Gå til innhold

Varsko!!! Uetisk hallikvirksomhet på hundeavl!

Anbefalte innlegg

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Puddel er en fin hund altså, men det er ikke alle puddelegenskapene som er ønsket av doodle-eiere hvis det er det du tror. Jeg har selv en cobberdog, og ift pelsen er det bare et bonus at den ikke røyter (nei, pelsen er heller ikke trøblete eller floker så lenge den er stelt ordentlig). Det jeg vil ha og verdsetter aller mest er gemyttet, mildheten, vennligheten, det sosiale vesenet og happy-go-lucky innstillingen den har. Det får du ikke i puddelen i samme grad. Det kommer i stor grad fra de andre rasene den er blandet med (labrador, cocker, port. vannhund). 

Anonymkode: c8b15...ce3

Husk nå på at alle individer ikke har samme pels. Jeg har en blanding av labrador, golden og puddel, og min har til sammen fem forskjellige pelskvaliteter på kroppen. Tre av disse røyter ikke, en røyter litt og en røyter noe vanvittig (når pelsen er lang flyr det store dotter når hun rister seg). Den ene pelskvaliteten er veldig tett og tung, og er den lang, plages hun veldig med våteksem på områdene hun har denne. Vi har derfor valgt å holde henne helt kort, og skreller henne helt hver tredje måned.

Anonymkode: 0f5d4...6c7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Shaloow skrev (37 minutter siden):

Men har du hørt en hundefrisør sin personlige mening om pelsen på hunden din? Jeg har jobbet i hundefrisørsalong, der var det mye bedritne pelstyper. Mange av disse blandingene hadde eksem, og en hud som ikke får luft. Mulig du er heldig med din, men 90% av de jeg har vært borti har en altfor tett pels. Å blande krøllete tett pels med langhåra pels er det dummeste jeg ser i avl. Det finnes alltid en annen rase der ute som funker like bra for en. Ikke ta dette som kritikk, jeg dømmer ingen. Jeg dømmer kun den type avl fra oppdrettere, for det er tåpelig avl. Mye annen avl som også er tåpelig. De eneste rasene jeg ikke synes passer inn med noen andre raser er puddel, eller disse hundene med dreads. Ellers kan vel mye annet funke sammen.

Jeg kjenner til mange hundefrisørers personlige mening om doodler og doodle-avl, og derfor vasker og klipper jeg hunden min selv. Jeg vet ikke om min hund er heldig mtp pelstype, men hun er helt lik sine søsken og foreldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Puddel er en fin hund altså Det jeg vil ha og verdsetter aller mest er gemyttet, mildheten, vennligheten, det sosiale vesenet og happy-go-lucky innstillingen den har. Det får du ikke i puddelen i samme grad. Det kommer i stor grad fra de andre rasene den er blandet med (labrador, cocker, port. vannhund). 

Men?! Det du forklarer her ER jo puddelen i et nøtteskall!

Anonymkode: 88910...2c3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Puddel er en fin hund altså, men det er ikke alle puddelegenskapene som er ønsket av doodle-eiere hvis det er det du tror. Jeg har selv en cobberdog, og ift pelsen er det bare et bonus at den ikke røyter (nei, pelsen er heller ikke trøblete eller floker så lenge den er stelt ordentlig). Det jeg vil ha og verdsetter aller mest er gemyttet, mildheten, vennligheten, det sosiale vesenet og happy-go-lucky innstillingen den har. Det får du ikke i puddelen i samme grad. Det kommer i stor grad fra de andre rasene den er blandet med (labrador, cocker, port. vannhund). 

Da gir det jo bare enda mindre mening å kjøpe doodle hvis man ikke vil ha puddelegenskaper, men heller en Labrador... 🤷‍♀️ Så da beviser du jo bare at det egentlig handler om en trendy motehund som folk kjøper fordi de liker utseendet. 

Anonymkode: 18714...2cd

• Liker 3
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (På 25.9.2022 den 8.13):

Som andre poengterer er det minst like mye dyremishandling og mangel på etikk i oppdrett av rasehunder. Noen som har fulgt litt med på alle problemene til Staffordshire bullterrier etter de ble så populære? Valper som må avlives pga allergier og fordøyelsesproblemer. Dachs med ryggproblemer, schæfere med hofteproblemer, cavalier med for små kranium, mops, fransk og engelsk bulldog med pusteproblemer og deformiteter. Gigantraser som bare bli 6-8 år gamle pga påkjenningen på organer. Nei, fy faen det er mye dritt! 

Dette problemet oppstår dessverre når en rase blir populær - da kommer alle de useriøse produsentene frem. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å jo, happy go Lucky innstilling finner du både hos Puddel og retriever rasene... så behøver ikke å mixe. 

Anonymkode: e9c5e...2cc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner til mange hundefrisørers personlige mening om doodler og doodle-avl, og derfor vasker og klipper jeg hunden min selv. Jeg vet ikke om min hund er heldig mtp pelstype, men hun er helt lik sine søsken og foreldre. 

Litt ignorant, men deg om det. De har sin mening fordi de er utdannet innen hundepels og hud, og faktisk vet hva de snakker om. Det er ikke pelsen som er det fæle, det er huden, og fukten under som er grusom. Som sagt, mulig du er heldig med pelsen på din og det kullet, men det er en grusom blanding av pels hos 80-90% av de jeg har vært borti. Bare pass på når den blir eldre, for det er da jeg har verst erfaring med pelsen og eksemen dems, virker som det blir tettere og tettere med årene. 

Lykke til med vofsen din, de er jo nydelige!

Jeg er bare ikke enig i den avlen🤭

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har eid to doodler. (labrador, golden, lagotto, puddel- miks). Den første kjøpte vi fra en valpefabrikk, den neste fra en seriøs og etisk oppdretter. Og jeg kan skrive under på at det har mye å si hvor valpen kommer fra. 

Når det er sagt, så tenker jeg at kynisk oppdrett skjer både på renrasede og på blandinger, og jeg anbefaler alle som vil kjøpe hund å undersøke hvordan oppdretter driver oppdrettet sitt. Det skjer mye uetisk i begge leire. 

Jeg er 100% enig i at en del av disse blandingene høres helt forferdelig ut, på samme måte som en del raser er fullstendig avlet i stykker da utseende går foran hundevelferd (eks for trange skaller, for mye løs hud, uproposjenerte ben, osv som gir kronisk hodepine, pustevansker, øyer som faller ut, kronisk eksem, osv). 

Et annet problem jeg ofte ser er at folk kjøper hund etter utseende og glemmer å sjekke egenskaper. F.eks vet jeg noen som kjøpte en typisk varsler der de jobber med å avlære at hunden bjeffer når det kommer noen(!), gjeterhunder som får kjeft når de gjeter, polare trekkhunder som lever mest inne som sofahund, osv. 

Så: enten du vil ha renrase eller blanding: 1. sjekk hvilke egenskaper hunden har: passer de med din livsstil? 2. sjekk hvordan oppdrettet drives. Hvilke oppfølging får valpene i starten, er det fokus på omsorg og dyrevelferd? 

Og dere med rasehunder: slutt å mobbe oss som velger blanding. Slutt å kall all blandingsoppdrett for uetisk og fabrikk, slutt å si at alle blandingskjøpere har blitt lurt. Dumme hundekjøpere og uetiske oppdrettere finnes det jammen meg i begge leier!! 

Anonymkode: bae81...832

En andre viktige ting en bør sjekke :

Hvor gammel var tispe mor når hun fikk sitt første kull? 

Hvor ofte har hun kull? 

Dette kan en med et par klikk på dogweb sjekke... om en er smart å velger rasehund.

• Nyttig 1
Skrevet
On 9/25/2022 at 7:35 AM, AnonymBruker said:

Det går an å avle etisk, utenom å gå via raseklubbene. 

Ja, men hvor skal en få tak i hanhund hvis en har tispe når en ikke kan annonsere på finn.no og en ikke kan bruke raseklubbene? Da blir det ikke lett å finne en av samme rase. En må nesten kjøpe hanhund selv, evt skaffe seg en vanlig rase og spørre naboer etc. Det er ikke så rart det blir født lite valper og prisene er som de er.

Anonymkode: ab7cb...780

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, men hvor skal en få tak i hanhund hvis en har tispe når en ikke kan annonsere på finn.no og en ikke kan bruke raseklubbene? Da blir det ikke lett å finne en av samme rase. En må nesten kjøpe hanhund selv, evt skaffe seg en vanlig rase og spørre naboer etc. Det er ikke så rart det blir født lite valper og prisene er som de er.

Hvis du ikke vet hvem som eier riktig hannhund, skal du heller ikke avle. Så enkelt er det. Og du høres ut som om du ikke har snøring på avl og genetikk...

Seriøse oppdrettere stiller ut og tar brukskrav (På bruksrasene) uavhengig om de er tilknyttet raseklubben eller ei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det blir ikke født lite valper, oppdrettere sliter jo med å bli kvitt valpene sine om dagen. 

Anonymkode: 23a36...79d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir ikke født lite valper, oppdrettere sliter jo med å bli kvitt valpene sine om dagen. 

Det er ihvertfall ikke min erfaring. Og det viser også prisene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Her er det en artikkel om det: Mange omplasserer «koronahundene» – oppdretterne har flere hunder enn de får solgt – NRK Nordland

Og det er i alle fall tre oppdrettere av min rase på Østlandet som fremdeles ikke har fått solgt valper født i vår. 

At oppdrettere setter prisen høyt betyr nødvendigvis ikke at de får solgt til den prisen, to av de tre jeg nevner over har satt ned prisen på sine valper siden i våres, de ligger fremdeles på Finn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjekk finn. Doodle-valper som kostet 40-50 000 under corona koster nå 20 000. Huskyes blir solgt for 4-5000. 

men jeg var innom Finn og såg mange malinois-valper til salgs. Nesten 150 hadde trykket på favoritt. Jeg virkelig håper de 150 vet hvor enormt mye jobb en malinois er!

Anonymkode: 47103...3a2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...