er inaktive, og for mye usunn mat. Å være lite aktiv er i alle fall ikke bra. Trening/være aktiv er det beste for kropp og helse. Ikke minst viktig.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Warrior skrev (14 minutter siden): Jeg tror det er fordi folk trener lite/er inaktive, og for mye usunn mat. Å være lite aktiv er i alle fall ikke bra. Trening/være aktiv er det beste for kropp og helse. Ikke minst viktig. Men det gjør lite for vekta, som er spørsmålet her. Anonymkode: b3e5b...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 En kombinasjon av alt mulig. Anonymkode: 3c2e1...789 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 Det er enkelt, for mye sjokolade, potetgull, kaker, is og brus. Anonymkode: ae4f0...b8d 2
MollyJones Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Et mye mer stillesittende liv, kombinert med tilgjengelighet og overflod, samt at vi lager mye mindre mat fra råvarer, men mye halv- og helfabrikat. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 Mer tilgang til kaloririk mat og drikke, stillesittende liv og velferdsordninger. Velferdsordninger er vel og bra, selvsagt er de det, men de muliggjør også at folk kan sitte på rævva uten å løfte en finger, men leve på junk og bli overvektige. Elsykler, sparkesykler, rulletrapper osv., samfunnet tilrettelegger jo for å gjøre det komfortabelt for folk, altså at vi skal bevege oss minst mulig. Anonymkode: 1a39a...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Det er drittmat på alle hjørner, folk dytter i seg og beveger seg knapt. Anonymkode: 8bff3...5b9 1
Embla Othea Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 (endret) Stress, stillesitting og ultraprosessert nåmat. Det er gatekjøkken på alle hjørner. Endret 22. september 2022 av Embla Othea
Maskinfører Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 Fett er billigere enn magert 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Ja nå trenger vi ikke ens å gå på butikken. Den kommer hjem til oss. Vi beveger oss mindre, stresser mer og spiser mer. Anonymkode: c2186...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Ultraprosessert mat. Troen på å spise lite og ofte. Lite fysisk aktivitet. Muligheten til å bruke mat for å dempe negative følelser. Kroppspositivister som heier på overvekt. Anonymkode: 73c58...365 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Vi spiser hele jævla tiden. Og mye dårlig mat, mat som er fjernt fra opprinnelige matvaren og som har en laaang ingrediensliste. I tillegg kan det tenkes at miljøgifter og diverse kanskje spiller en rolle. Tarmbakterier også, det forskes det jo på. Mener å ha lest om et forsøk hvor transplantasjon av avføring fra en tynn person til en tykk person fikk vedkommende til å gå ned i vekt. Sprøtt, sant? Anonymkode: d5c57...35e 1
Tripptrapp1 Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på dette genuint. Aldri har det vært så mye brus uten sukker, og nesten erstatning for nøyaktig samme ting bare uten sukker, men likevel er det så mye fedme og overvekt der ute? Anonymkode: d4e14...a6e Nå er det sannsynligvis ikke så enkelt at fedme kommer av at man spiser for mye sukker. Joda, vi spiser nok mye mer sukker og søtsaker enn vi trenger. Men grunnen til at de fleste blir tjukke, er at de spiser flere kalorier enn de forbrenner, og da er all kaloritett mat en synder, f.eks ost, pølser, smør, oljer, sauser, pasta, øl/vin osv. Altså mat som er en del av et helt vanlig norsk kosthold og som de fleste av oss spiser noe av hver dag. Kombinert med mindre fysisk aktivitet, mellom annet pga mindre fysisk slitsomme jobber, så legger vi på oss. Vi har det rett og slett for godt. Personlig tror jeg heller ikke at alle de tilsetningsstoffene og den (ultra-)prosesserte maten vi spiser gjør oss noen tjeneste. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på dette genuint. Aldri har det vært så mye brus uten sukker, og nesten erstatning for nøyaktig samme ting bare uten sukker, men likevel er det så mye fedme og overvekt der ute? Anonymkode: d4e14...a6e Større porsjoner og flere måltider pr dag. Anonymkode: d2a26...730 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå