AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Min mann holder på med cellegift og er veldig opptatt at vi skal ha et sexliv samtidig med behandlingen. Jeg har lest at man må ikke kysse de første to- tre dagene etter behandling, bruke kondom og at pasienten ikke må svette på partneren sin. Pasienten må ha god hygiene med egne håndklæ, og deler vi wc må jeg skylle ned to ganger etter han før jeg bruker wwc Dette har jeg lest på Kreftforeningen sine sider og Sykehuset side om cellegiftbehandling, derfor ble jeg overrasket når en ny kreftlege sier at cellegiften går ut med urin etter 6 timer og at man da fint kan både ha sex uten kondom og kysse. Jeg vet ikke helt om jeg tror på dette, da jeg har lest at skjeden blir skadet av å få sæd med cellegift sprøytet inn. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 875e7...da3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Hvilken cellegift er det da? Det betyr mye. Anonymkode: a24c2...407 1 3
Sofakona Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Uansett hva han får ville jeg holdt meg unna sex i 3 dager. Klarer han å ha sex 1 dag etter cellegift? 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 En venn av meg tisset grønt mer enn 6 timer etter cellegift. Så den giften ville ikke jeg hatt inni meg, så ville nok avstå en stund. Be om second opinion. Anonymkode: ba240...f89 3
Maskinfører Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 mhm hørtes rart ut at man må trekke ned 2 ganger på toalettet og vi som blir oppfordret til å trekke ned minst mulig pga sløsing med vann
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken cellegift er det da? Det betyr mye. Anonymkode: a24c2...407 Dette. Svært relevant å vite hvilken cytostatika det er snakk om. Anonymkode: 8a5c9...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Min mann gikk på cellegift og da ble det anbefalt eget rom første 1-2 netter, egne håndkle, vere nøye med hygiene og sånn ja.. ble også oppfordret tol bruk av kondom og unngå graviditet første året Anonymkode: dcdc3...714 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Maskinfører skrev (1 minutt siden): mhm hørtes rart ut at man må trekke ned 2 ganger på toalettet og vi som blir oppfordret til å trekke ned minst mulig pga sløsing med vann Minimum dobbel skylling er veldig viktig ved noen cytostatika. Anonymkode: 8a5c9...6f9 10
Sofakona Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 Mamma hadde lav cellegift og hun måtte bytte på sengen etter 3 dager pga hun svettet. Og måtte være forsiktig med barnebarna med tanke på kyssing etc. Og vaske seg skikkelig godt på hendene
Maskinfører Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Minimum dobbel skylling er veldig viktig ved noen cytostatika. Anonymkode: 8a5c9...6f9 Dobbel skylling ja ja navnet høres ut som protata Endret 22. september 2022 av Maskinfører
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken cellegift er det da? Det betyr mye. Anonymkode: a24c2...407 Det er floksy (vet ikke om det er riktig skrevet) Ts Anonymkode: 875e7...da3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er floksy (vet ikke om det er riktig skrevet) Ts Anonymkode: 875e7...da3 Flox-kur? Det er ikke èn cellegift, men en kombinasjon av medisinene calciumfolinate, 5-FU og oxaliplatin. Isåfall bør du ikke ha sex med han uten kondom de første dagene etter kur. Anonymkode: 18769...bbc 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Avfallstoffer etter cellegift varer i 72 timer mener jeg. Såfremst du ikke er gravid kan du skifte på senga, vaske do osv etter han, så dermed regner jeg med man kan være intime også.. Anonymkode: b5a96...90f 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Vent minst tre døgn. Anonymkode: ace98...fee 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 Jeg hørte om dette første gang fra arbeidskollega som fikk cellegiftbehandling. Hun fikk beskjed om å skylle ned to ganger toalettbesøk, vaske hender nøye, ikke holde/kose med baby (det var ikke hennes eget barn altså, men tantebarn) før tre dager etter cellegift. Ikke bruke felles håndkle etter vask av hender osv. Jeg skjønner skepsisen din. Kondom må kunne brukes de ukene/månedene kuren står på, og det med å vente tre døgn etter en dose forstår jeg også du ønsker å gå for. Ikke grunn til at du også skal få skader av hans medisiner, dere trenger vel mer enn noen gang at du holder deg frisk. Anonymkode: db1dd...8b4 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Husk at dette går begge veier. Du skal beskyttes fra cellegift, men han må være forsiktig med bakterier. Cellegift kan gi kraftig redusert immunforsvar, så en infeksjon kan bli livstruende. Så viktig at dere begge er veldig nøye med hygiene. Selv kyssing ville jeg vært litt forsiktig med. Det kan hende at du har bakterier/virus i kroppen din som ikke gir deg symptomer, men som han kan bli syk av. Men jeg skjønner selvfølgelig at dere vil være nær hverandre. Bare vær forsiktig. Anonymkode: 52a78...3a1 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Min mann har også vært gjennom cellegiftkur, en som består av flere cellegifter som visstnok er en av de «heftigste». Vi fikk beskjed om å bruke kondom gjennom hele behandlingen, fordi en av cellegiftene hadde så lang halveringstid, og de andre skulle tas så hyppig. Han måtte også skylle ned en ekstra gang i do, men utenom det fikk vi beskjed om å leve helt vanlig. Ingen begrensninger på verken kyssing, håndklær etc. Er du usikker på kreftlegens svar ville jeg ringt Radiumhospitalet og forhørt meg med kreftlegen der. Legen vår var så lite borti denne typen cellegift, så disse spørsmålene måtte de ta med Radium. Så fint at dere ønsker å ha sex i denne perioden! Mange tenker at det er helt utelukket når man er gjennom alvorlig sykdom og kreftbehandling, og at det er rart å fokusere på noe sånt. For oss ble det viktigere enn noen gang, og var en veldig fin pause fra den vonde hverdagen vi plutselig befant oss i. Masse lykke til med behandling! Det dere står i er tøft, også for deg. Anonymkode: 7b09f...c0d 2
Mezzosoprena Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Maskinfører skrev (3 timer siden): mhm hørtes rart ut at man må trekke ned 2 ganger på toalettet og vi som blir oppfordret til å trekke ned minst mulig pga sløsing med vann Kan du ikke la være å kommentere ting du ikke har greie på? 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 Jeg fikk også platinabasert cellegift og fikk beskjed om tre dager ja. Anonymkode: c93c7...824
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flox-kur? Det er ikke èn cellegift, men en kombinasjon av medisinene calciumfolinate, 5-FU og oxaliplatin. Isåfall bør du ikke ha sex med han uten kondom de første dagene etter kur. Anonymkode: 18769...bbc Han har vært gjennom to fliri kurer, og der var det minimum to dager han måtte ta ekstra hensyn sa de på sykehuset. Nå er det flox kur og der sa legen kun 6 t, fordi man pisser ut cellegiften. Ts Anonymkode: 875e7...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå